Hulp gezocht met loshalen "starter dog", krukasmoer

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Thomas_LandRover

Hulp gezocht met loshalen "starter dog", krukasmoer

Berichtdoor Thomas_LandRover » 13 Jul 2024, 17:44

Beste,

Ik ben al geruim een aantal weken aan t klooien met het loshalen van de "starter dog" ofwel krukasmoer van een 2,25 benzineblok. Ik heb het juiste gereedschap dan ook niet, en zit gewoon écht te hanessen met een baco en andere klem, knijp en hak gereedschappen.

Hoe doen jullie dit? Dop 43mm was voor mij onvindbaar, maar ik zit nou op een punt dat ik het toch maar even navraag.

Alvast dank!

fenix2

Re: Hulp gezocht met loshalen "starter dog", krukasmoer

Berichtdoor fenix2 » 13 Jul 2024, 20:26

Hi,

Bij een 2.25D is het me uiteindelijk gelukt met een luchtsleutel. Kostte wel enig aandringen en uithoudingsvermogen.
Voor de klus had ik me wel een goede passende dop gegeven. Die had ik weg bij een serieus metaalbedrijf (daar waar ze vragen: "hoeveel wilt u er?" ipv: "hebben we niet" als je vraagt om een exotische boutmaat)

Fenna
Afbeelding

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Jul 2024, 00:43

Als je de motor uit de auto hebt dan is een (zware) slagmoersleutel (3/4" vierkant) en een diepe slagmoerdop het makkelijkst om de moer los te draaien. En een diepe slagmoerdop maat 43 is wel te koop zoals Fenna ook al meld (alleen niet goedkoop).
Loshalen is één ding, maar het moet naderhand ook weer goed vast, doe je dat niet, kan de spie van het krukastandwiel na verloop van tijd speling krijgen en eventueel breken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 14 Jul 2024, 10:38

wil je best even die moer komen los rekketekken, met de slagmoersleutel, maar waar is dat ergens.

Terug naar “Techniek”