Trilling bij hoge toeren vanaf 2500 toeren

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
MarkEllis

Trilling bij hoge toeren vanaf 2500 toeren

Berichtdoor MarkEllis » 19 Jun 2024, 07:53

Kan iemand mij helpen ik heb sinds kort een Land Rover
Het gaat hier om een
Land Rover Freelander 1 facelift
1.8 Benzine BJ 2004
Er is in middels al een hoop aan deze auto gedaan maar sinds kort trilt de auto
wanneer we rijden er in bij 2500 toeren en in zijn 4 versnelling begint er een trilling in de auto
als je het gas los laat is de trilling weg schakel je terug naar zijn 3 versnelling in een lager toeren tals is het ook weg schakel je op naar zijn 5 en ga je naar meer toeren 3500 dan word het erger maar daar boven is het weer weg dit alles begint bij een gangetje van 60 km
Even ter informatie pas zijn de ophangingen rubbers van het differentieel vervangen deze waren versleten verder heeft de auto een kleine beurt gehad olie ververst + filter bougie vervangen
ook de bougie kabels en bobines zijn vervangen dit omdat de kabels erg los zaten en best wel wat aan geslagen en verdroogt waren de olie die we er in gedaan hebben is 10W40 verder originele onderdelen gebruikt de motor is gereviseerd geweest en hier is nu ongeveer 40.000 KM mee gereden niet door mij zelf heeft iemand een idee waar ik deze trilling in moet gaan zoeken verder

Erik Peters

Re: Trilling bij hoge toeren vanaf 2500 toeren

Berichtdoor Erik Peters » 19 Jun 2024, 13:03

Geen ervaring mee, maar misschien de ophanglagers van de cardanas versleten of versleten kruisjes?

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 19 Jun 2024, 22:06

Het monteren van de cardanas heeft voor een onbalans gezorgd. Onder belasting trilt het, zonder valt het mee.
De cardanas is zo gedemonteerd, je zult zien dat het probleem dan weg is.

succes!
Defender 130 2002

MarkEllis

Berichtdoor MarkEllis » 20 Jun 2024, 13:28

Erik Peters schreef:Geen ervaring mee, maar misschien de ophanglagers van de cardanas versleten of versleten kruisjes?

Groet,

Erik.

bedankt voor je tip deze heb ik inderdaad gecontroleerd ze zijn wel wat droog maar er zit geen speling in

MarkEllis

Berichtdoor MarkEllis » 20 Jun 2024, 13:36

JohanFreelander schreef:Het monteren van de cardanas heeft voor een onbalans gezorgd. Onder belasting trilt het, zonder valt het mee.

succes!

bedankt voor je reactie de cardan as is er niet onder uit geweest.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 21 Jun 2024, 00:00

Droge kruisjes kunnen mogelijk wat moeizaam bewegen, dus als je ze kunt smeren zoals bij een Defender(oide) is dat aan te bevelen.
Maar weet je zeker dat er geen speling in zit? Bij mijn Defender 300 Tdi had ik ook op een gegeven moment ook een trilling (vanaf 40 km/u) dat bleek een kruisstuk in de voorste cardanas te zijn, met heel weinig speling. Na montage van een nieuw kruisstuk was het probleem opgelost.

Door het vervangen van de ophangrubbers van het (achter?)differentieel is de stand hiervan mogelijk iets veranderd? Bijvoorbeeld iets meer achter- of voorover gekanteld, waardoor het kruisstuk daar een iets andere hoek maakt dan voorheen?
Dat kan ook een trilling veroorzaken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 23 Jun 2024, 22:31

MarkEllis schreef:
JohanFreelander schreef:Het monteren van de cardanas heeft voor een onbalans gezorgd. Onder belasting trilt het, zonder valt het mee.

succes!

bedankt voor je reactie de cardan as is er niet onder uit geweest.

Toch de gehele as demonteren, en dan rijden. Zo weet je direct met zekerheid dat het wel of niet
de cardanas is.

Kruisjes gaan stuk, en opgelaste balanceerplaatjes rotten eraf.
Er zijn bedrijven die aandrijfassen balanceren. Er zijn nog veel meer FL1 rijders
die 2WD rijden.

Aanvulling:
De hanglagers van de viscokoppeling kunnen aan vervanging toe zijn.
Ten tweede heeft deze viscokoppeling een trillingsdemper die ook kapot gaat na voldoende kilometers,
en juist onbalans veroorzaakt.
Defender 130 2002

Terug naar “Techniek”