Momentsleutels

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Momentsleutels

Berichtdoor Edward » 16 Mei 2024, 19:16

Leuk stukje over veel fabels mbt momentsleutels. De vraag mbt tot vet oid op de wielbouten is hier ook wel eens langs gekomen.

https://www.youtube.com/watch?v=-hSmtLVESSM

Niet erg wetenschappelijk maar wel redelijk onderbouwd en getest. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Re: Momentsleutels

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mei 2024, 08:48

Leuk.
En het terugstellen van mijn momentsleutels naar 0 doe ik altijd als ik ze (langer dan een half uur) wegleg.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

RaRo74

Berichtdoor RaRo74 » 17 Mei 2024, 09:47

Heel leuk om te zien :D

Momenteel heb ik een aantal momentsleutels in verschillende uitvoeringen maar ondanks dat zijn er momenten dat je er gewoonweg niet bij kan met een momentsleutel.
Zo heb ik onlangs een waterpomp vervangen en er kwam een moment dat ik bepaalde boutjes niet op moment kon zetten met iets passend waardoor het uiteindelijk maar weer de ingebouwde momentsleutel in mijn pols is geworden. Door de jaren heen krijg je daar wel gevoel voor maar bij controle blijkt het toch vaak onnodig te vast te zitten :lol:
RaRo74
Het is een blauwe.............
Afbeelding

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Mei 2024, 12:30

Kwam het toevallig tegen en dacht deel ff. We hebben het hier ook wel eens gehad over het effect van vet oid op het aanhaalmoment. Dat verschil is ruim groter dan ik gedacht had.

Het stukje over adapters vind ik vrij logisch: langere of kortere arm is ander aanhaalmoment. Adapter haaks op de sleutel veranderd de lengte niet en dus prima. Maar dat wáár je de sleutel vasthoudt ook een duidelijk meetbaar verschil geeft had ik dan weer minder verwacht. Al is dat ook wel te beredeneren.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 17 Mei 2024, 13:32

Edward schreef:Maar dat wáár je de sleutel vasthoudt ook een duidelijk meetbaar verschil geeft had ik dan weer minder verwacht. Al is dat ook wel te beredeneren.

Het stukje over het meetbare verschil mbt het waar je de sleutel vasthoudt vond ik nogal vaag "alchemistisch".

Wikipedia zegt: Als alleen de grootte van het moment berekend moet worden - en niet de richting - volstaat het om de grootte van de kracht te vermenigvuldigen met de loodrechte afstand van het draaipunt tot de werklijn van de kracht. .
Volgens mij vervalt daarmee ieder effect mbt het wáár je de sleutel vasthoudt.
Wellicht is er een (beperkt) rest-effect ten gevolge van het extra scharnierpunt waarmee het klik-systeem werkt ... ik kan me niet voorstellen dat dat weinig doet.

Een (gedachte)experiment:
Zet de momentsleutel op een moer. Plaats daar parallel een dubbel zo lange stang, een stang die netjes (en wrijvingsloos) tegen de dop (op de moer) steunt, een stang waar halverwege een "handje" aan gemonteerd is, een "handje" dat de momentsleutel grijpt.

Mijns inziens kan je zo met de halve trekkracht aan het eind van die parallelle stang trekken voor eenzelfde klik-resultaat, en dus ook met een dubbele kracht wanneer je die parallelle stang op de halve momentsleutel-lengte beet pakt.
En mijns inziens maakt dit "experiment" duidelijk dat je ook met een momentsleutel met variabele lengte kan werken.
Het (enige) wat verschil maakt is het klik-mechaniekje: het draait bij het klik-mechaniek om de verhouding van het korte klik-deel en de lange macht-arm. Zolang je geen (erg) lange verlengbuis of de momentsleutel juist (erg) kort beetpakt maakt het klik-moment niet al teveel verschil.

Groeten MarcS

PS   Het effect van wat vet op het (te)vast draaien viel me ook op als groot.   Ik heb nog ergens een artikeltje gebaseerd op praktijk-proefnemingen in een spoorweg-werkplaats, ik herinner me een heel degelijk onderzoek ... misschien toch eens opzoeken.

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 22 Mei 2024, 12:17

Landmarcs schreef:PS   Het effect van wat vet op het (te)vast draaien viel me ook op als groot.   Ik heb nog ergens een artikeltje gebaseerd op praktijk-proefnemingen in een spoorweg-werkplaats, ik herinner me een heel degelijk onderzoek ... misschien toch eens opzoeken.

Interessant....
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jun 2024, 10:50

Barwaut schreef:
Landmarcs schreef:PS   Het effect van wat vet op het (te)vast draaien viel me ook op als groot.   Ik heb nog ergens een artikeltje gebaseerd op praktijk-proefnemingen in een spoorweg-werkplaats, ik herinner me een heel degelijk onderzoek ... misschien toch eens opzoeken.

Interessant....

Zie hier (eindelijk) de scans.

MATblad-1975-89-20-21.jpg

MATblad-1975-89-22-23.jpg

MATblad-1975-89-24.jpg

Het betreft scans van het "MATblad" 1975 8/9, dus een inmiddels bijna 50 jaar oud verhaal.
Het blijkt dus allemaal niks nieuws onder de zon.

De belangrijkste les is dat de goede werking van een momentsleutel zowel beïnvloed wordt door de sleutel zelf, als door de manier waarop de sleutel gebruikt wordt als ook door de omstandigheden en de gebruikte materialen. Eigenlijk moet alles goed zijn en dan nog zou je dan op basis van het eindresultaat moeten bepalen wat bij de gebruikte materialen en omstandigheden nu het juiste aandraai-moment moet zijn.  
Zelfs als de momentsleutel volgens de regels der kunst gebruikt, je steeds nieuwe bouten en moeren neemt, en wanneer je steeds helemaal proper en met een nette strakke passing kan werken, heb je nog te maken met de - geringe verschillen - in de toleranties en afwerking van de gebuikte bouten en moeren.
En voor wie het weten wil: 
Het "MATblad" was een interne periodieke (en onregelmatige) uitgave van de NS met diverse technische wetenswaardigheden.
Wat precies de verspreiding was weet ik niet, ik denk iedereen die theoretisch of praktisch met de spoorweg-techniek te maken had.
Het MATblad hield op te bestaan toen de NS meer en meer geprivatiseerd werd, een beweging waarbij de praktijkkennis in het bedrijf meer als ballast gezien werd en waarvan we nu als resultaat zien dat materieel-bestellingen in een debacle eindigen, dat verschillende partijen jaren lang ruziën over wie aansprakelijk is voor gebreken en/of vertraagde oplevering, dat viaducten in de hogesnelheidslijn met een sterk beperkte snelheid bereden mogen worden etc. etc. (Ik wil het dan nog niet hebben over de uitwassen zoals het feit dat het vastgoedbedrijf enorme winsten maakt en het rijden van treinen verlies geeft ... en dat die vastgoedwinst natuurlijk zou verdampen als er geen treinen rijden.)

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”