TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan

Berichtdoor Seagull » 05 Aug 2024, 08:30

Mijn Defender 90 uit 2003 heeft de laatste maanden problemen met starten.
Soms gaat het tijden goed en slaat de motor meteen aan maar de laatste tijd moet ik erg lang doorstarten voordat de motor aanslaat.
Dit weekend de accu bijna leeg gestart maar als de motor eenmaal loopt rijdt de auto goed.
Drukregelaar lekte dus deze vervangen maar nog steeds start problemen. Hierna de ECU connectoren gecontroleerd op olie en de krukas-sensor/connector schoongemaakt. Hierna starte de motor 1 dag goed maar volgende dag weer problemen.
Krukassensor nu ook vervangen en een verse accu geplaatst.
Ik zou nu wel willen weten of er misschien toch een foutcode in de ECU staat.
Kan ik storingen uitlezen met een OBD uitleesapparaat of moet ik daar een Nanocom voor hebben?
Ik ga over 1,5 week met vakantie en het wordt nu toch wel spannend of dat nog met de Defender gaat lukken.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan

Berichtdoor Edward » 05 Aug 2024, 12:23

Dat is een hoop sensoren vervangen voor een luchtprobleem. :shock: :shock:

Slecht starten bij een diesel is bijna altijd lucht in het brandstofsysteem. Bij de Td5 is de uitzondering de startmotor. Als deze ouder wordt gaat z'n max toerental omlaag en een Td5 heeft nui eenmaal een flinke zwieper nodig.

Luister dus een goed, evt met een andere Td5 rijder of monteur naar de startmotor of deze wel top rondgaat. Als die niet snel genoeg rondgaat slaat de motor lastig aan.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan

Berichtdoor Landmarcs » 05 Aug 2024, 13:18

Wellicht eens kijken of tweemaal voorgloeien helpt.
Dat voorgloeien is met de huidige temperaturen niet echt (of eigenlijk: echt niet) nodig maar de brandstof-pomp draait dan langer waarmee je een betere kans hebt dat de lucht uit het brandstofsysteem is.  
Eventueel kan je ook het ontluchtingsprogramma starten - dat kan naar verluid op twee manieren, eentje was zoiets als op contact tijdens het voorgloeien herhaald op het gaspedaal trappen ... het motormanagement lampje gaat dan knipperen oid (als je dit ontluchten per ongeluk opstart weet je niet wat je overkomt, starten doet ie dan niet, de brandstofpomp draait wel, dus ga je aan alles twijfelen ... daarna start ie dan weer als vanouds).

Wanneer er (nog) lucht in het brandstofsysteem zit starten is niet handig. De boordspanning zakt en dus wordt de elektrische brandstofpomp minder efficiënt, het starten zelf helpt niet of nauwelijks tegen de lucht in het systeem.

Groeten MarcS

PS  Het tweemaal voorgloeien was toen bij mijn Td5 de brandstofdrukregelaar een lichte lekkage ging vertonen de "Haarlemmer Olie".   Het hielp eenvoudig om de lucht die na een langere stilstand in het systeem trok met de tweemaal-voorgloeien-truuk weer weg te krijgen.

Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan

Berichtdoor Seagull » 07 Aug 2024, 10:43

De ontluchtingsprocedure lijkt nauwelijks effect te hebben voor het sneller aanslaan van de motor.
Gisteren de brandstofpomp drukken gecontroleerd, main- en pomprelais doorverbonden en kabelboom injectoren preventief vervangen omdat ik toch de pakking van de kleppendeksel moest vervangen.
Startprobleem nog steeds aanwezig maar als de motor eenmaal loopt rijdt de auto goed dus besloten om gewoon met de Defender op vakantie te gaan.
De mogelijkheid van een startmotor die te langzaam rondgaat ga ik komende tijd nog even bekijken.

Mvg, Jan

JohanFreelander
Berichten: 269
Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09

Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan

Berichtdoor JohanFreelander » 18 Aug 2024, 11:21

Heb je al eens aan de behuizing van het brandstoffilter gedacht, ook een notoire plek voor ongewenste beluchting.
Voor uitlezen Nanocom of Hawkeye. Geen motorlampje = geen code opgeslagen veronderstel ik.

groet Johan
Defender 130 2002

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan

Berichtdoor pascal110 » 18 Aug 2024, 13:57

garages hebben een uitgebreide obd uitlezer, erg duur, dus denk niet dat je deze hebt, maar daar gaat het wel mee. ik heb een nanocom, helaas leen ik deze niet uit. mag wel hierheen komen, buurt roermond, om hem te resetten. meestal is het iets met brandstof druk regelaar, of en dus lucht in systeem, ook kan het de ringen onder de injectors zijn waardoor hij druk verliest, omdat je zecht als hij loopt alles ok.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan

Berichtdoor Erik Peters » 18 Aug 2024, 14:22

pascal110 schreef: ik heb een nanocom, helaas leen ik deze niet uit. mag wel hierheen komen, buurt roermond, om hem te resetten.

Ik denk dat Jan al op vakantie is.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Seagull
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 Nov 2011, 19:11

Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan

Berichtdoor Seagull » 05 Okt 2024, 14:27

Opgelost!!!!!
Zoals Edward al zei het kan de startmotor zijn.
Afgelopen weken was het bijna onmogelijk nog om de motor te laten aanslaan zonder starthulp.
Op de diverse fora inderdaad gelezen dat TD5 rijders radeloos waren met startproblemen en de oplossing uiteindelijk een nieuwe startmotor bleek te zijn.
Ook ik ben veel te lang bezig geweest met het zoeken naar een probleem in het brandstofsysteem.
Een nieuwe Denso startmotor uit het VK laten komen en vandaag gemonteerd.
Je hoeft de sleutel maar aan te raken en de motor slaat aan zoals ik altijd gewend was.
Of de oude startmotor nu stoort op de krukassensor, te langzaam draait of de 12 volt te veel liet zakken weet ik niet maar het is opgelost.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan

Berichtdoor Landmarcs » 05 Okt 2024, 18:21

Seagull schreef:Opgelost!!!!!
... .
Je hoeft de sleutel maar aan te raken en de motor slaat aan zoals ik altijd gewend was.
Of de oude startmotor nu ... , te langzaam draait of de 12 volt te veel liet zakken ... .

Wat naast te ver versleten (of scheef versleten) koolborstels ook een reden kan zijn is eenvoudigweg een met koolborstel-stof (dus geleidende koolstof) vervuilde collector.   Bij zo'n vervuilde collector wordt de start-motor-stroom hoger en het draaien minder ... en aangezien een Td5 niet goed tegen een te lage klemspanning kan zou dat heel goed de oorzaak zijn van een toenemend startprobleem.

Misschien nog eens goed naar de oude startmotor kijken ?

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: TD5 uitlezen? Motor slaat moeilijk aan

Berichtdoor Erik Peters » 06 Okt 2024, 09:06

Landmarcs schreef:Wat naast te ver versleten (of scheef versleten) koolborstels ook een reden kan zijn is eenvoudigweg een met koolborstel-stof (dus geleidende koolstof) vervuilde collector.   Bij zo'n vervuilde collector wordt de start-motor-stroom hoger en het draaien minder ...

Ongeveer een maand geleden startte mijn mini-shoveltje niet meer, d.w.z. de startmotor draaide helemaal niet. Na een tik op de startmotor wel weer, maar het probleem kwam vaker terug. Het was mij al opgevallen dat de startmotor moeizamer rond draaide, maar het Yanmar dieseltje sloeg toch vlot aan.
De (Hitachi) startmotor eraf gehaald en uit elkaar gehaald en de hele achterkant (daar waar de koolborstels zitten) zat vol koolstof-stof er zat zelfs een kogeltje in van samengeklonterd koolstof-stof. Alles schoongeblazen en de startmotor weer in elkaar gezet.
Het startprobleem is nu opgelost. Startmotor draait weer rond als vanouds.
Omdat de koolborstels al een heel eind versleten waren nieuwe besteld, maar die liggen nog op het bureau. Nog geen tijd en zin gehad om die erin te zetten.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten