Onderweg naar Denemarken even gestopt en daarna weigert de motor te starten.
Ik heb dat een keer eerder gehad, toen lag het aan het contactslot waarvan een contact was weggezakt door overbelasting. Deze keer is er iets anders aan de hand, de vraag is wat.
's Ochtends vroeg op pad: aanhanger er achter, verlichting controleren, blijken de knipperlichten erg zwak te branden. Bij controle van de steker van de aanhanger blijkt daar een schuifsteker los te zijn die wellicht sluiting veroorzaakte tussen de massa en het contact van de knipperlichten. Er was een zekering door, die vervangen, alles werkte weer. Daarna startte de auto gewoon, er leek dus niets aan de hand, tot de auto onderweg dus niet meer wilde starten.
Ik heb toen alle zekeringen nagelopen, het contactslot gecontroleerd, en met een draad de plus op het startrelais gezet. De motor start dan en slaat na een seconde weer af.
Mijn vermoeden gaat in de richting van de startonderbreker, je hoort daarin wel een relais klikken, maar er gaat niet gestart worden, de startmotor komt niet in bedrijf.
Inmiddels staat de auto bij de landroverdealer in oude Pekela en ben ik verder op weg gegaan met een gehuurde bestelbus.
Ik ben benieuwd of iemand eerder deze ervaring heeft opgedaan en wat de oplossing toen was.
Defender TD5 wil niet starten.
Re: Defender TD5 wil niet starten.
mijn vraag blijft wat dat te maken heeft met de zekering van knipperlichten, denk niks.
zou erg sneu zijn, batterij afstandsbediening.
zou erg sneu zijn, batterij afstandsbediening.
Nee, de batterij is het niet, ik heb er onderweg voor de zekerheid een nieuwe in gezet, maakt niets uit, ook de andere sleutel laat de motor niet starten.
- Erik Peters
Ooit één keer gehad dat de Td5 niet wilde starten (terwijl ik een kwartier daarvoor daar was gestopt). Ging meen ik het motorlampje branden als ik wilde starten. Na een aantal malen het alarm in- en uitgeschakelt te hebben, lukte starten wel weer.
Groet,
Erik.
p.s. Bij mijn 300 Tdi zat het schuifstekkertje 'los' op het startrelais, die startte soms ook niet (startmotor ging dan niet draaien). Na aanknijpen van de 'pootjes' van het schuifstekkertje, schoof die weer lekker strak op het pennetje op het startrelais en was dat probleem ook opgelost.
Groet,
Erik.
p.s. Bij mijn 300 Tdi zat het schuifstekkertje 'los' op het startrelais, die startte soms ook niet (startmotor ging dan niet draaien). Na aanknijpen van de 'pootjes' van het schuifstekkertje, schoof die weer lekker strak op het pennetje op het startrelais en was dat probleem ook opgelost.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Het verschijnsel van ineens niet meer willen starten is hier wel eens eerder voorbijgekomen, ook met een aantal malen het alarm op- en af om de zaak weer aan de gang te krijgen. Toevallig ad ik een paar weken geleden het batterijtje van de key0fob vervangen nadat de key-fob in de put gezeten had. De key-fob had ik gedroogd en van een verse 2032 voorzien en vervolgens het alarm 4 keer ingedrukt, toen was de key-fob weer met de auto gesynchroniseerd. Daarmee denk ik dat we nu toch met een ander verschijnsel te maken hebben.
Het schuifstekkertje was bij mijn voiture ook wat los, maar wel vast genoeg om contact te maken, veel druk is daar niet voor nodig. De test met de plus op het startrelais laat zien dat dit goed werkt, de motor blijft echter maar een seconde lopen en wordt dan afgezet door de trolletronica.
Het schuifstekkertje was bij mijn voiture ook wat los, maar wel vast genoeg om contact te maken, veel druk is daar niet voor nodig. De test met de plus op het startrelais laat zien dat dit goed werkt, de motor blijft echter maar een seconde lopen en wordt dan afgezet door de trolletronica.
Bij onze 110 deden na een batterij wissel waren beide zenders het spoor bijster, in eerste instantie hem weer aan de gang gekregen na de code via het open en dichtdoen van het portier.
Was overigens van korte duur, nu dus 2 nieuwe zenders.
Misschien kan je er wat mee, anders succes met het zoekplaatje.
Groet
Ron
Was overigens van korte duur, nu dus 2 nieuwe zenders.
Misschien kan je er wat mee, anders succes met het zoekplaatje.
Groet
Ron
110-Td5 X-tech 2006
- Erik Peters
Gerard4t schreef:Het schuifstekkertje was bij mijn voiture ook wat los, maar wel vast genoeg om contact te maken, veel druk is daar niet voor nodig. De test met de plus op het startrelais laat zien dat dit goed werkt.....
Natuurlijk, maar als het schuifstekkertje niet goed klemt, is de overgangsweerstand te groot, waardoor er te weinig Ampères door het startrelais gaan om hem voldoende aan te trekken. Er moet ± 15A door het startrelais gaan om hem goed aan te trekken. Eenmaal goed aangetrokken bekrachtigd het startrelais zichzelf en is zo'n 3A voldoende om het startrelais aangetrokken te houden!
Dat probleem gehad met mijn VW bus, contactslot voorin en startrelais achterin, dus lange oude bedrading met zo hier en daar een overgangsweerstand.
Maar dit zal dan bij jouw niet het geval zijn. Je schakelt het contact aan, start met een draadje direct van de + en dan slaat de motor aan en weer af.
Misschien dan toch het alarm?
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ik denk dat het de startonderbreker is, misschien ook nog in combinatie met de CPU. Mogelijk heeft de intermitterende sluiting in de steker van de aanhanger de software in de war gestuurd.
- Erik Peters
De spoel rond het contactslot staat in verbinding met het AS10 alarm en is, samen met de handzender/afstandbediening, een startonderbreker.
De sleutel van de Td5 past in het contactslot van de 300Tdi, maar starten lukte niet ook al kon ik het contact wel inschakelen. Starten lukte alleen met een handzender van de 300Tdi vlak bij het contactslot. De 300Tdi heeft nog een “spider” als (extra) startonderbreker, maar de Td5 heeft zoiets niet. Daar communiceert het AS10 alarm met de ECU (of omgekeerd).
Groet,
Erik.
N.b. Het alarm laat ook de knipperlichten werken, bij in en uitschakelen van het alarm.
De sleutel van de Td5 past in het contactslot van de 300Tdi, maar starten lukte niet ook al kon ik het contact wel inschakelen. Starten lukte alleen met een handzender van de 300Tdi vlak bij het contactslot. De 300Tdi heeft nog een “spider” als (extra) startonderbreker, maar de Td5 heeft zoiets niet. Daar communiceert het AS10 alarm met de ECU (of omgekeerd).
Groet,
Erik.
N.b. Het alarm laat ook de knipperlichten werken, bij in en uitschakelen van het alarm.
wat zegt de nanocom dan, over de as10.
is trouwens alleen voor jou auto, 300tdi of disco is anders, past wel maar krijg je rare fratsen,
of uitlaten zetten.
is trouwens alleen voor jou auto, 300tdi of disco is anders, past wel maar krijg je rare fratsen,
of uitlaten zetten.