Knipper lichten en gevaren lichten

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RichardSeries31975

Knipper lichten en gevaren lichten

Berichtdoor RichardSeries31975 » 11 Jun 2024, 22:02

Hallo allemaal,

Ik ben relaties nieuw in de auto elektra. Ik nergens een goed schema vinden van de knipperlichten en het relais. Als er tenminste een relais inzit. Kan je in een Series 3 uit 1975 een gevarenlicht schakeling zetten? Bij mij zit er geloof ik geen gevarenlicht schakeling in. Wat heb ik dan nodig om het allemaal elektrisch aan te sluiten?

Dankjewel voor jullie info

Groeten,

Richard

Erik Peters

Re: Knipper lichten en gevaren lichten

Berichtdoor Erik Peters » 12 Jun 2024, 00:19

Voor de 'aansturing' van de knipperlichten zit er een knipperrelais.
De series 3 stawag uit 1973 die ik ooit gehad heb, had alarmlichten af fabriek. Het is dus mogelijk. Kijk ook even hier.
Aanvulling: hier zijn wat tips en schema's te vinden: https://www.lrukforums.com/threads/fitting-hazard-lights-to-a-series-3.148695/

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 12 Jun 2024, 23:43

Hallo Richard,

Bij de series 3 waar af fabriek geen alarmlicht installatie was geleverd, was er een "optional extra" voor alarm lichten. Nummertjes zal ik moeten nazoeken. In die set zat een schakelaar, wat bedrading en mogelijk ook een ander relais, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Zelf heb ik jaren terug een complete nieuwe draadboom in elkaar geknutseld voor mijn 109. Voor alarmlichten had ik bij autosparks een speciale schakelaar gescoord met bijhorend relais. Daarbij zaten deze aansluit gegevens:
HAZARDC1381DIAGRAM.jpg
511.190-2.jpg

Dichter bij huis kun je ook kijken wat Rick Donkers auto electra voor mogelijkheden heeft. Die heeft doorgaans ook nette documentatie bij zijn producten.
Succes, Fenna
Afbeelding

fenix2

Berichtdoor fenix2 » 13 Jun 2024, 00:04