Oliedruk meter Series 3

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
AbrahamK
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 Sep 2021, 03:14

Oliedruk meter Series 3

Berichtdoor AbrahamK » 29 Apr 2024, 20:22

Beste mensen,
In een Series 3 wil ik een oliedruk meter inbouwen.
Hoe doe ik dat? Een mechanische of een elektrische?
Hoe moet ik die aansluiten?

Alvast bedankt!

Ab

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Oliedruk meter Series 3

Berichtdoor Erik Peters » 29 Apr 2024, 23:54

Een elektrische lijkt mij wel zo makkelijk, hoef je alleen maar een draadje extra naar binnen te trekken.
Op de plaats waar nu de sensor zit voor het oliedruklampje, een Y-stukje monteren en dan beide sensoren erin schroeven. Wel goed opletten of de schroefdraden hetzelfde zijn.
Ik heb ooit eens een gecombineerde sensor geplaatst (van VDO) met aansluiting voor het oliedruklampje en een oliedrukmeter.
Maar tegenwoordig hebben ze die niet meer in hun assortiment.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

vandeven
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 Okt 2016, 11:36

Re: Oliedruk meter Series 3

Berichtdoor vandeven » 30 Apr 2024, 19:44

zijn nog steeds beschikbaar bij elke fatsoenlijke onderdelen handel

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Oliedruk meter Series 3

Berichtdoor dyngo » 30 Apr 2024, 21:46

Mijn RR heeft electronische meters.
Je weet dan dat er druk is, maar erg zuiver zijn ze niet.
In mijn Triumphs heb ik altijd mechanische (Smith) gemonteerd.
Kwamen meest uit mini, daar waren ze standaard ingebouwd.
Gewoon een T-stukje waar de druk sensor zit, meest konisch gasdraad
(nu ken ik de Series 3 weer niet goeg genoeg, maar was in UK gebruikelijk)
Die meters zijn onverslijtbaar en veel zuiverder dan electronisch.
Alleen een dunne koperen of kunststof leiding nodig van blok naar meter.

Annekdote RR: de klanten klaagden dat de druk in het V8 blok zo laag was in de eerste bouwjaren.
Dat werd door BL eenvoudig opgelost door het plaatsen van een andere sensor, die gaf een veel hogere druk aan.
(klopt, heb ook een sensor van latere jaren geplaatst omdat mijn gereviseerde blok zo weinig druk gaf, je wint zo een atmosfeer)

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Oliedruk meter Series 3

Berichtdoor Erik Peters » 01 Mei 2024, 08:44

Erik Peters schreef:Maar tegenwoordig hebben ze die niet meer in hun assortiment.

vandeven schreef:zijn nog steeds beschikbaar bij elke fatsoenlijke onderdelen handel

Klopt! Na wat zoekwerk blijkt zo'n gecombineerde sensor (oliedruk en waarschuwingslampje) toch gewoon te koop.
Ze zijn niet goedkoop en je moet nog een 'losse' meter erbij kopen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Oliedruk meter Series 3

Berichtdoor Landmarcs » 07 Mei 2024, 12:29

Wellicht een naïeve vraag:   Wat is het (aanvullende) nut van een oliedruk-meter ?
Ik heb wel gehoord dat je meer hebt aan olie-temperatuur (naast een meter die de koelmiddel-temperatuur goed weergeeft).
Het olie-druk-lampje waarschuwt al als er onvoldoende druk is, en voldoende druk is genoeg.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Oliedruk meter Series 3

Berichtdoor dyngo » 07 Mei 2024, 21:11

Een mechanische oliedrukmeter geeft een goed inzicht in de oliedrukopbouw bij starten en warme motor.
Een elektronische geeft aan dat er druk is, maar geloof de waarde niet.
Een lampje vertelt je dat het te laat is: geen oliedruk.
Die dingen zijn volsterkt onbetrouwbaar, vooral als ze ouder worden.
Die in mijn spitfire brand altijd, door de mechanische drukmeter (uit een mini) weet ik dat alles in orde is.
Overigens kun je dat ook wel horen.
Wat je met olietemperatuur moet weet ik niet.
Standaard accessoire van 70er Range Rovers.
Hoort ergens rond de 90 te staan, maar of die waarde klopt ?
Gaat meest met de watertemp mee omhoog en omlaag, heel spannend. :roll:

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Oliedruk meter Series 3

Berichtdoor Erik Peters » 07 Mei 2024, 21:20

dyngo schreef:Wat je met olietemperatuur moet weet ik niet.

Je hebt gelukkig watergekoelde motoren.
Bij luchtgekoelde motoren is de olietemperatuur wel van belang.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Oliedruk meter Series 3

Berichtdoor dyngo » 07 Mei 2024, 21:45

Klopt.
Dan heb je geen watertemp indicatie.
Draaide op ons schip vroeger stroom met een 2 cylinder Lister.
Die waren gewoon engels goed, geen idee van de temp, maar altijd stroom !

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Oliedruk meter Series 3

Berichtdoor Edward » 07 Mei 2024, 23:05

Als je shit in orde is hoef je niks te weten. :roll: :roll:

Mijn Bandit 1200 heb ik naar de 130 K gereden met minimaal onderhoud. Dat zijn lucht/olie gekoelde blokken met geen enkele meter. Een toerenteller en een benzine meter. Meer niet.

Al zou het kunnen zijn dat er ook nog een snelheidsmeter opzat. Da weet ik nie, keek ik nooit naar. :oops: :oops:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten