Hallo allemaal,
Ik ben relaties nieuw in de auto elektra. Ik nergens een goed schema vinden van de knipperlichten en het relais. Als er tenminste een relais inzit. Kan je in een Series 3 uit 1975 een gevarenlicht schakeling zetten? Bij mij zit er geloof ik geen gevarenlicht schakeling in. Wat heb ik dan nodig om het allemaal elektrisch aan te sluiten?
Dankjewel voor jullie info
Groeten,
Richard
Knipper lichten en gevaren lichten
-
RichardSeries31975
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 Okt 2023, 12:29
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Knipper lichten en gevaren lichten
Voor de 'aansturing' van de knipperlichten zit er een knipperrelais.
De series 3 stawag uit 1973 die ik ooit gehad heb, had alarmlichten af fabriek. Het is dus mogelijk. Kijk ook even hier.
Aanvulling: hier zijn wat tips en schema's te vinden: https://www.lrukforums.com/threads/fitting-hazard-lights-to-a-series-3.148695/
Groet,
Erik.
De series 3 stawag uit 1973 die ik ooit gehad heb, had alarmlichten af fabriek. Het is dus mogelijk. Kijk ook even hier.
Aanvulling: hier zijn wat tips en schema's te vinden: https://www.lrukforums.com/threads/fitting-hazard-lights-to-a-series-3.148695/
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Knipper lichten en gevaren lichten
Hallo Richard,
Bij de series 3 waar af fabriek geen alarmlicht installatie was geleverd, was er een "optional extra" voor alarm lichten. Nummertjes zal ik moeten nazoeken. In die set zat een schakelaar, wat bedrading en mogelijk ook een ander relais, maar dat laatste weet ik niet zeker.
Zelf heb ik jaren terug een complete nieuwe draadboom in elkaar geknutseld voor mijn 109. Voor alarmlichten had ik bij autosparks een speciale schakelaar gescoord met bijhorend relais. Daarbij zaten deze aansluit gegevens:
Dichter bij huis kun je ook kijken wat Rick Donkers auto electra voor mogelijkheden heeft. Die heeft doorgaans ook nette documentatie bij zijn producten.
Succes, Fenna
Bij de series 3 waar af fabriek geen alarmlicht installatie was geleverd, was er een "optional extra" voor alarm lichten. Nummertjes zal ik moeten nazoeken. In die set zat een schakelaar, wat bedrading en mogelijk ook een ander relais, maar dat laatste weet ik niet zeker.
Zelf heb ik jaren terug een complete nieuwe draadboom in elkaar geknutseld voor mijn 109. Voor alarmlichten had ik bij autosparks een speciale schakelaar gescoord met bijhorend relais. Daarbij zaten deze aansluit gegevens:
Dichter bij huis kun je ook kijken wat Rick Donkers auto electra voor mogelijkheden heeft. Die heeft doorgaans ook nette documentatie bij zijn producten.
Succes, Fenna

Re: Knipper lichten en gevaren lichten
Nog even mijn complete schema zoals ik mijn kabelboom heb gemaakt. Ook de legenda bijgevoegd
Fenna
Fenna
- Bijlagen
-
bedrading-87YB34-A4-legenda.pdf- (39.76 KiB) 34 keer gedownload
-
bedrading-87YB34-A3-schema.pdf- (239.16 KiB) 34 keer gedownload

Re: Knipper lichten en gevaren lichten
Het principe is simpel.
Als je de schakelaar uittrekt (of omzet):
De schakelaar onderbreekt de stroom naar de knipperlichten.
Gelijktijdig verbindt hij de knipperlichten links/rechts met elkaar en met een andere stroomtoevoer.
Die stroomtoevoer staat los van contact (werkt altijd) en heeft een eigen knipperrelais.
Dit is het oude systeem dat je als accessoire kon kopen (hazard switch).
Hetzelfde systeem maar dan standaard is te vinden in 70/80er jaren op onder meer Range Rover en triumph spitfire (identiek).
Tegenwoordig zal alles wel electronica zijn.
Maar zulke autos heb ik gelukkig niet.
Als je de schakelaar uittrekt (of omzet):
De schakelaar onderbreekt de stroom naar de knipperlichten.
Gelijktijdig verbindt hij de knipperlichten links/rechts met elkaar en met een andere stroomtoevoer.
Die stroomtoevoer staat los van contact (werkt altijd) en heeft een eigen knipperrelais.
Dit is het oude systeem dat je als accessoire kon kopen (hazard switch).
Hetzelfde systeem maar dan standaard is te vinden in 70/80er jaren op onder meer Range Rover en triumph spitfire (identiek).
Tegenwoordig zal alles wel electronica zijn.
Maar zulke autos heb ik gelukkig niet.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Knipper lichten en gevaren lichten
dyngo schreef:Het principe is simpel.
Als je de schakelaar uittrekt (of omzet):
De schakelaar onderbreekt de stroom naar de knipperlichten.
Gelijktijdig verbindt hij de knipperlichten links/rechts met elkaar en met een andere stroomtoevoer.
Die stroomtoevoer staat los van contact (werkt altijd) en heeft een eigen knipperrelais.
Dit is het oude systeem dat je als accessoire kon kopen (hazard switch).
Hetzelfde systeem maar dan standaard is te vinden in 70/80er jaren op onder meer Range Rover en triumph spitfire (identiek).
Tegenwoordig zal alles wel electronica zijn.
Maar zulke autos heb ik gelukkig niet.
Het is natuurlijk mooi dat de oude schakeling nu uitvoerig is beschreven. (Het is ook weer een bewijsje van het nut van een forum als dit.)
Tegelijkertijd denk ik dat je hieraan vooral ziet dat het "vroeger" vooral een houtje-touwtje oplossing was.
Ik verwacht dat je rond een "solid-state" knipperrelais een betrouwbaarder schakeling kan opbouwen - dat hoeft dan nog steeds niet al te veel electrickery of hokus-pokus te bevatten.
Overigens was bijv. ook de oude achter-ruitenwisser-schakelaar met ingebouwde ruitensproier-schakelaar een gelijksoortig voorbeeldje van houtje-touwtje. Die ruitensproeier-schakelaar bleek een er achter letterlijk tegenaangeplakt en uiterst fragiel schakelaartje uit de voorraaddoos van goedkoop schakelmateriaal te zijn. Het was echt het eind van een automotive evolutie-lijn, een tot uitsterven gedoemde ontwikkeling. Soms is het toch echt beter om de oude meuk te beoordelen op bruikbaarheid en dan te kiezen voor een modernere oplossing — het "survival of the fittest" levert niet steeds het beste op, vaak is het gewoon een gammele oplossing die nog net werkt.
Groeten MarcS
-
RichardSeries31975
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 13 Okt 2023, 12:29
Re: Knipper lichten en gevaren lichten
Fantasche hulp. Ik ga alles uitzoeken 
Re: Knipper lichten en gevaren lichten
'survival of the fittest' ...
Die houtje-touwtje oplossing houdt het anders wel 50 of meer (afwachten) jaren vol.
Net als al die andere simpele techniek als condensator en contactpunten.
Die houtje-touwtje oplossing houdt het anders wel 50 of meer (afwachten) jaren vol.
Net als al die andere simpele techniek als condensator en contactpunten.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Knipper lichten en gevaren lichten
dyngo schreef:'survival of the fittest' ...
Die houtje-touwtje oplossing houdt het anders wel 50 of meer (afwachten) jaren vol.
Net als al die andere simpele techniek als condensator en contactpunten.
Precies dat bedoel ik ... het uithouden is genoeg om evolutionair tot de categorie "fittest" te behoren.
Dat "fittest" wil zeggen: concurrerend tov ± gelijken, en niet zo beroerd dat het uit zich zelf uitsterft.
Ons zoogdieren-oog is zo'n 350 miljoen jaar oud, het betere design, het octopussen-oog, is al zo. 500 miljoen jaar oud.
Beide ogen voldoen op korte termijn, het zoogdieren-oog heeft evenwel een aantal ingebouwde gebreken die je niet vind bij het octopussen-oog.
Het lang uithouden wil dus niet zeggen dat het de beste oplossing is, het wil ook niet zeggen dat er niet al langer een betere bestaat.
Tegelijkertijd moet ik je gelijk geven: De huidige auto's die van onder tot boven en van voor tot achter vol zitten met electrickery zie ik nog niet zo makkelijk 50 of mee jaar oud worden. Zelfs nieuw hebben ze soms al last van bottle-neck's in de chip-toevoer.
Groeten MarcS
Re: Knipper lichten en gevaren lichten
De grote vraag is hoeveel van de oude generatie auto's 50 jaar oud is geworden, zelfs van de Land Rovers is het overgrote deel weggerot of weggegooid. Die 75% overlevers wordt is een getal uit een heel ver verleden........
Kijk op straat eens naar auto's van 15-20 jaar oud, dat is een minderheid. Dus de vraag is of het nut heeft om auto's te bouwen die zolang meegaan.
En ik moet bekennen dat hoewel ik het oude spul geweldig leuk vind ik voor de twee wekelijkse rit van 600km (retour) naar ma ook liever in de stroomboot stap dan in de diesel die ernaast staat..........
Kijk op straat eens naar auto's van 15-20 jaar oud, dat is een minderheid. Dus de vraag is of het nut heeft om auto's te bouwen die zolang meegaan.
En ik moet bekennen dat hoewel ik het oude spul geweldig leuk vind ik voor de twee wekelijkse rit van 600km (retour) naar ma ook liever in de stroomboot stap dan in de diesel die ernaast staat..........
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten