Goedenavond, Tijdens onze reis naar Spanje, waar we momenteel verblijven begon de motor, 2.4 Tdci te tikken als hij moest trekken aan de sleurhut.
Bij gas los werd het tikken minder, bij meer wordt het erger. Ik vermoed een injector, nu de vraag: kan ik hiermee de reis naar huis, ong. 2000 km, mee doen of moet er naar gekeken worden. Uitlezen geeft geen foutmelding.
Ik hoop op een duidelijk antwoord.
Groet, Sylvester23.
Tik in Puma motor
Re: Tik in Puma motor
Nee, niet meer mee rijden zonder goed onderzoek. De meest voorkomende tik bij een 2.4 is namelijk het small-end lager van cilinder 1.
Dat komt omdat de oliejets onderin het blok die de onderkant vd zuiger koelen soms verstoppen. Kan je zo 5 namen geven van mensen die een 2.4 hebben moeten vervangen.
Voor meer informatie zou je kunnen bellen met Paul van OneTen / Expeditech / Larorent. Die heeft al menig 2.4 vervangen in zowel z'n eigen vloot als die van klanten.
Dat komt omdat de oliejets onderin het blok die de onderkant vd zuiger koelen soms verstoppen. Kan je zo 5 namen geven van mensen die een 2.4 hebben moeten vervangen.
Voor meer informatie zou je kunnen bellen met Paul van OneTen / Expeditech / Larorent. Die heeft al menig 2.4 vervangen in zowel z'n eigen vloot als die van klanten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Tik in Puma motor
Ik heb de vraag of de Ford Transits die met een (vrijwel) gelijke motor zijn uitgerust dezelfde "typische" klachten hebben ?
Of zijn bijv. de olie-specs bij Ford anders.
Ik kan me niet voorstellen dat de stereotype "white-van-men" voorzichtig met hun "white-vans" omgaan ... of zou dit "typische" gebrek juist door een over voorzichtig gebruik veroorzaakt worden ?
Groeten MarcS
Of zijn bijv. de olie-specs bij Ford anders.
Ik kan me niet voorstellen dat de stereotype "white-van-men" voorzichtig met hun "white-vans" omgaan ... of zou dit "typische" gebrek juist door een over voorzichtig gebruik veroorzaakt worden ?
Groeten MarcS
Re: Tik in Puma motor
Wat exact de verschillen zijn weet ik niet maar Transits liepen ook bij bosjes kapot. De lokale garage had er altijd wel twee of drie staan waar een nieuw blok inging. Puma blokken zijn kennelijk geen revisie waard of het kan niet uit tov een nieuwe. Heb alleen ooit bij vd Zweerde een gereviseerde aangeboden gezien.
JLR Puma's hebben iig een enkele distributieketting tov een dubbele bij de Ford's. Dus ik denk dat je aan kunt nemen dat ze specifiek voor de merken gebouwd worden en er dus wel meer verschillen zijn.
JLR Puma's hebben iig een enkele distributieketting tov een dubbele bij de Ford's. Dus ik denk dat je aan kunt nemen dat ze specifiek voor de merken gebouwd worden en er dus wel meer verschillen zijn.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Tik in Puma motor
Tja, dan maar niet te gemakkelijk denken over de vereisten mbt de motorolie.
En bij echt zwaar werk tijdig terugschakelen < meer rpm = meer oliedruk & minder thermische belasting want meer koelende lucht >.
En dan tenslotte hopen op geluk of een goede bescherm-engel.
Sylvester is hier evenwel niet (meer) mee geholpen.
In ieder geval weer een reden om de Td5 als beste LandRover motor te bestempelen.
Groeten MarcS
En bij echt zwaar werk tijdig terugschakelen < meer rpm = meer oliedruk & minder thermische belasting want meer koelende lucht >.
En dan tenslotte hopen op geluk of een goede bescherm-engel.
Sylvester is hier evenwel niet (meer) mee geholpen.
In ieder geval weer een reden om de Td5 als beste LandRover motor te bestempelen.
Groeten MarcS
Re: Tik in Puma motor
Altijd gedacht dat de 200/300TDI het sterkste was.
Die zaten ondermeer in Defenders van Jan de NUL (weg en waterbouw)
Met urentellers omdat ze vooral als agregaat gebruikt werden.
Ik zou zelf overigens voor de V8 stemmen.
Die zaten ondermeer in Defenders van Jan de NUL (weg en waterbouw)
Met urentellers omdat ze vooral als agregaat gebruikt werden.
Ik zou zelf overigens voor de V8 stemmen.
-
Sylvester23
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 21 Mar 2024, 19:29
Re: Tik in Puma motor
De plaatselijke garage heeft e.e.a onderzocht en vertelde mij dat het waarschijnlijk de injector is van cilinder 2. Ik ga dus de sprong wagen om er mee naar huis te rijden en huis de boel verder te laten onderzoeken.
Dank voor alle tips.
Groet Sylvester.
Dank voor alle tips.
Groet Sylvester.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Tik in Puma motor
dyngo schreef:Altijd gedacht dat de 200/300TDI het sterkste was.
Daar ben ik het mee eens. Ik heb een 300 Tdi ('98) en een Td5 (2001) en kan dus vergelijken.
De Td5 is wel zuiniger in verbruik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Re: Tik in Puma motor
Bedoel je dan qua vermogen of qua duurzaamheid.
Ik vond de 300Tdi in m’n Range Rover retetraaaaaaaag namelijk
Ik vond de 300Tdi in m’n Range Rover retetraaaaaaaag namelijk
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT
En ook nog wat modern gescharrel....
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Tik in Puma motor
deusjevo schreef:Bedoel je dan qua vermogen of qua duurzaamheid.
Ik vond de 300Tdi in m’n Range Rover retetraaaaaaaag namelijk
De Td5 heeft standaard net iets meer vermogen en ook een iets mooiere koppel-komme.
Standaard heeft een Td5 ook een nogal zwak koppel bij de echt lage toeren.
Zo erg is dat laatste meestentijds ook weer niet, ik reed op de vlakke weg veelal in de 2º versnelling weg. Heb je evenwel met een wat ongemakkelijke startpositie van doen dan kan je soms gedwongen worden om vanuit Low weg te rijden – de 300Tdi is daar weer een stuk beter.
Een wat aangepast motormanagement, een grotere intercooler en eventueel een variabele turbo kunnen veel (ver)helpen.
Mijns inziens is de grote winst gelegen in de vriendelijke respons van de Td5.
Verder is het een "bomb-proof" motor gebleken.
't Is doodzonde dat de Td5 niet doorontwikkeld is, dan hadden we nooit de "Puma" gehad.
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten