Beste mensen,
In een Series 3 wil ik een oliedruk meter inbouwen.
Hoe doe ik dat? Een mechanische of een elektrische?
Hoe moet ik die aansluiten?
Alvast bedankt!
Ab
Oliedruk meter Series 3
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Oliedruk meter Series 3
Een elektrische lijkt mij wel zo makkelijk, hoef je alleen maar een draadje extra naar binnen te trekken.
Op de plaats waar nu de sensor zit voor het oliedruklampje, een Y-stukje monteren en dan beide sensoren erin schroeven. Wel goed opletten of de schroefdraden hetzelfde zijn.
Ik heb ooit eens een gecombineerde sensor geplaatst (van VDO) met aansluiting voor het oliedruklampje en een oliedrukmeter.
Maar tegenwoordig hebben ze die niet meer in hun assortiment.
Groet,
Erik.
Op de plaats waar nu de sensor zit voor het oliedruklampje, een Y-stukje monteren en dan beide sensoren erin schroeven. Wel goed opletten of de schroefdraden hetzelfde zijn.
Ik heb ooit eens een gecombineerde sensor geplaatst (van VDO) met aansluiting voor het oliedruklampje en een oliedrukmeter.
Maar tegenwoordig hebben ze die niet meer in hun assortiment.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Oliedruk meter Series 3
zijn nog steeds beschikbaar bij elke fatsoenlijke onderdelen handel
Re: Oliedruk meter Series 3
Mijn RR heeft electronische meters.
Je weet dan dat er druk is, maar erg zuiver zijn ze niet.
In mijn Triumphs heb ik altijd mechanische (Smith) gemonteerd.
Kwamen meest uit mini, daar waren ze standaard ingebouwd.
Gewoon een T-stukje waar de druk sensor zit, meest konisch gasdraad
(nu ken ik de Series 3 weer niet goeg genoeg, maar was in UK gebruikelijk)
Die meters zijn onverslijtbaar en veel zuiverder dan electronisch.
Alleen een dunne koperen of kunststof leiding nodig van blok naar meter.
Annekdote RR: de klanten klaagden dat de druk in het V8 blok zo laag was in de eerste bouwjaren.
Dat werd door BL eenvoudig opgelost door het plaatsen van een andere sensor, die gaf een veel hogere druk aan.
(klopt, heb ook een sensor van latere jaren geplaatst omdat mijn gereviseerde blok zo weinig druk gaf, je wint zo een atmosfeer)
Je weet dan dat er druk is, maar erg zuiver zijn ze niet.
In mijn Triumphs heb ik altijd mechanische (Smith) gemonteerd.
Kwamen meest uit mini, daar waren ze standaard ingebouwd.
Gewoon een T-stukje waar de druk sensor zit, meest konisch gasdraad
(nu ken ik de Series 3 weer niet goeg genoeg, maar was in UK gebruikelijk)
Die meters zijn onverslijtbaar en veel zuiverder dan electronisch.
Alleen een dunne koperen of kunststof leiding nodig van blok naar meter.
Annekdote RR: de klanten klaagden dat de druk in het V8 blok zo laag was in de eerste bouwjaren.
Dat werd door BL eenvoudig opgelost door het plaatsen van een andere sensor, die gaf een veel hogere druk aan.
(klopt, heb ook een sensor van latere jaren geplaatst omdat mijn gereviseerde blok zo weinig druk gaf, je wint zo een atmosfeer)
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Oliedruk meter Series 3
Erik Peters schreef:Maar tegenwoordig hebben ze die niet meer in hun assortiment.
vandeven schreef:zijn nog steeds beschikbaar bij elke fatsoenlijke onderdelen handel
Klopt! Na wat zoekwerk blijkt zo'n gecombineerde sensor (oliedruk en waarschuwingslampje) toch gewoon te koop.
Ze zijn niet goedkoop en je moet nog een 'losse' meter erbij kopen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Oliedruk meter Series 3
Wellicht een naïeve vraag: Wat is het (aanvullende) nut van een oliedruk-meter ?
Ik heb wel gehoord dat je meer hebt aan olie-temperatuur (naast een meter die de koelmiddel-temperatuur goed weergeeft).
Het olie-druk-lampje waarschuwt al als er onvoldoende druk is, en voldoende druk is genoeg.
Groeten MarcS
Ik heb wel gehoord dat je meer hebt aan olie-temperatuur (naast een meter die de koelmiddel-temperatuur goed weergeeft).
Het olie-druk-lampje waarschuwt al als er onvoldoende druk is, en voldoende druk is genoeg.
Groeten MarcS
Re: Oliedruk meter Series 3
Een mechanische oliedrukmeter geeft een goed inzicht in de oliedrukopbouw bij starten en warme motor.
Een elektronische geeft aan dat er druk is, maar geloof de waarde niet.
Een lampje vertelt je dat het te laat is: geen oliedruk.
Die dingen zijn volsterkt onbetrouwbaar, vooral als ze ouder worden.
Die in mijn spitfire brand altijd, door de mechanische drukmeter (uit een mini) weet ik dat alles in orde is.
Overigens kun je dat ook wel horen.
Wat je met olietemperatuur moet weet ik niet.
Standaard accessoire van 70er Range Rovers.
Hoort ergens rond de 90 te staan, maar of die waarde klopt ?
Gaat meest met de watertemp mee omhoog en omlaag, heel spannend.
Een elektronische geeft aan dat er druk is, maar geloof de waarde niet.
Een lampje vertelt je dat het te laat is: geen oliedruk.
Die dingen zijn volsterkt onbetrouwbaar, vooral als ze ouder worden.
Die in mijn spitfire brand altijd, door de mechanische drukmeter (uit een mini) weet ik dat alles in orde is.
Overigens kun je dat ook wel horen.
Wat je met olietemperatuur moet weet ik niet.
Standaard accessoire van 70er Range Rovers.
Hoort ergens rond de 90 te staan, maar of die waarde klopt ?
Gaat meest met de watertemp mee omhoog en omlaag, heel spannend.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Oliedruk meter Series 3
dyngo schreef:Wat je met olietemperatuur moet weet ik niet.
Je hebt gelukkig watergekoelde motoren.
Bij luchtgekoelde motoren is de olietemperatuur wel van belang.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Oliedruk meter Series 3
Klopt.
Dan heb je geen watertemp indicatie.
Draaide op ons schip vroeger stroom met een 2 cylinder Lister.
Die waren gewoon engels goed, geen idee van de temp, maar altijd stroom !
Dan heb je geen watertemp indicatie.
Draaide op ons schip vroeger stroom met een 2 cylinder Lister.
Die waren gewoon engels goed, geen idee van de temp, maar altijd stroom !
Re: Oliedruk meter Series 3
Als je shit in orde is hoef je niks te weten.
Mijn Bandit 1200 heb ik naar de 130 K gereden met minimaal onderhoud. Dat zijn lucht/olie gekoelde blokken met geen enkele meter. Een toerenteller en een benzine meter. Meer niet.
Al zou het kunnen zijn dat er ook nog een snelheidsmeter opzat. Da weet ik nie, keek ik nooit naar.

Mijn Bandit 1200 heb ik naar de 130 K gereden met minimaal onderhoud. Dat zijn lucht/olie gekoelde blokken met geen enkele meter. Een toerenteller en een benzine meter. Meer niet.
Al zou het kunnen zijn dat er ook nog een snelheidsmeter opzat. Da weet ik nie, keek ik nooit naar.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten