Goedemiddag, Help,
We hebben eer LR Santana series 3 hebben de remciliders voor vervangen en de hoofd remcilinder vervangen.
We hebben het systeem ontlucht wel 5 x een rondje gedaan en er komt alleen olie dus echt geen lucht meer.
Toch blijven we het pendaal op de bodem drukken en te weinig druk opbouwen om de remmen te bekrachtigen.
Na een aantal keren pompen lijkt t iets beter te gaan maar nog steeds niet goed genoeg.
Wanneer we de remslang achter dicht knijpen gaat t wel beter....
Wie kan ons de gouden tip geven....
Hoor graag fijne zondag
Groetjes Mathijs
Remmen probleem
- Joep Weijers
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 16 Jan 2012, 22:17
- Locatie: Vught
- Contact:
Re: Remmen probleem
Hoi Matthijs, de trommel remmen hebben stelnokjes die regelen hoe dicht de remschoenen tegen de trommel aankomen. Als die te ver staan, dan moet je meer vloeistof verpompen voordat de remschoenen tegen de trommel drukken. Dus wellicht dat je die nog af moet stellen? Voorbeeld filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=ooTgwBBovtY
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Remmen probleem
Tja, bij mijn 109 Series 3 stawag heb ik wel eens meer dan een liter remvloeistof door de voorremmen heen ‘getrapt’ voordat de meeste lucht eruit was. Er kan wel iets lucht in de remcilinders achterblijven door de constructie (zo vertelde destijds ook mijn Land Rover dealer, gewoon stug volhouden). Ik heb al eens de remschoenen (en dus cilinders) helemaal ‘teruggesteld’, trommels eraf en de schoenen bij elkaar trekken om zo de ruimte in de cilinder zo klein mogelijk te maken en op die manier de lucht eruit te krijgen.
Groet,
Erik.
P.s. tegenwoordig ontlucht ik de remmen met een ‘druktankje’ op het reservoir en vervolgens de nippels om beurten open te draaien (en weer dicht). Soms komen er toch hele kleine luchtbelletjes (soort speldeknopjes) mee mits je goed kijkt.
Groet,
Erik.
P.s. tegenwoordig ontlucht ik de remmen met een ‘druktankje’ op het reservoir en vervolgens de nippels om beurten open te draaien (en weer dicht). Soms komen er toch hele kleine luchtbelletjes (soort speldeknopjes) mee mits je goed kijkt.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
- Joep Weijers
- Berichten: 167
- Lid geworden op: 16 Jan 2012, 22:17
- Locatie: Vught
- Contact:
Re: Remmen probleem
Dat kan inderdaad ook nog het probleem zijn als je een 109 hebt met de dubbele cylinders dat de manier van aansluiten ervoor zorgt dat het ontluchtingsnippel niet op het bovenste punt zit. Daar is op de volgende manier omheen te werken:
1986 One-Ten CSW V8
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Mijn foto's en filmpjes van LRCH evenementen
Re: Remmen probleem
tot nu toe , kan het alles zijn wat er geschreven is,
er staat hoofdrem cil vervangen, niet gereviseerd.
bedieningsstang, pin niet goed afgesteld?, zou ook nog kunnen
er staat hoofdrem cil vervangen, niet gereviseerd.
bedieningsstang, pin niet goed afgesteld?, zou ook nog kunnen
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Remmen probleem
Eh, mijn 109 had rembekrachtiging en daar zit de hoofdremcilinder gewoon tegen de rembekrachtiger aangeschroefd, daar valt niks af te stellen.
Ik denk toch gewoon nog lucht in het systeem.
En op een gegeven moment is de oude ‘vuile’ remvloeistof er wel uit, dan kun je de remvloeistof er gewoon boven weer in gooien.
Groet,
Erik
Ik denk toch gewoon nog lucht in het systeem.
En op een gegeven moment is de oude ‘vuile’ remvloeistof er wel uit, dan kun je de remvloeistof er gewoon boven weer in gooien.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Remmen probleem
Meestal wordt er te weinig ontlucht. Als er remvloeistof komt stoppen veel mensen maar je moet doorgaan tot er geen enkele luchtbel meer in de vloeistof zit die uit je nippel komt. Daarom is het ook makkelijker om een doorzichtige slang op de nippel te steken dan zie je dat veel beter.
Op zo'n moment bewijst goed gereedschap z'n waarde zoals een Easybleed of gelijkwaardig. Kun je in je eentje ontluchten en precies zien dat na een moment van "schone" vloeistof er vaak toch weer een stuk komt met luchtbellen erin.
Op zo'n moment bewijst goed gereedschap z'n waarde zoals een Easybleed of gelijkwaardig. Kun je in je eentje ontluchten en precies zien dat na een moment van "schone" vloeistof er vaak toch weer een stuk komt met luchtbellen erin.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Remmen probleem
Het probleem is wat je kan zien in Joeps tekening (van Ron Bolleboom), dat de onluchtings nippel niet op het hoogste punt zit. Wat daar is beschreven kan werken, maar is mij nooit gelukt. Je kunt de routing van de remleidingen veranderen, zodat de ontluchting nippel op het hoogste punt van de hoogste wiel remcylinder zit, en de rem lijding eerst naar de onderste wiel rem cylinder gaat, dan naar de bovenste. (ik ga er van uit dat je 2 wiel rem cylinders per wiel hebt). Je kunt ook de hele backplate demonteren, de nippel naar het hoogste punt draaien, dan ontluchten, dan weer in de originele positie monteren.
Hoop dat helpt,
Daan
Hoop dat helpt,
Daan
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Remmen probleem
Edward schreef:Meestal wordt er te weinig ontlucht. Als er remvloeistof komt stoppen veel mensen maar je moet doorgaan tot er geen enkele luchtbel meer in de vloeistof zit die uit je nippel komt. Daarom is het ook makkelijker om een doorzichtige slang op de nippel te steken dan zie je dat veel beter.
Op zo'n moment bewijst goed gereedschap z'n waarde zoals een Easybleed of gelijkwaardig. Kun je in je eentje ontluchten en precies zien dat na een moment van "schone" vloeistof er vaak toch weer een stuk komt met luchtbellen erin.
Precies
Groet,
Erik
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 18 Apr 2024, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Remmen probleem
Edward schreef:Meestal wordt er te weinig ontlucht. Als er remvloeistof komt stoppen veel mensen maar je moet doorgaan tot er geen enkele luchtbel meer in de vloeistof zit die uit je nippel komt. Daarom is het ook makkelijker om een doorzichtige slang op de nippel te steken dan zie je dat veel beter.
Op zo'n moment bewijst goed gereedschap z'n waarde zoals een Easybleed of gelijkwaardig. Kun je in je eentje ontluchten en precies zien dat na een moment van "schone" vloeistof er vaak toch weer een stuk komt met luchtbellen erin.
't Blijft natuurlijk een tegendraadse handelwijze: de luchtbelletjes tegen de zwaartekracht in wegspoelen.
Dat je het remsysteem met de zwaartekracht mee van z'n vervuiling wil afhelpen is logisch, het daarna van onder af weer vullen zou dan een logische tweede trap zijn. 't Vraagt waarschijnlijk hier en daar wat "omdenken" mbt het remsysteem, en omdenken is niet iets waar de automotive industries erg goed in zijn.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten