Goedemiddag mede Land Rover enthousiastelingen,
Mag ik weer een beroep op jullie doen?
Ik bezit sinds kort een Land Rover Series 3 109 uit 1974. Deze auto komt oorspronkelijk uit het leger en is o.a. voorzien van een 24V= systeem.
Omdat ik hier nagenoeg geen ervaring mee heb ben ik op zoek gegaan naar informatie hierover maar afgezien van wat algemeenheden heb ik nog niet echt antwoord op mijn vragen.
Als eerste las ik ergens dat het 'normaal' is dat de auto nooit lekker stationair zal lopen en dat het raadzaam is om er meteen een elektronische verdeler van 123-ignition in te zetten. Is dit waar? Mijn auto loopt weliswaar (nog) niet lekker stationair maar ik heb ook nog niks gedaan qua onderhoud hieraan. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het stationair lopen met een 24V= systeem anders zou zijn dan met een 12V= systeem.
Is er hier iemand met ervaring met een 24V= systeem en een elektronische ontsteking?
Als ik mijn huidige verdeler laat zitten, moet ik dan andere contactpunten en bougies gebruiken voor dit 24V= systeem?
Ik lees graag over jullie ervaringen! Bij voorbaat dank.
Groeten,
Ton Smulders
Series 3 24V onderhouden
-
TonSmulders
-
Landmarcs
Re: Series 3 24V onderhouden
Ton,
Ik denk dat de 4 cyl petrol werkelijk mooier kan lopen met een 123-ignition ... maar daarvoor moet ie zonder deze nieuwlichterij toch eerst minstens gewoon redelijk lopen. Een mooie en slimme electronische ontsteking verhelpt geen achterliggende mechanische problemen, slijtage etc. Zelfs de "intelligentste" ontsteking zorgt voor niks anders als een vonk op het juiste moment.
Verder heeft de 123 niks met 12 of 24 V te maken. Het is eerder omgekeerd, wil je de 24 V verder behouden - en daar is best voor voor te zeggen - dan moet je voor de 123 in ieder geval een eenvoudige voeding toevoegen want de 123 kan wel met onderspanning (bijv de 5 V van een USB-omvormertje), maar niet met de 24 V.
Naar mijn bescheiden menig doe je er overigens slim aan om naast de 24V een slimme 24V=>12 V lader en een bescheiden 12V accu in de auto te monteren. Met zo'n opzet heb je in ieder geval het goede van beiden: Dan kan je accessoires zoals een radio gewoon op 12V kopen (meer keuze, goedkoper, universeler).
Groeten MarcS
PS Ik heb mijn 123-ignition-kennis alleen van horen-zeggen, met benzine-auto's heb ik zelf niet zo veel .... behalve dan dat ik een goedlopende 4 cylinder petrol wel heel mooi subtiel vind klinken. (Mijn broertje zit wel in de 123-hoek, maar hij woont ver weg, dus qua belangenverstrengeling loopt het wel los.)
Ik denk dat de 4 cyl petrol werkelijk mooier kan lopen met een 123-ignition ... maar daarvoor moet ie zonder deze nieuwlichterij toch eerst minstens gewoon redelijk lopen. Een mooie en slimme electronische ontsteking verhelpt geen achterliggende mechanische problemen, slijtage etc. Zelfs de "intelligentste" ontsteking zorgt voor niks anders als een vonk op het juiste moment.
Verder heeft de 123 niks met 12 of 24 V te maken. Het is eerder omgekeerd, wil je de 24 V verder behouden - en daar is best voor voor te zeggen - dan moet je voor de 123 in ieder geval een eenvoudige voeding toevoegen want de 123 kan wel met onderspanning (bijv de 5 V van een USB-omvormertje), maar niet met de 24 V.
Naar mijn bescheiden menig doe je er overigens slim aan om naast de 24V een slimme 24V=>12 V lader en een bescheiden 12V accu in de auto te monteren. Met zo'n opzet heb je in ieder geval het goede van beiden: Dan kan je accessoires zoals een radio gewoon op 12V kopen (meer keuze, goedkoper, universeler).
Groeten MarcS
PS Ik heb mijn 123-ignition-kennis alleen van horen-zeggen, met benzine-auto's heb ik zelf niet zo veel .... behalve dan dat ik een goedlopende 4 cylinder petrol wel heel mooi subtiel vind klinken. (Mijn broertje zit wel in de 123-hoek, maar hij woont ver weg, dus qua belangenverstrengeling loopt het wel los.)
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 17 Okt 2024, 10:07, 1 keer totaal gewijzigd.
-
TonSmulders
[quote="Landmarcs"]Ton,
Exact mijn idee! Logisch.
Daar had ik inderdaad ook al iets over gelezen. Lijkt me - met onderstaande toevoeging - ook een goed idee om er 12V= naast te leggen.
Groeten MarcS
Opnieuw bedankt MarcS!
Exact mijn idee! Logisch.
Daar had ik inderdaad ook al iets over gelezen. Lijkt me - met onderstaande toevoeging - ook een goed idee om er 12V= naast te leggen.
Groeten MarcS
Opnieuw bedankt MarcS!
24 volt is niks mis mee, alle vrachtwagens werken erop.
Aan accessoires is er ook zat te koop en hoe vaak heb je daar iets van nodig? Hoe vaak koop je een radio oid. Los van het feit dat dat de meest nutteloze toevoeging aan een Serie naats een 12V systeem dan.
123 is prima, niks mee behalve de prijs maar de originele ontsteking is ook niks mee. Ja contactpuntjes slijten en bla, bla bla maar hoeveel km denk je te maken met het ding?
IF IT AI'NT BROKEN DON'T FIX IT!
Voor de prijs van een 123 kun je denk 100x je ontsteking voorzien van nieuwe contactpuntjes. Bij mijn wegmotort, het enige dat ik heb met die techniek kijk ik er eens in de 15K naar als ie toch een beurtje krijgt. Dat is bij mij dus eens in de anderhalf à twee jaar........

Aan accessoires is er ook zat te koop en hoe vaak heb je daar iets van nodig? Hoe vaak koop je een radio oid. Los van het feit dat dat de meest nutteloze toevoeging aan een Serie naats een 12V systeem dan.
123 is prima, niks mee behalve de prijs maar de originele ontsteking is ook niks mee. Ja contactpuntjes slijten en bla, bla bla maar hoeveel km denk je te maken met het ding?
IF IT AI'NT BROKEN DON'T FIX IT!
Voor de prijs van een 123 kun je denk 100x je ontsteking voorzien van nieuwe contactpuntjes. Bij mijn wegmotort, het enige dat ik heb met die techniek kijk ik er eens in de 15K naar als ie toch een beurtje krijgt. Dat is bij mij dus eens in de anderhalf à twee jaar........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Voor de prijs van een 123 kun je denk 100x je ontsteking voorzien van nieuwe contactpuntjes.
Dat kan vast en zeker (ik ken de prijzen niet), maar die 123-ignition is meer dan nieuwe contactpuntjes.
D'r zit de nodige electrickey in die ervoor zorgt dat de motor een stuk mooier rond draait.
Die "AI" zit nu eenmaal niet in nieuwe contactpuntjes, hoeveel je er ook koopt.
Vraag me niet naar het fijne van een en ander ... ik ben vooralsnog een dieselaar (ik mis het mooie van de Td5 nog steeds).
Voor de precieze info zijn er websites en mensen met 123-bnzine-ervaring.
Zie overigens ook ons eigen forum, bijv.: viewtopic.php?t=6622#p59936
Groeten MarcS
PS Ik ken wel het fraaie geluid van de heel rustig draaiende 4 cilinder petrol in een oude series met een 123-ignition, er rijden er meer van rond in Nederland. Verder een net iets ander maar ook rustig geluid van een oude 4 cilinder Volvo-motor in de denkelijk nog oudere Hanomag-camper van mijn broertje, een Hanomag die op LandRover velgen staat en op E85 rijdt.
Een goed afgestelde 2.25 loopt een 800 rpm stationair en hoor je nauwelijks. Wat moet daar beter aan? Het mooi oppikken en gasrespons komt niet van de ontsteking maar van de carburateur en vaak is een een noodzakelijke revisie van die laatste de reden dat men aan de ontsteking kloot.
Ik heb niks tegen 123 en zodra mijn ontsteking een keer sputtert zal ik er ook wel 1 monteren. Gewoon omdat het een kans minder op storing is. Maar als de motort nu niet mooi loopt dan gaat 123 dat niet wegtoveren.
En met 24Volt heeft het al helemaal niks te maken behalve dat het de boel weeg compliceert en dus mogelijke problemen introduceert omdat 123 NOG steeds niet met 24V overweg kan.
Ik heb niks tegen 123 en zodra mijn ontsteking een keer sputtert zal ik er ook wel 1 monteren. Gewoon omdat het een kans minder op storing is. Maar als de motort nu niet mooi loopt dan gaat 123 dat niet wegtoveren.
En met 24Volt heeft het al helemaal niks te maken behalve dat het de boel weeg compliceert en dus mogelijke problemen introduceert omdat 123 NOG steeds niet met 24V overweg kan.
Edward van Vugt
Koop je een mooie oude auto en moet er zonodig weer electronica op.
Bij een V8 iets voor te zeggen, de 8-kant as in de verdeler kan het toerental moeilijk volgen bij veroudering.
Maar bij een 4 cylinder ?
Mijn triumph spitfire heeft nu zo'n 400.000 op de teller (4 x opnieuw gaan tellen).
Dat doet ie met contactpunten, en helemaal niet slecht.
Kan vast duurder en beter, kan ook een Mazda kopen.
Mijn 80 inch heeft ook puntjes (verdeler identiek aan triumph herald !)
Electronica kan goed werken, maar kan net zo goed ook stuk.
Bij een V8 iets voor te zeggen, de 8-kant as in de verdeler kan het toerental moeilijk volgen bij veroudering.
Maar bij een 4 cylinder ?
Mijn triumph spitfire heeft nu zo'n 400.000 op de teller (4 x opnieuw gaan tellen).
Dat doet ie met contactpunten, en helemaal niet slecht.
Kan vast duurder en beter, kan ook een Mazda kopen.
Mijn 80 inch heeft ook puntjes (verdeler identiek aan triumph herald !)
Electronica kan goed werken, maar kan net zo goed ook stuk.
-
Landmarcs
Edward schreef:...
En met 24Volt heeft het al helemaal niks te maken behalve dat het de boel weer compliceert en dus mogelijke problemen introduceert omdat 123 NOG steeds niet met 24V overweg kan.
Dat eerste was ook mijn eerste aandachtspunt — en slechtlopende motor tover je niet 123 in een goede.
Dat tweede is slechts een minimale complicatie: Alleen de 123-electrickery heeft een 5-15 V draadje nodig, de rest kan gewoon 24V blijven, dat gaat zonder verdere problemen. Of je dit dan via een minimaal spannings-omzetterje doet, of via een aparte 12V accu is een kwestie van smaak.
Ik zie maar al te vaak vragen naar 12V in combi met 12V — sinds er betrouwbare, slimme 24=>12V laders zijn is dit heel makkelijk te regelen, je laadt dan een 12V accu naar wens alsof die aan een druppellader ligt. Je hebt dan een als je het goed doet een betrouwbare, galvanisch gescheiden 12V voor om het even welke 12V toepassing.
Groeten MarcS