Goedemorgen,
Ik ben sinds kort eigenaar van een Land Rover series 3 109 Benzine uit 1974.
Deze auto komt oorspronkelijk uit het Noorse leger en is dit jaar geïmporteerd naar Nederland. De auto doet het prima maar loopt niet harder dan ca. 70km/uur (in de 4e versnelling bij hoge gearing en vol toeren).
Volgens de vorige eigenaar komt dit omdat er 'een versnellingsbak uit het leger' onder hangt. Het lijkt mij een apart verhaal omdat er sowieso ook lage gearing op zit.
Kan iemand mij vertellen of dit verhaal klopt? Als het klopt neem ik aan dat het te verhelpen is door een andere versnellingsbak of zijn er meer mogelijkheden?
Ik hoor het graag! Zoals de auto nu rijdt durf ik er niet mee op de snelweg te rijden.
Versnellingsbak Leger?
-
TonSmulders
Re: Versnellingsbak Leger?
Heb je al gezocht naar het nummer van de bak? Dan kun je dat gewoon goegelen en krijg je de specs.
Of anders: https://www.syncrogearboxes.com/2014/05 ... ification/
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
TonSmulders schreef:Ik ben sinds kort eigenaar van een Land Rover series 3 109 Benzine uit 1974.
Deze auto komt oorspronkelijk uit het Noorse leger en is dit jaar geïmporteerd naar Nederland. De auto doet het prima maar loopt niet harder dan ca. 70km/uur (in de 4e versnelling bij hoge gearing en vol toeren).
Volgens de vorige eigenaar komt dit omdat er 'een versnellingsbak uit het leger' onder hangt. Het lijkt mij een apart verhaal omdat er sowieso ook lage gearing op zit.
Kan iemand mij vertellen of dit verhaal klopt? Als het klopt neem ik aan dat het te verhelpen is door een andere versnellingsbak of zijn er meer mogelijkheden?
Wat aardig in de buurt zou kunnen komen is niet een militaire maar een 1 ton tussenbak.
De bandenmaat is dan nog van belang. Als ik in de Ashcroft Calculator 31 inch als wieldiameter invul rijd je 80 km/u bij ± 4.000 rpm (en in 1º Low bij stationair nog geen 3 km/u).
Die 1 ton tussenbak was bedoeld om met 9x16 banden te werken, en natuurlijk nog genoeg trekkracht bij een 1 ton belading (die 1 ton dien je dan "militair" te lezen). Als ik 34 inch voor de wieldiameter invul dan zou je de 100km moeten kunnen overschrijden.
Ik vond nog een interessante 1ton site met óók een verwijzing naar de Noorse 1ton leger-LandRovers.
Overigens, als het verder ook een 1 ton LandRover is, en er niet teveel aan "verknutseld" is (en liefst ook nog de originele velgen aanwezig zijn) dan is het een zeldzaam ding, er zijn er sowieso niet erg veel van geproduceerd.
Het enige jammere is dat het niet de best alledaags bruikbare voertuigen zijn.
Groeten MarcS
PS Wat ik me nog afvraag: Hadden die 1 ton LandRovers extra sterke steekassen? Met een 10-tallen procenten lagere totaal-overbrenging krijg je een 10-tallen procenten hoger koppel op die steekassen (en de rest van de aandrijflijn).
PS2 Als je de auto iet authentiek wilt houden - aangenomen dat ie verder nog in authentieke staat is - dan kan je de tussenbak wisselen tegen een standaard exemplaar (ik zou zeggen: houdt dan de originele 1ton tussenbak als authentiek op de plank). Met een standaard tussenbak rijdt ie standaard (zie de "calculator"). Voor de 9x16 banden hoef je het ook niet te doen, die banden zijn duur, zeldzaam en niet erg comfortabel (en je krijgt een nog grotere draaicirkel). Goede 7.5x16 of 235/85x16 rijden wel zo goed, je mist dan alleen een kleine 4 cm bodemvrijheid (die 4 cm hogere instap, die mis je waarschijnlijk als kiespijn). O ja, 235/85x16 heeft vrijwel een gelijke "footprint" als 9x16, aangenomen dat je de juiste velgen gebruikt.
-
TonSmulders
Edward schreef:Heb je al gezocht naar het nummer van de bak? Dan kun je dat gewoon goegelen en krijg je de specs.
Dankjewel Edward!
Kun je aangeven waar ik dat nummer kan vinden? Mijn kennis van de Land Rover is (nog) erg beperkt moet ik toegeven.
-
TonSmulders
Landmarcs schreef:TonSmulders schreef:Ik ben sinds kort eigenaar van een Land Rover series 3 109 Benzine uit 1974.
Wat aardig in de buurt zou kunnen komen is niet een militaire maar een 1 ton tussenbak.
De bandenmaat is dan nog van belang. Als ik in de Ashcroft Calculator 31 inch als wieldiameter invul rijd je 80 km/u bij ± 4.000 rpm (en in 1º Low bij stationair nog geen 3 km/u).
Die 1 ton tussenbak was bedoeld om met 9x16 banden te werken, en natuurlijk nog genoeg trekkracht bij een 1 ton belading (die 1 ton dien je dan "militair" te lezen). Als ik 34 inch voor de wieldiameter invul dan zou je de 100km moeten kunnen overschrijden.
Ik vond nog een interessante 1ton site met óók een verwijzing naar de Noorse 1ton leger-LandRovers.
Overigens, als het verder ook een 1 ton LandRover is, en er niet teveel aan "verknutseld" is (en liefst ook nog de originele velgen aanwezig zijn) dan is het een zeldzaam ding, er zijn er sowieso niet erg veel van geproduceerd.
Het enige jammere is dat het niet de best alledaags bruikbare voertuigen zijn.
Groeten MarcS
PS Wat ik me nog afvraag: Hadden die 1 ton LandRovers extra sterke steekassen? Met een 10-tallen procenten lagere totaal-overbrenging krijg je een 10-tallen procenten hoger koppel op die steekassen (en de rest van de aandrijflijn).
PS2 Als je de auto iet authentiek wilt houden - aangenomen dat ie verder nog in authentieke staat is - dan kan je de tussenbak wisselen tegen een standaard exemplaar (ik zou zeggen: houdt dan de originele 1ton tussenbak als authentiek op de plank). Met een standaard tussenbak rijdt ie standaard (zie de "calculator"). Voor de 9x16 banden hoef je het ook niet te doen, die banden zijn duur, zeldzaam en niet erg comfortabel (en je krijgt een nog grotere draaicirkel). Goede 7.5x16 of 235/85x16 rijden wel zo goed, je mist dan alleen een kleine 4 cm bodemvrijheid (die 4 cm hogere instap, die mis je waarschijnlijk als kiespijn). O ja, 235/85x16 heeft vrijwel een gelijke "footprint" als 9x16, aangenomen dat je de juiste velgen gebruikt.
Hoi MarcS,
Bedankt voor je reactie. Informatie waar ik als beginnend Land Rover Enthousiasteling iets aan heb!
Ik weet niet of er veel aan verknutseld is. Ik heb geen idee hoe deze auto er origineel uit zou moeten zien. Er zitten in ieder geval niet de originele 9.00 x 16 banden + velgen onder. De banden die er nu onder liggen zijn 7.50 x 16 dus ik zal in ieder geval eens kijken of ik aan een set grotere kan komen. Het is wel prettig om in ieder geval de 100 km/h te kunnen halen voor een stukje snelweg.
Ik weet niet of je vraag voor mij bedoeld is maar ik kan je dus ook niet niet vertellen of er sterkere steekassen onder zitten. Ik zou niet weten hoe ik dat kan herkennen.
Ook vragen ze bij die ratio calculator naar de ratio van de differentiëlen. Is dat aan de buitenkant te achterhalen?
Bij Jansen Laro Parts droegen ze dat ook aan als eventuele oplossing: Een andere overbrenging in het differentieel. Ik neem aan dat dat dan zowel voor- als achter moet gebeuren.
Ik lees ook over de 'easy change' gearboxen. Is dat echt easy change? Als in: Kun je thuis doen met je auto op bokken of valt dat nogal tegen?
Ok. Nou, in ieder geval erg bedankt voor alle informatie! Wordt gewaardeerd!
-
TonSmulders
Overigens geeft ie op de kilometerteller 70km/h aan. Ik neem aan dat dat niet verandert met het wisselen van de versnellingsbak of differentieel...
Een leger versnellingsbak zegt mij zo niets. Wat is vol toeren? Weet je het echte toerental op dat moment? Plankgas betekend niet altijd vol toeren. Veel Series Land Rovers halen dat max toerental nauwelijks. Er is een simpele app "GPSpeed" die je de juiste snelheid geeft. Probeer eerst eens wat exacte feiten boven water te krijgen voor dat je conclusies gaat trekken. Zoek ook het nummer van de versnellingsbak. Dat staat hoog aan de rechterkant bij de overgang van de versnellingsbak naar de tussenbak. Een 109 heeft een Salisbury achteras en de kans dat daar een ander diff in zit is erg klein.
Je bent niet de eerste die zich wezenloos schrikt van het oneindige vermogen van een Series
.
Je bent niet de eerste die zich wezenloos schrikt van het oneindige vermogen van een Series
Met vriendelijke groeten
Wim Janssen
Land Rover Series III 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
Wim Janssen
Land Rover Series III 1972 "Zipper"
Land Rover Series II 1959 "The Mrs"
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
-
TonSmulders
laroguz schreef:Een leger versnellingsbak zegt mij zo niets. Wat is vol toeren? Weet je het echte toerental op dat moment? Plankgas betekend niet altijd vol toeren. Veel Series Land Rovers halen dat max toerental nauwelijks. Er is een simpele app "GPSpeed" die je de juiste snelheid geeft. Probeer eerst eens wat exacte feiten boven water te krijgen voor dat je conclusies gaat trekken. Zoek ook het nummer van de versnellingsbak. Dat staat hoog aan de rechterkant bij de overgang van de versnellingsbak naar de tussenbak. Een 109 heeft een Salisbury achteras en de kans dat daar een ander diff in zit is erg klein.
Je bent niet de eerste die zich wezenloos schrikt van het oneindige vermogen van een Series.
Bedankt voor je reactie Wim,
Inderdaad weet ik de exacte snelheid niet maar het is in ieder geval erg langzaam als ik de kolonne auto's achter me zie op een provinciale weg
Ik had gisteren al een app gedownload (nog niet in de Land Rover gebruikt overigens) maar dat was niet GPSpeed en deze begon meteen met allerlei reclames en ik kon 'm zelfs niet op de gewone manier afsluiten dus die heb ik maar weer snel gedeletet;-) GPSpeed kan ik trouwens ook niet vinden onder die naam. Heb je misschien een plaatje oid?
-
Landmarcs
Ton,
Ik denk dat de tussenbak wisselen - zodra je werkelijk weet wat de snelheid is en ± de toeren zijn, en je vemoedens juist zijn - is denk is verstandiger dan zoeken naar die overmaat banden. Ik heb geen hands-on ervaring maar de tussenbak is denkelijk niet al te moeilijk te wisselen. Het verhaal "militaire versnellingsbak" is weliswaar niet 100% juist maar een 1Ton tussenbak schijnt dus wel te kunnen passen bij een Noorse 109.
Andere, snellere differentieels monteren is mijns inziens het probleem aan de verkeerde kant aanpakken.
Of de auto verder 1ton kenmerken heeft kan je denkelijk het best zelf nalopen aan de hand van de website die ik al doorgaf (of anders aan de hand van andere internet-info). Geen originele 1ton velgen is jammer, die velgen zijn veelgevraagd (de modernere HeavyDuty velgen komen er overigens heel aardig bij in de buurt, en die velgen kan je ook Tubeless krijgen).
Overigens kan je de snelheid ook eenvoudig op een rechte weg aan de hectometerpaaltjes berekenen - 72 km/u = 1,2 km/minuut = 20 m/seconde. Wellicht nog makkelijker is een of andere TomTom of Garmin of andere losse navigatiehulp lenen.
Overigens geeft de snelheidmeter nog wel (iets) te denken. Als die snelheidsmeter nu ± een juiste snelheid aangeeft is ie denkelijk aangepast, anders rijd je nog trager. Van 34 inch naar 31 inch wielen wil zeggen dat je ± 10 % minder ver komt per omwenteling, zou de snelheidsmeter ± correct zijn bij de grote 34 inch wielen dan wijst ie ± 10 % te hoog aan met 31 inch wielen.
Of te wel: je hebt nog een en ander te onderzoeken, om daarna de slimste keuzen te overdenken.
Er kan veel, maar veel is niet het beste.
Groeten MarcS
Ik denk dat de tussenbak wisselen - zodra je werkelijk weet wat de snelheid is en ± de toeren zijn, en je vemoedens juist zijn - is denk is verstandiger dan zoeken naar die overmaat banden. Ik heb geen hands-on ervaring maar de tussenbak is denkelijk niet al te moeilijk te wisselen. Het verhaal "militaire versnellingsbak" is weliswaar niet 100% juist maar een 1Ton tussenbak schijnt dus wel te kunnen passen bij een Noorse 109.
Andere, snellere differentieels monteren is mijns inziens het probleem aan de verkeerde kant aanpakken.
Of de auto verder 1ton kenmerken heeft kan je denkelijk het best zelf nalopen aan de hand van de website die ik al doorgaf (of anders aan de hand van andere internet-info). Geen originele 1ton velgen is jammer, die velgen zijn veelgevraagd (de modernere HeavyDuty velgen komen er overigens heel aardig bij in de buurt, en die velgen kan je ook Tubeless krijgen).
Overigens kan je de snelheid ook eenvoudig op een rechte weg aan de hectometerpaaltjes berekenen - 72 km/u = 1,2 km/minuut = 20 m/seconde. Wellicht nog makkelijker is een of andere TomTom of Garmin of andere losse navigatiehulp lenen.
Overigens geeft de snelheidmeter nog wel (iets) te denken. Als die snelheidsmeter nu ± een juiste snelheid aangeeft is ie denkelijk aangepast, anders rijd je nog trager. Van 34 inch naar 31 inch wielen wil zeggen dat je ± 10 % minder ver komt per omwenteling, zou de snelheidsmeter ± correct zijn bij de grote 34 inch wielen dan wijst ie ± 10 % te hoog aan met 31 inch wielen.
Of te wel: je hebt nog een en ander te onderzoeken, om daarna de slimste keuzen te overdenken.
Er kan veel, maar veel is niet het beste.
Groeten MarcS
- Erik Peters
TonSmulders schreef:Een andere overbrenging in het differentieel. Ik neem aan dat dat dan zowel voor- als achter moet gebeuren.
Klopt, alleen het Salisbury achterdifferentieel moet helemaal uit elkaar om kroonwiel en pignon te wisselen.
TonSmulders schreef:Ik lees ook over de 'easy change' gearboxen. Is dat echt easy change? Als in: Kun je thuis doen met je auto op bokken of valt dat nogal tegen?
Hoeft niet eens op bokken, de aandrijfassen kun je onder de auto liggend wel losschroeven, mits je niet al te gezet bent. En de versnellingsbak haal door de rechter zijdeur uit de auto. Ik neem aan dat er geen demontabele baksteun zit. Dat had mijn 109 Series III stawag uit 1973 ook niet. Gewoon de vloerplaten en tunnel demonteren en dan het complete zitting gedeelte.
Maar ik zou eens op zoek gaan naar een werkplaatshandboek (daar staat heel veel in).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht