Defender td5 stottert na uur op de snelweg

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Defender_Neo

Defender td5 stottert na uur op de snelweg

Berichtdoor Defender_Neo » 07 Mar 2024, 09:02

Hoi Allemaal,

Ik ben trotse eigenaar van een defender td5 uit 2000, echter heb ik een probleem waarmee ik niet meer verder kom.

December '22 begon m'n motor tijdens mijn reis door UK na 1,5 uur rijden (met verwarming aan) te stotteren als ik constand rond de 100/120 op de snelweg reed, waardoor m'n motorlampje aan ging en in de meeste gevallen m'n motor zelfs direct afsloeg. Deed ik de verwarming uit, kon ik zo 2,5 uur doorrijden voor dit gebeurde. In de uk naar een garage geweest, ze hebben m'n oude buizen vervangen omdat ze niks anders konden vinden. Helaas was dit niet het probleem en is vervolgens thuis de bedrading gecheckt, omdat ook m'n koplampen het begeven hadden. Maart vorig jaar ben ik op een nieuwe reis gegaan. Dag 1 had ik het zelfde probleem op de snelweg en ben ik met veel moeite Duitsland door gekomen. Echter zodra ik de touristische route nam en door de bergen ging of 80 reed heb ik dit probleem niet meer gehad en heb ik zorgenloos mijn reis naar Turkije af kunnen maken en heb ik ruim 6 uur lang nonstop in m'n auto kunnen rijden zonder problemen (ook met de snelheid van 100km/u).

Ik dacht van het probleem af te zijn, echter begint nu het probleem opnieuw, maar nu al naar een uur. De thermostaat is vervangen, hij heeft een service beurt gehad, bedrading is gecheckt, garage heeft meerdere onderdelen vervangen, maar het probleem is nogsteeds niet opgelost.

Ik heb het probleem alleen als ik een uur lang constant op de snelweg rijd. Dan stottert hij een keer, gaat m'n motor lampje aan en na 5 min doorrijden stottert hij nog een keer, steeds sneller achter elkaar tot ik ergens stil sta en in sommige gevallen slaat m'n motor af. Echter zodra ik de motor aan en uit doe is m'n motorlampje direct uit. Als ik 5 minuten aan de kant blijf staan, kan ik weer zorgeloos een uur door rijden. Echter als ik preventief voor de stottering aan de kant ga staan helpt dit niet. En stotterde hij na 10 minuten rijden alsnog (bleek afgelopen weekend).

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik ben hard opzoek naar de goude tip, gezien ik over 2 weken weer op reis ga.

Edward

Re: Defender td5 stottert na uur op de snelweg

Berichtdoor Edward » 07 Mar 2024, 12:53

Het enige aan een Td5 dat hem echt doet afslaan is de krukas-sensor. Alle andere dingen kunnen kapot zijn of niet aanwezig maar hij loopt. Zelf heb ik die nog nooit stuk gehad maar ik zou eens een andere ECU steken.

Gewoon onderdelen vervangen is een heule dure manier van diagnostiseren die alleen de garage wat brengt.....

Maar even de ecu wisselen is een werkje van niks en kapotte ecu's heb ik al meerdere meegemaakt. Steeds met andere symptomen maar elektronika slijt ook. Onderdelen worden makkelijk gewisseld maar de computer is ook bijna een kwart eeuw oud.

Een ecu lenen op de sloop is meestal wel mogelijk.

Wij hebben hem gewoon gekocht maar mochten hem terug geven als we hem niet nodig hadden. Uiteraard checken ze daarbij het nummer zodat ze de juiste terug krijgen.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 09 Mar 2024, 08:23

Misschien heb je hier wat aan:

Met betrekking tot het afslaan. Het Main realy zit onder de rechterstoel (niet de bestuurdersstoel). Er zitten daar een rij grote gele relais op een rij en nog een kleiner relais in de lengterichting van de auto. Het is het tweede relais van voren gezien.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 15 Mar 2024, 07:57

edward ga ik ook in mee maar.
zoals jij dit hier beschrijft , probleem bij warm lopen
zou ik zoeken in diesel lock, dat heet lopen van diesel waardoor luchtbel ontstaat.
het stotteren kan ook olie in boom zijn, maar dan zou het niet alleen bij warm komen.
de brandstof regelaar boven de start motor, oud en nieuw type
oud type gaat de leiding door de kop, denk bij jou hier een lek, waren vroeger problemen mee.
nieuw type leiding loopt buiten om,
td5 2000 dus welk type brandstofdruk regelaar. heb je

Defender_Neo

Berichtdoor Defender_Neo » 08 Apr 2024, 16:02

Na lang zoeken is het probleem gevonden via de nanocom. Het is idd de krukassensor. Nu de vraag.. Welk merk is het beste om te gebruiken? En is dit eenvoudig zelf te doen? Ik begreep dat de positie lastig is, maar kan zelf niet veel informatie vinden over hoe dit het beste te vervangen is. Heeft iemand tips? Ik heb gelukkig ook een handige buurman, dus in nood kan ik bij hem aankloppen.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 08 Apr 2024, 21:18

Volgens mij kan je er toch wel redelijk bij?
Bedrading schijnt makkelijk te beschadigen dus wees voorzichtig!

Groet Johan
Defender 130 2002

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 09 Apr 2024, 07:53

hier klopt iets niet, of snap het niet,
je zoekt je bijna 2 jaar kapot om het probleem te vinden,
gaat naar verschillende garages
een vraag hier en het is ureka, prijs, gevonden.
je kunt omgaan met een nanocom.
en nu verbaas ik mij. je weet de krukas sensor niet te vinden
ik zou (geen) shitpart pakken.
dacht een schroefje en klik stekker,
foutcode reset.
20 min werk met koffie.

en dan hopen dat het dit is

Defender_Neo

Berichtdoor Defender_Neo » 15 Apr 2024, 08:47

pascal110 schreef:hier klopt iets niet, of snap het niet,
je zoekt je bijna 2 jaar kapot om het probleem te vinden,
gaat naar verschillende garages
een vraag hier en het is ureka, prijs, gevonden.
je kunt omgaan met een nanocom.
en nu verbaas ik mij. je weet de krukas sensor niet te vinden
ik zou (geen) shitpart pakken.
dacht een schroefje en klik stekker,
foutcode reset.
20 min werk met koffie.

en dan hopen dat het dit is

Ik ben zelf ook nog lerend.. Vertrouw garages niet meer, dus dacht laat ik het eens rondvragen.
Heb na t stellen van deze vraag en het nalezen van het forum een nanocom gekocht.
In eerste instantie gaf hij deze foutcode niet aan, omdat de motor pas na uur/1,5 uur rijden gaat stotteren en de melding dan pas in beeld komt. ik ga niet vaak 1,5 uur op pad sinds in nl alles om de hoek is, dus het duurde ook even voor de nanocom het las. Wel gaf de nanocom gelijk aan dat ik geen airflow had. Dat probleem had ik gelijk gefixt, denkend dat dat misschien het probleem zou fixen. Maar nee, het was de krukassensor.

De sensor heb ik inmiddels gevonden. Zat een buis voor en een laagje modder overheen, dus zag hem niet 123 zitten. Misschien moet ik idd eerst zelf beter kijken, maar hulp vragen is nooit verkeerd toch? En geef toe, t is niet de meest zichbare plek. Heb hem inmiddels vervangen, al had schoonmaken waarschijnlijk ook een hoop gedaan..

Iig bedankt voor de feedback iedereen! Scheelde me weer een hoop garage gedoe..

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Apr 2024, 09:42

De beste tip en dat is er één die veel garages ook vergeten is je auto 100% schoon wassen voor je eraan gaat sleutelen. Los van de kans op rotzooi in de open gesleutelde delen zie je gewoon veel meer en werkt het veeel fijner...... :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”