Hallo alle,
Ik heb een dingetje, eigenlijk een 45 liter dingetje.
Mijn tweede tank (reserve tank) van mijn land rover 109, heeft te lang de moderne diesel er in gehad en je raad het al. De diesel heeft bacteriën groei gehad en de brandstof tank is nu voorzien van een laag smurrie. De diesel heb ik er inmiddels uit, met een handpompje over gepompt. De diesel had niet meer de kleur die je verwacht van diesel, maar was donker bruin en af en toe zelfs zwart. De vulpijp en aanzuigbuis en retourbuis heb ik een ultrasoon gehad en dat ging super, alleen een 45 liter brandstof tank in een 5 liter ultrasoon gaat hem niet worden.
De residu die nog in de tank zit, is de zwarte slijm laag. Heeft iemand een idee hoe je die laag eruit krijgt, zonder de brandstof tank open te zagen. Ben aan het kijken geweest naar een vervangende brandstof tank, maar ben nog niet echt een goede brandstof tank tegen gekomen. Ze zijn of ook vervuild of vol met roest.
Hoor graag of iemand een idee heeft om de tank weer schoon te krijgen.
Groet, Ronald
Vervuilde dieseltank
-
Landmarcs
Re: Vervuilde dieseltank
Dag Ronald,
Het is in ieder geval mooi dat je het niet over de diesel-alg hebt. Vrijwel zeker is het (bij jou) ook geen bacterie, bijna altijd betreft het een schimmel, maar goed dat helpt je nog niet verder. Wat je ook niet verder helpt: het is niet (per sé) de moderne diesel, het is diesel samen met wat condenswater ... en daarbij dan warm genoeg en vooral genoeg tijd (en natuurlijk de pech dat je een keertje een besmetting met deze schimmel hebt opgelopen).
Als eerste mechanische reinigingsaanpak van die 45 liter-tank zou je eens kunnen kijken naar RVS-geplet-staaldraad pannensponsjes. Doe een gezinsverpakking van die sponsjes in de tank en bijv. wat Dasty en schudden maar. Op iets kleinere schaal werkt deze aanpak in ieder geval bij plastic watertankjes (5 of 10 liter) en hardnekkige algengroei. Het mooist zou het zijn wanneer je niet zelf hoeft te schudden.
Verder zijn er vast en zeker chemische reiniginsmiddelen want dit soort schimmel-ellende komt vaker voor, met name in nautische kringen.
Groeten MarcS
PS Die beruchte "diesel-alg" of "diesel-bacterie" die dus vrijwel steeds een schimmel blijkt heeft z'n oorsprong in tropische regionen, en in het bijzonder vliegvelden in de tropen. Een "goed" gebruik is daar om ruimhartig vliegtuigbrandstof te morsen ... en daar heeft toen een schimmel die tot dan toe zich toelegde om het onverwoestbaar tropisch hardhout aan te vallen na wat mutaties de nieuwe "kwaliteit" ontwikkeld dat ie vliegtuigbrandstof (en dus later ook diesel) kan verteren. Zoiets lijkt misschien interessant bij bodemvervuiling maar dat blijkt nog niet zo lekker te werken (denkelijk werkt dat in de tropen beter) ... in een brandstof(voorraad)tank werkt het wel.
Het is in ieder geval mooi dat je het niet over de diesel-alg hebt. Vrijwel zeker is het (bij jou) ook geen bacterie, bijna altijd betreft het een schimmel, maar goed dat helpt je nog niet verder. Wat je ook niet verder helpt: het is niet (per sé) de moderne diesel, het is diesel samen met wat condenswater ... en daarbij dan warm genoeg en vooral genoeg tijd (en natuurlijk de pech dat je een keertje een besmetting met deze schimmel hebt opgelopen).
Als eerste mechanische reinigingsaanpak van die 45 liter-tank zou je eens kunnen kijken naar RVS-geplet-staaldraad pannensponsjes. Doe een gezinsverpakking van die sponsjes in de tank en bijv. wat Dasty en schudden maar. Op iets kleinere schaal werkt deze aanpak in ieder geval bij plastic watertankjes (5 of 10 liter) en hardnekkige algengroei. Het mooist zou het zijn wanneer je niet zelf hoeft te schudden.
Verder zijn er vast en zeker chemische reiniginsmiddelen want dit soort schimmel-ellende komt vaker voor, met name in nautische kringen.
Groeten MarcS
PS Die beruchte "diesel-alg" of "diesel-bacterie" die dus vrijwel steeds een schimmel blijkt heeft z'n oorsprong in tropische regionen, en in het bijzonder vliegvelden in de tropen. Een "goed" gebruik is daar om ruimhartig vliegtuigbrandstof te morsen ... en daar heeft toen een schimmel die tot dan toe zich toelegde om het onverwoestbaar tropisch hardhout aan te vallen na wat mutaties de nieuwe "kwaliteit" ontwikkeld dat ie vliegtuigbrandstof (en dus later ook diesel) kan verteren. Zoiets lijkt misschien interessant bij bodemvervuiling maar dat blijkt nog niet zo lekker te werken (denkelijk werkt dat in de tropen beter) ... in een brandstof(voorraad)tank werkt het wel.
Hoe je het ook noemt, de uitkomst is dezeflde: gruwelijk goed schoonmaken anders ben je zo weer aan de beurt.
Beste is de tank te demonteren en dan gewoon de hogedrukspuit erin. Bij mijn trekker had ik het ook. Heel de tank gedemonteerd, vochtafscheider en filters vervangen en alle leidingen doorgeblazen met schone diesel.
De tank van m'n John Deere heeft een hele kleine vulopening dus alleen de hoge druk spuit voldeed niet. Paar kiezels erin met diesel en een week achterin de auto gezet.
Brandschoon.

Beste is de tank te demonteren en dan gewoon de hogedrukspuit erin. Bij mijn trekker had ik het ook. Heel de tank gedemonteerd, vochtafscheider en filters vervangen en alle leidingen doorgeblazen met schone diesel.
De tank van m'n John Deere heeft een hele kleine vulopening dus alleen de hoge druk spuit voldeed niet. Paar kiezels erin met diesel en een week achterin de auto gezet.
Brandschoon.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:De tank van m'n John Deere heeft een hele kleine vulopening dus alleen de hoge druk spuit voldeed niet. Paar kiezels erin met diesel en een week achterin de auto gezet.
Achterin de LandRover en dan een paar beroerde wegen/paden wellicht ... met een Series gaat het beter
Je kan ook een gezinsverpakking groene pannen-schuurlapjes (of wellicht de meerkleurige schuurlappen die voor het fijnere schuurwerk bedoeld zijn) stuk voor stuk om een kiezel binden. Het is juist winst als dat kiezel-inpak-werk wat losse eindjes over laat ... en daarna ... kan je het schudden (of er zoals Edward deed er achterin de auto mee gaan rijden). Wat diesel als smeermiddel is een goed idee.
Minstens zo belangrijk is het om zoals Edward zegt ook de rest, dwz het complete brandstofsysteem, heel zorgvuldig schoon te maken. En als ze toch al niet nieuw meer zijn beter de brandstofslangen gewoon vervangen.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Zoals Edward de tank van zijn John Deere heeft gereinigd, zo heb ik het eens gedaan met een tank van een IHC 423 (ook een tractor).
Een zooi kleine scherpe kiezelsteentjes in de tank, wat petroleum en maar schudden. Tank werd inderdaad brand schoon, ook alle roest weg.
Gevolg was een lekke tank, maar daar heb ik een plaatje koper op gesoldeerd, toen was de tank weer dicht. Dit was zo'n 20-25 jaar geleden, die trekker is nog steeds in gebruik.
Groet,
Erik.
Een zooi kleine scherpe kiezelsteentjes in de tank, wat petroleum en maar schudden. Tank werd inderdaad brand schoon, ook alle roest weg.
Gevolg was een lekke tank, maar daar heb ik een plaatje koper op gesoldeerd, toen was de tank weer dicht. Dit was zo'n 20-25 jaar geleden, die trekker is nog steeds in gebruik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:Gevolg was een lekke tank ....
Het is natuurlijk mogelijk dat dat lek sowieso boven water was gekomen.
Er is een (geringe) kans dat grind/kiezelstenen te scherp zijn en ondanks de overwegend random-bewegingen toch lokaal (bijv. omdat de tank in een staande golf resoneert) steeds op de zelfde plek blijven dansen.
NB Nog even een zijspoor: Als je als "objectieve" beschouwer naar een random-verdeling kijkt dan is het oordeel heel vaak dat het om een geklonterde verdeling gaat ... random (of toeval) is geklonterder dan je denkt.
Vanwege de kans op een te agressieve, eerste aanpak suggereerde ik de stalen pannenspons (dus niet de gewone staalwol maar bolletjes, dikker platgewalst RVS-draad) en in tweede instantie de schuur-matjes die om een kiezelsteen gebonden zijn.
Je kan desgewenst de scherpere randen/hoeken nog nabehandelen met een fijnere scherpe steenslag-fractie - afgeronde schuurbollen komen niet goed in de diepste hoeken.
Groeten MarcS
PS "Scherpe kiezelsteentjes" zijn een contradictio in terminis - zie Wikipedia - met kiezel(steen) of grind wordt gewoonlijk de afgeronde kleine(re) keien-fractie bedoeld die je in rivier (of marine) afzettingen vindt. Als het scherp-hoekig moet zijn heet het eerder gebroken grind of steenslag.
- Erik Peters
Landmarcs schreef:PS "Scherpe kiezelsteentjes" zijn een contradictio in terminis - zie Wikipedia - met kiezel(steen) of grind wordt gewoonlijk de afgeronde kleine(re) keien-fractie bedoeld die je in rivier (of marine) afzettingen vindt. Als het scherp-hoekig moet zijn heet het eerder gebroken grind of steenslag.
Zoiets:
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ow, moet je je daar ok nog in verdiepen? Ik heb gewoon de split gepakt die achter m'n schuur ligt. Aangezien ik laatst een ton of wat bij besteld weet ik toevallig dat het Ardenner split van 8-16mm is.
Het gebruikte ligt weer gewoon in het pad terug.

Het gebruikte ligt weer gewoon in het pad terug.
Edward van Vugt
door vocht en biodiesel krijg je dit, het is een schimmel, incectesiet doe je tegen insecten, tegen schimmels doe je, weet even niet, maar dat zou ik proberen, ps die flesjes tegen deze schimmel wat je toe moet voegen is ook op die bazis dacht ik, ik zou bij een iemand met spuitlesentie mijn tank spoelen.
Borax, dat is wateroplosbaar, doodt schimmels, bacteriën en insecten. De tank daarmee desinfecteren lijkt me goed te kunnen werken. Wel goed naspoelen en laten drogen.