Problemen Temperatuurssensor TD5 Defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
LARO Heer

Problemen Temperatuurssensor TD5 Defender

Berichtdoor LARO Heer » 25 Aug 2024, 19:58

Goededag alle,

Weer een merkwaardig probleempje in de elektronica van mij TD5 defender uit 2001.
Als ik de auto wil starten (Met koude motor dus) dan schiet mijn temperatuurssensor meteen door naar overheated en schiet mij ECU in de noodloop waarna hij stilvalt. Hij loopt dus wel eerst 15-30 tellen prima, dan inneens schiet die sensor door en valt hij stil.

Ik had hier begin dit jaar ook al eens last van maar toen ik er naar wou kijken dee hij het weer. (Het vroor toen ook)
Het valt me op dat wanneer het buiten koud is en vriest (Het is hier snachts -10) hij dit doet.
Het lijkt dus wel temperatuur gerelateerd.... hadden hen de garage in geduwd (Verwarmde ruimte ca, 16graden) en de dag erna doet hij het weer.
Laat ik hem weer buiten staan, en het probleem is terug.
Heb ik een fli k stuk gereden, zet ik hem ff neer voor boodschappen te doen en rij na ongeveer een 2uurtjes weg doet hij het ook gewoon nog, want dan is hij nog enigszonds warm...?

Wat ik zover heb bekeken;
- Bedrading doorgeneten op breuken, contacten schoongemaakt met spray etc
- Nieuwe temperatuurssensoren geplaatst (Zowel achter in het blok als in de koellijding, 2stuks dus)
Heb helaas mijn nanocom niet bij.

Iemand hier ervaribg mee, of suggesties?

Wat me wel nog op viel;
In de datasheet van de temperatuurssensoren staat dat deze een berijk hebben van 0⁰c tot 120⁰c
Theoretisch kan het dus dat onder 0⁰c de weerstand in de sensor zo laag is dat de ECU deze als "Defect" bestempeld en de noodloop inschakeld om het blok te beschermen tegen oververhitting?
Heb verschillende sensoren bekeken en bij die waar ik er iets over terug kunvinden was het temperatuurberijk nagenoeg het zelfde.
Zijn originele Bosch sensoren dus zou het probleem niet mogen zijn?

- Instellingen in de ECU noet goed?
- Ergens een controleweerstand o.i.d. defect?

Ik ben benieuwd of iemand hier een idee over heeft.
Gr, Loïc

Landmarcs

Re: Problemen Temperatuurssensor TD5 Defender

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2024, 09:43

Even een losse gedachte - zonder precieze voorkennis van de temperatuursensor / het sensor-circuit / de regel-trickery in de ECU.

Als de ECU ineens "overheated" meent te detecteren en dit zodanig is dat dit niet alleen noodloop maar zelfs stilvallen forceert zou je kunnen denken aan een heel extreme "sensor-waarde" ... ergens in het circuit een temperatuurgevoelig (massa)contact wellicht ?
Ineens een oneindig hoge (of gewoon heel hoge) weerstand is dan het gevolg ... en als de sensor normaal bij opwarmen een oplopende weerstand heeft is een en ander passend bij de beschreven symptomen.

Bij min 10 zoeken naar zo'n wisselvallig contact is dan wel een onaangenaam dingetje.   Wellicht kan je bijv. alleen een deel van de auto (bijv. alleen het motorblok) opwarmen en zo uitvinden waar het warmte-gevoelige traject zit.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Aug 2024, 11:16

Het goedkoopste en simpelste is om de ecu even om te wisselen met een andere. 9 van de 10 keer dat wij zoiets tegenkwamen was de ecu aan het doodgaan.

Even testen kost niks en is voordeliger dan allerlei sensoren of onderdelen te vervangen.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

LARO Heer

Berichtdoor LARO Heer » 27 Aug 2024, 01:02

Massa heb ik gecontroleerd, was ik inderdaad ook op het spoor als mogelijke boosdoener.
Om te testen ook een paar extra draden van de massa naar de ECU en het blok gelegd.
Maakt helaas geen verschil qua starten en ook nauwelijks qua weerstand.

Zat inderdaad ook te denken om de ECU uit te wisselen met een andere maar heb nu geen 2e ECU of nanocom bij.
Had wel al gecontroleerd op olie o.i.d. op de stekkers of eventuele lostzittende contacten maar ook hier niets geks kunnen vinden.
Zijn over ongeveer 2,5week pas terug in Nederland, zit onder het rijden steeds maar te malen wat het nu zou kunnen zijn

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Aug 2024, 01:28

Jammer dat je Nanocom niet mee hebt. Daarmee kun je de temp. waarde ‘live’ volgen.

Ik heb dat gebruikt toen de originele temperatuurmeter constant te weinig aangaf bij mijn Td5 (2001). De sensorwaarden waren goed, d.w.z. na plaatsing van een VDO temp. sensor en VDO meter liepen beide waarden (VDO meter en Nanocom) ongeveer gelijk op.
De originele meter krijgt zijn signaal alleen van de ecu.

Groet,

Erik.

P.s. bij temperaturen onder nul wordt er wel (automatisch) langer gegloeid.
En er zit natuurlijk ook nog een inlaatlucht temperatuur sensor.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Aug 2024, 11:43

Erik Peters schreef:Jammer dat je Nanocom niet mee hebt. Daarmee kun je de temp. waarde ‘live’ volgen.

Ik heb dat gebruikt toen de originele temperatuurmeter constant te weinig aangaf bij mijn Td5 (2001). De sensorwaarden waren goed, d.w.z. na plaatsing van een VDO temp. sensor en VDO meter liepen beide waarden (VDO meter en Nanocom) ongeveer gelijk op.
De originele meter krijgt zijn signaal alleen van de ecu.

Maarrr ... als het niet zoals Edward suggereert een hemelende ECU is dan krijgt de ECU een foutief sensor-signaal (of een zodanige signaal-combinatie die de ECU-algoritme doet denken dat er iets ernstig mis is).

Denkelijk - als het dus niet de ECU zelf is - zie je met de Nanocom bizarre 'live' temperatuurwaarden (wat natuurlijk wel verhelderend kan zijn).

Overigens moet de Td5 heel goed tegen (ver) onder nul temperaturen kunnen - ik heb mijn oude Td5 probleemloos bij min 15 en kouder kunnen starten en rijden.
Het enige wat je dan graag wilt is een Radiator-Muff, maar dat is dan omdat de motor dan wat rapper op temperatuur komt en de kachel wat meer nuttige warmte kan leveren (het diepvries-MainBulkhead warmt dan ook ietsje eerder en ook verder op).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 27 Aug 2024, 13:20

Landmarcs schreef:Maarrr ... als het niet zoals Edward suggereert een hemelende ECU is dan krijgt de ECU een foutief sensor-signaal (of een zodanige signaal-combinatie die de ECU-algoritme doet denken dat er iets ernstig mis is).

Denkelijk - als het dus niet de ECU zelf is - zie je met de Nanocom bizarre 'live' temperatuurwaarden (wat natuurlijk wel verhelderend kan zijn).

Ik weet niet welke waarde de Nanocom leest, of dat de werkelijke sensor waarde is of een waarde doorgegeven vanuit de ECU (zoals de originele meter krijgt). Misschien wel de originele sensorwaarde, want toen bij mij de originele temperatuurmeter 'te weinig' aan gaf, was op de Nanocom de motortemperatuur bijvoorbeeld 86°C en de VDO meter gaf 2-3°C minder aan.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Aug 2024, 11:01

Erik Peters schreef:En er zit natuurlijk ook nog een inlaatlucht temperatuur sensor.

Misschien loopt de ECU tegen (dwz over) de grens van de normaal voorkomende sensorwaarden-combinaties wanneer één sensor-waarde - dus motor-temperatuur of inlaatlucht-temperatuur - stevig uit de pas loopt.   Vaak is er in de ECU een beperkt 3D veld met ± normaal te verwachten combinaties ingevoerd, daarbuiten is het "terra incognita".   Zo'n buiten de normale range-effect zou ook kunnen verklaren dat auto probleemloos is wanneer de omgevingstemperatuur minder extreem is.

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 25 Sep 2024, 07:51

nog niet opgelost ,
P.s. bij temperaturen onder nul wordt er wel (automatisch) langer gegloeid.
En er zit natuurlijk ook nog een inlaatlucht temperatuur sensor.

kortsluiting in gloeien, plastik op stekker gloeistif verrot,
map na meten kijk op bekende video kanaal.

Terug naar “Techniek”