Range Rover Classic ZF4 automaat revisie.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
BelugaBlack
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 Mei 2021, 19:58

Range Rover Classic ZF4 automaat revisie.

Berichtdoor BelugaBlack » 11 Mar 2024, 22:55

Ha allemaal,

vandaag is mijn Range Rover Classic (bouwjaar 1995) met ZF4 automaat naar de transmissie specialist geweest.
Sinds ik afgelopen jaar het filter en de transmissie vloeistof heb vervangen werkte de bak probleemloos, maar sinds enige tijd gaat hij onvoorspelbaar in "limp mode", d.w.z. niet hoger dan zijn tweede versnelling.
Onlangs heb ik daarom wederom de transmissie vloeistof ververst en dat leek het probleem te verhelpen.
Echter kwam het probleem weer terug.
Daarom de auto vandaag naar een "specialist" in Schiedam gebracht.
Deze belden na drie kwartier al op met de mededeling dat de bak versleten is.
Deze moet vervangen of gereviseerd worden.
Maar, deze "specialist" kon dat niet voor mij doen.

Dus... heeft iemand een tip voor het vervangen, dan wel reviseren, van mijn ZF4 automaat?
En het liefst op korte termijn, want einde van de maand willen we graag mee naar Frankrijk! :)

Het mooiste zou natuurlijk ook zijn omgeving Rotterdam, maar ik snap heus wel dat die wens waarschijnlijk onrealistisch is.

Groeten,

Jelle

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Range Rover Classic ZF4 automaat revisie.

Berichtdoor Edward » 11 Mar 2024, 23:12

Een transmissie specialist die een ZF 4 bak niet kan reviseren? Wat is er dan specialist aan????

Vraag eens na bij https://www.vreugdenhil4x4.nl/ in Rozenburg. Da's nie heel ver en als ze het zelf niet kunnen weten ze vast wie wel in de buurt van R'dam.

15 jaar geleden was ik heul tevreden met ze. :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

BelugaBlack
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 Mei 2021, 19:58

Re: Range Rover Classic ZF4 automaat revisie.

Berichtdoor BelugaBlack » 11 Mar 2024, 23:33

Ha Edward,

ja, ik dacht hetzelfde.
Ik denk altijd dat dat soort bedrijven daar geen zin in hebben (want niet snel genoeg geld mee te verdienen of zo) en daarom maar zeggen; dat kunnen wij niet.
In ieder geval is Vreugdenhil een goede tip, daar ben ik al eens eerder geweest.
Ik zal eens vragen of ze tijd hebben. Onlangs hoorde ik namelijk dat ze het te druk hadden vanwege dat zij het onderhoudt doen van alle nog resterende Defenders van het Korps Mariniers.
Maar als ze een gaatje voor mij hebben, dan zou dat mooi zijn natuurlijk!

Bedankt voor het meedenken!

BelugaBlack
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 Mei 2021, 19:58

Re: Range Rover Classic ZF4 automaat revisie.

Berichtdoor BelugaBlack » 12 Mar 2024, 20:44

Vandaag Vreugdenhil gebeld.
Hij gaf aan dat hij automaat revisie altijd laat uitvoeren door Engelsman Classic Tuning in Zuid-Beijerland.
Die heb ik gebeld en de auto gaat daar donderdag a.s. naar toe.
Ik ben benieuwd!

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Range Rover Classic ZF4 automaat revisie.

Berichtdoor Edward » 12 Mar 2024, 21:04

Ben vooral benieuwd of zij reviesie ook nodig vinden. :lol: :lol:

Maar het is iig redelijk in de buurt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

deusjevo
Berichten: 386
Lid geworden op: 08 Okt 2016, 12:16

Re: Range Rover Classic ZF4 automaat revisie.

Berichtdoor deusjevo » 22 Mar 2024, 11:54

Ik denk dat ik al weet waar je geweest bent in Schiedam, had er ook contact mee voor m’n Ducato.

Onderstaand is een prima adres in Vlaardingen en ook nog betaalbaar.
Heb m’n Fiat Ducato bak er laten reviseren, eigenaar kan beetje knorrig overkomen maar is zeer gedreven en vakkundig.

Geen hippe internet site maar zou er zeker langs gaan voor een beoordeling en offerte
https://www.google.com/search?client=sa ... u8Pup2k0Ao
Range Rover Classic 1972 in de kleur Epsom Green
Citroën Dyane 1968 in de kleur Blanc EWT

En ook nog wat modern gescharrel....

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: Range Rover Classic ZF4 automaat revisie.

Berichtdoor pascal110 » 24 Mar 2024, 11:39

ze zeggen olie verversen of doorspoelen schijnt heel groot verschil te zijn.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Range Rover Classic ZF4 automaat revisie.

Berichtdoor Edward » 24 Mar 2024, 11:48

pascal110 schreef:ze zeggen olie verversen of doorspoelen schijnt heel groot verschil te zijn.


Dat klopt, maar dat verschil kan twee kanten op. Atf is sterk reinigend en dus spoel je met verse Atf de bak en het kleppenblok schoon. Dat beïnvloed de werking uiteraard. Hij kan beter gaan schakelen maar ook slechter.

Spoelen vind ik vooral een goeie marketingtruc van de garage. Twee of drie keer verse Atf erin is nog steeds goedkoper en heeft hetzelfde effect. Bovendien is dat alleen nodig als het onderhoud heel erg veronachtzaamd is.

Een matige bak wordt nooit meer een goede of je er nou tien keer nieuwe Atf in gooit of vijf keer spoelt. Maat van me heeft het opgevraagd voor z'n D4: spoelen kost dik 500 euri. Bakrevisie kost ruim drie keer meer maar lost alle problemen op. Spoelen brengt ze hooguit aan het daglicht.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

BelugaBlack
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 Mei 2021, 19:58

Re: Range Rover Classic ZF4 automaat revisie.

Berichtdoor BelugaBlack » 06 Mei 2024, 17:41

Hallo lezers,

hier nog even de conclusie van het automaat verhaal.
Op 14 maart heb ik de Range Rover weggebracht naar Roel Engelsman van Engelsman Classics Tuning.
Aldaar was hij in goed gezelschap van allerlei slag Land Rovers.
Naast de garage van Roel zit de wellicht bij een aantal van jullie bekende onderdelen verkoper Motorvoertuigen Prooij.

Het heeft wel lang geduurd voordat Roel aan de wagen kon beginnen, hij werkt alleen en is één van de weinige reviseurs in de omgeving.
Nadat de wagen de brug is opgegaan, heeft het nog 2 weken geduurd voordat hij daadwerkelijk klaar was.

De uiteindelijke problemen waren de volgende:
Governor zat vast in uitslaande positie, hierdoor schakelde de automaat altijd vroeg op(geen gaspedaal reactie behalve bij kick-down)
Valvebody vervuild en versleten waardoor de 4e versnelling het niet meer deed.
Koppelomvormer was versleten, hierdoor is vervuiling door de automaat gegaan en heeft bovenstaande klacht veroorzaakt.


Hij heeft dus de bak volledig schoon gemaakt en de converter gereviseerd en de valvebody vervangen.
Als is de koeler gespoeld en alles uiteraard uit en ingebouwd.
De auto draait nu weer als zou moeten. (eigenlijk beter nog, aangezien ik een tijd met een vastzittende governer heb gereden)

Groeten, Jelle

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Range Rover Classic ZF4 automaat revisie.

Berichtdoor Edward » 06 Mei 2024, 17:53

Top! Was de diagnose van "versleten of aan revisie toe" iig niet gelogen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten