Half chassis bestellen - waar / kwaliteit?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Rotteveel

Half chassis bestellen - waar / kwaliteit?

Berichtdoor Rotteveel » 14 Okt 2024, 20:10

Beste,
Voor mijn land rover 90 uit 1985 (met een 200 TDI) wil ik de achterste helft van het chassis vervangen (gecoat). Mogelijk over een jaar of wat gaan we de stap maken om hem in het geheel over te zetten op een gegalvaniseerd chassis, maar dat komt later.

Nu zie ik grote prijsverschillen, met name tussen het in Engeland of Nederland bestellen.

Hebben jullie een tip waar dat het beste te bestellen is?
- zit er bijvoorbeeld verschil in kwaliteit?
- hebben jullie een voorkeur leverancier die je aanraad?

Ik hoor het graag! Alvast veel dank!

Groeten,
Mark Rotteveel

Edward

Re: Half chassis bestellen - waar / kwaliteit?

Berichtdoor Edward » 14 Okt 2024, 20:24

Er zijn eigenlijk maar een paar fabrikanten: Maer in Polen, Shielder, Richards en Marsland in Uk zijn de bekendste. In UK bestellen is tegenwoordig iets meer gedoe met heffingen etc. Weegt voor de particulier meestal niet op tegen lokaal kopen.

Bowy en Paul Stroink verkopen Maer chassis. De een zit bij Groningen, de ander bij Almelo. Verder de gebruikelijke verdachten als Roan, Vis, ET, Budget, Jansen, etc, etc

Vroegah had je in UK Blach Sheep oid die extra stevige achterbalken etc maakte. Maar de laatste keer dat we daar bestelden was het een drama om het in NL te krijgen. Dat moest via een adres van een bekende in UK en die heeft het doorgestuurd. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Okt 2024, 00:04

Edward schreef:Vroegah had je in UK Blach Sheep oid die extra stevige achterbalken etc maakte. Maar de laatste keer dat we daar bestelden was het een drama om het in NL te krijgen. Dat moest via een adres van een bekende in UK en die heeft het doorgestuurd. :roll: :roll:

Black Sheep maakte 6 mm dikke achterbalken, gewoon u-profiel, geen koker.
Naar ik begrepen had werd de eigenaar de huur van de loods opgezegd, waardoor hij (noodgedwongen) is gestopt.

Voor mijn 110 Td5 heb ik zelf een degelijke achterbalk gemaakt en eronder gelast.
Voor de 110 300 Tdi heb ik al wel 10 jaar een originele achterbalk liggen, die had ik erin willen lassen, maar nog steeds niet aan toe gekomen. Ik zit er over te denken om een achterkant van MAER te kopen. Is degelijker dan origineel. De achterbalk die ik heb is al licht aan het roesten (de laklaag komt er spontaan af hier en daar), maar het ding kostte ook niet veel.
MAER maakt chassis van vlakke plaat tot een koker gelast (zoals de oude Series 1 en 2 chassis). De latere chassis (Series 3 en later) bestaan origineel uit 2 gestanste u-profielen die in elkaar worden gestoken tot een koker en in het midden overlangs gelast.
De delen van MAER die hier in NL liggen zijn, voor zover ik gezien heb, allemaal verzinkt wat iets lastiger lassen is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Okt 2024, 09:41

Rotteveel schreef:Voor mijn land rover 90 uit 1985 (met een 200 TDI) wil ik de achterste helft van het chassis vervangen (gecoat). Mogelijk over een jaar of wat gaan we de stap maken om hem in het geheel over te zetten op een gegalvaniseerd chassis, maar dat komt later.

Mark,
Ik weet natuurlijk niet hoe ernstig je huidige chassis er aan toe is maar is een nieuw half-chassis en relatief kort daarna een heel gegalvaniseerd chassis niet veel dubbel werk ?
Kan je het bestaande chassis niet beter minimaal oplappen om zo sneller door te sparen voor het hele gegalvaniseerde chassis ?

Groeten MarcS

PS   Een achterbalk zoals Erik die zelf maakte zou iedereen willen hebben ... ik vrees evenwel dat de tijd die er in zit zoiets erg prijzig maakt.

Rotteveel

Berichtdoor Rotteveel » 15 Okt 2024, 09:55

Hoi Marc,
Dank voor jouw reactie! Een chassiswissel zou pas over 5-10 jaar aan de orde zijn, vandaar nu de tijdelijke oplossing. Qua laswerk ben ik waarschijnlijk net zoveel kwijt als een nieuw half chassis.

Groeten,
Mark
Land Rover 90 - 1985 - 200TDI - LT77 - LT230

Rotteveel

Berichtdoor Rotteveel » 15 Okt 2024, 09:57

Edward schreef:Er zijn eigenlijk maar een paar fabrikanten: Maer in Polen, Shielder, Richards en Marsland in Uk zijn de bekendste. In UK bestellen is tegenwoordig iets meer gedoe met heffingen etc. Weegt voor de particulier meestal niet op tegen lokaal kopen.

Bowy en Paul Stroink verkopen Maer chassis. De een zit bij Groningen, de ander bij Almelo. Verder de gebruikelijke verdachten als Roan, Vis, ET, Budget, Jansen, etc, etc

Vroegah had je in UK Blach Sheep oid die extra stevige achterbalken etc maakte. Maar de laatste keer dat we daar bestelden was het een drama om het in NL te krijgen. Dat moest via een adres van een bekende in UK en die heeft het doorgestuurd. :roll: :roll:

Super, bedankt!
Land Rover 90 - 1985 - 200TDI - LT77 - LT230

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Okt 2024, 21:51

Landmarcs schreef:Ik weet natuurlijk niet hoe ernstig je huidige chassis er aan toe is maar is een nieuw half-chassis en relatief kort daarna een heel gegalvaniseerd chassis niet veel dubbel werk ?
Kan je het bestaande chassis niet beter minimaal oplappen om zo sneller door te sparen voor het hele gegalvaniseerde chassis ?

Groeten MarcS

Een half chassis wisselen is een klus van een (lange) middag als je een beetje ervaring hebt. Alleen de tank moet er onder weg. (als je een latere hebt met de tank tegen de achterbalk). Geheim daarvan is dat je de tankdrager iets smaller moet maken wil je hem er weer in terug krijgen.

Chassis in z'n geheel wisselen kost je 5 dagen en dan heb je flink te werken en moet je veel discipline hebben om niet alles aan te pakken dat je tegen komt want dan ben je veel langer bezig en kost het nog meer.

Een verzinkt chassisdeel is niet lastiger te lassen. Allen het goed schoonmaken van het stuk waar je last kost wat tijd. En een goede afzuiging en filtering is nodig want als je alsnog een stuk zink raakt komt er de nodige damp vrij
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”