Dat kan. Het komt in zeldzame gevallen voor dat de frictieplaat aan het vliegwiel blijft plakken. Maar meestal los je dat wel op door de auto in de versnelling te zetten en dan heen weer te schommelen.
Of als je en lompe Harry bent zoals ik er een heftruck voor te zetten en gewoon weg te rijden. Na wat protest van de banden die te weinig tractie vinden komt de boel los. Of je sloot een steekas oid dus dat is niet de methode die ik aanraad.
Maar tenzij je de bak wilt demonteren is schommelen met meer of minder geweld de enige manier. Dat is: als de koppeling idd echt verkleeft is
Series 3 na 2 jaar stilstand niet meer in versnelling.
Re: Series 3 na 2 jaar stilstand niet meer in versnelling.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Dat kan. Het komt in zeldzame gevallen voor dat de frictieplaat aan het vliegwiel blijft plakken. Maar meestal los je dat wel op door de auto in de versnelling te zetten en dan heen weer te schommelen.
Of als je en lompe Harry bent zoals ik er een heftruck voor te zetten en gewoon weg te rijden. Na wat protest van de banden die te weinig tractie vinden komt de boel los. Of je sloot een steekas oid dus dat is niet de methode die ik aanraad.
Maar tenzij je de bak wilt demonteren is schommelen met meer of minder geweld de enige manier. Dat is: als de koppeling idd echt verkleeft is
Achteras van de grond, auto in de 3º of 4º versnelling starten, koppeling intrappen en de handrem aantrekken.
Hoe leuk de handrem dit vindt is natuurlijk de vraag - je weet na deze truuk in ieder geval wel of de handrem ook werkelijk wil remmen.
't Is in ieder geval en stuk beter voor de steekassen etc. 't Is ook veiliger als de truuk van het rondrijden met een verkleefde koppeling en hopen dat het versnellen en vertragen de koppeling los krijgt.
Groeten MarcS
Rondrijden is wel een heul lompe optie! Maar een stilstaande auto wegtrekken maakt meestal dat de koppeling loskomt maar geeft zoals gezegd belasting op de aandijflijn. Maar het si wel een veilige, trage en beheerste methode.
Met de handrem verplaats je die naar een enkel component ipv die belasting te verdelen. Goed plan.
Los van het feit dat 90% vd Serie handremmen maar zeer matig functioneert want niemand stelt die iedere 3 maanden.

Met de handrem verplaats je die naar een enkel component ipv die belasting te verdelen. Goed plan.
Los van het feit dat 90% vd Serie handremmen maar zeer matig functioneert want niemand stelt die iedere 3 maanden.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Rondrijden is wel een heul lompe optie! Maar een stilstaande auto wegtrekken maakt meestal dat de koppeling loskomt maar geeft zoals gezegd belasting op de aandrijflijn. Maar het is wel een veilige, trage en beheerste methode.
Tja, je kan ook de voetrem gebruiken, maar dan worden de meenemenrs&steekassen en ook de cardanas (met z'n kruiskoppelingen) en het differentieel ook belast. Je test dan wel gelijk de werking van de achter-remmen.
Ik zou zeggen: stel de handrem eerst even, dan heb je dat maar vast gehad.
Groeten MarcS
- Erik Peters
Landmarcs schreef: rondrijden met een verkleefde koppeling en hopen dat het versnellen en vertragen de koppeling los krijgt.
Zo heb ik het destijds wel gedaan (in laag, met ingetrapte koppeling), maar ik had dan ook meer dan genoeg ruimte op 'eigen' terrein.
Het duurde overigens wel 10-15 minuten voor de plaat losschoot (de motor was al warm).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Landmarcs schreef:Flip als het de koppeling is die niet meer aangrijpt - dus de koppeling zich gedraagd alsof ie ingetrapt is dan is er denkelijk een slang ergens nabij de slave-cilinder zodanig veroudert en verstopt dat je er nog wel de koppelingsvloeistof door getrapt krijgt maar dat de koppelingsvloeistof niet terug wil lopen.
Maar ... staat de tussenbak van in High dan wel Low ?
Daartussenin staat ie en z'n vrij en dan werkt alles tot aan die tussenbak en heb je dus 0,0 aandrijving.
Groeten MarcS
Dank voor al jullie tips. Ik heb ze zorgvuldig doorgelezen. Als ik het zo lees klinkt dit idd als het meest waarschijnlijk. Er zit wel wat druk op de koppeling als ik hem intrap wat me dan wel verbaast. Maar je kunt het inderdaad het best beschrijven alsof de koppeling is ingetrapt (terwijl hij dat niet meer is). Ik hem hem in hoog/ laag (en neutraal) gehad.
De vervolgstap is dan dus de master en/of slave cilinder vervangen als ik het goed lees. Enige lastige is dat ik er nu echt niet bij kom. Staat in een ini mini schuurtje. Ik kan daar nu echt niet bijkomen. Denk dus dat ik hem dan eerst moet gaan slepen. Of is er een truck wat ik eerst nog kan proberen voor ik deze vervang (al is het om 10 meter naar achter te kunnen rijden).
Ps. Excuses voor mijn late reactie op al deze tips! (Waarvoor dank). Mag helaas alleen in de weekenden spelen met mij LR van de baas.
Land Rover Series III - 1974
Dit weekend weer even kunnen spelen. En de vloerpanelen eruit gehaald.
Ik kan nu wat beter bij de koppeling kijken (help wat ziet het daar slecht uit met al dat zand).
Maar even los daarvan. Begrijp ik niet goed of ik nu hier de slave cilinder kan zien.
Paar opvallende dingen. Zowel de rem als koppeling lijkt bij mijn Santana series 3 uit hetzelfde reservoir te komen.
Ik heb wel gewoon druk op mijn koppeling. (Als ik hem intrap).
Ik zie dan ook dat hendeltje bewegen (aangegeven met het gele circeltje).
Dan zal je toch aannemen dat alles tot daar goed zit. Als de cilinder of leiding verstopt is zal je daar toch niets moeten zien bewegen. Of is dat te makkelijk gedacht.
Verder vroeg ik me af wat dit voor een onderdeel is? Is dit dan die slave?
Excuses voor alle vragen. Maar (zeker gecamoufleerd onder het zand) vind ik het lastig te identificeren allemaal.
Ik kan nu wat beter bij de koppeling kijken (help wat ziet het daar slecht uit met al dat zand).
Maar even los daarvan. Begrijp ik niet goed of ik nu hier de slave cilinder kan zien.
Paar opvallende dingen. Zowel de rem als koppeling lijkt bij mijn Santana series 3 uit hetzelfde reservoir te komen.
Ik heb wel gewoon druk op mijn koppeling. (Als ik hem intrap).
Ik zie dan ook dat hendeltje bewegen (aangegeven met het gele circeltje).
Dan zal je toch aannemen dat alles tot daar goed zit. Als de cilinder of leiding verstopt is zal je daar toch niets moeten zien bewegen. Of is dat te makkelijk gedacht.
Verder vroeg ik me af wat dit voor een onderdeel is? Is dit dan die slave?
Excuses voor alle vragen. Maar (zeker gecamoufleerd onder het zand) vind ik het lastig te identificeren allemaal.
- Erik Peters
Flipbosch schreef:Ik zie dan ook dat hendeltje bewegen (aangegeven met het gele circeltje).
IMG_0953.jpeg
Dat mag je inderdaad aannemen.
De slave-cilinder zit aan het verticale stangetje met de gaffel vast (in het gele cirkeltje), en staat niet op de foto.
De constructie lijkt op die van een Series 2a: (A = de slave-cilinder).
Flipbosch schreef:Verder vroeg ik me af wat dit voor een onderdeel is? Is dit dan die slave?
IMG_0960.jpeg
Nee, dat is een CAV/Lucas brandstoffilter (of een bezinkselkolf).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ah top. Die moet ik kunnen vinden. Als ik wat klei eraf bikkel
Enige is dat het dan daar waarschijnlijk niet aan ligt.
Het lijkt er echt op. Of hij tussen zijn lage en hoge gering zit. Is er een mogelijkheid om dat te testen?
Hij gaat er wel in maar er gebeurd niet veel.
Excuses voor deze vragen. Maar heb nog niet zoveel ervaring met zo’n oude landsrover.
Het lijkt er echt op. Of hij tussen zijn lage en hoge gering zit. Is er een mogelijkheid om dat te testen?
Excuses voor deze vragen. Maar heb nog niet zoveel ervaring met zo’n oude landsrover.
-
Landmarcs
Flipbosch schreef:Ah top. Die moet ik kunnen vinden. Als ik wat klei eraf bikkel![]()
Tja, hij kan natuurlijk in de "Neutral" tussen High en Low in staan.
Zie ook Uitleg: Rode Knop.
Groeten MarcS