Goedenavond,
Ik ben nieuw op het forum en heb een hulpvraag:
Ik heb een defender 110 td4 met een ford puma motor, 2.4 uit 2009.
Opeens blijft de motor niet meer lopen. Ik kan met veel moeite starten, maar binnen 10 seconden slaat hij af
en er komt veel zwarte kwalm uit de uitlaat.
Ik heb inmiddels de drukregelklep (common-rail-system) van de brandstofpomp vervangen, maar dit heeft niet tot verbetering geleid.
Daarna heb ik de luchtmassameter uitgeschakeld, dit resulteerde erin dat de motor gedurende ongeveer 3 minuten loopt, daarna slaat hij weer af.
Het gaspedaal reageert overigens in alle gevallen níet.
Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?
Vlasto
mijn td4 puma defender start maar houdt na het starten ermee op
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: mijn td4 puma defender start maar houdt na het starten ermee op
Bij veel zwarte walm zou ik als eerste eens naar de lucht-kant kijken - dat het uitschakelen van de lucht-massa-meter een beetje helpt wijst ook in die richting - een vogelnestje in de luchtinlaat, een gedelamineerde slang etc etc. Weinig lucht en de normale hoeveelheid diesel geeft zwarte walm. Veel te veel diesel kan ook maar waarom zou er ineens veel te veel diesel zijn ?
Groeten MarcS
PS Op goed geluk van alles vervangen kan uiteindelijk ook en oplossing brengen, maar het is gauw een kostbare route, en bovendien weet je aan het eind niet meer welke van de eerder vervangen delen wellicht gewoon goed waren.
Groeten MarcS
PS Op goed geluk van alles vervangen kan uiteindelijk ook en oplossing brengen, maar het is gauw een kostbare route, en bovendien weet je aan het eind niet meer welke van de eerder vervangen delen wellicht gewoon goed waren.
Re: mijn td4 puma defender start maar houdt na het starten ermee op
Nou, ik zou em eerst eens uitlezen want geen gaspedaal geeft aan dat de ECU ergens iets van vind. De inlaatkant controleren op del;aminiatie, vuil, etc kan uiteraard nooit kwaad.
Als er nog de originele injectoren erin zitten zou ik daar ook eens naar (laten) kijken.
Als er nog de originele injectoren erin zitten zou ik daar ook eens naar (laten) kijken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: mijn td4 puma defender start maar houdt na het starten ermee op
Beste MarcS en Edward,
Bedankt voor jullie reactie!
Ik heb de auto laten uitlezen en de verhouding lucht en diesel bleek verstoord, de juiste reden werd niet aangegeven.
Helaas heeft mijn LR het begeven op vakantie in Zuid Duitsland, ik ga morgen naar huis, maar volgende week haal ik hem op
en ga daarna met jullie tips verder.
Groet,
Vlasto
P.s. weet iemand een auto oprijwagen te huur in Zuid-Limburg die een LR kan bergen?
Tot nu toe heb ik er alleen een voor lichtere voertuigen gevonden.
Bedankt voor jullie reactie!
Ik heb de auto laten uitlezen en de verhouding lucht en diesel bleek verstoord, de juiste reden werd niet aangegeven.
Helaas heeft mijn LR het begeven op vakantie in Zuid Duitsland, ik ga morgen naar huis, maar volgende week haal ik hem op
en ga daarna met jullie tips verder.
Groet,
Vlasto
P.s. weet iemand een auto oprijwagen te huur in Zuid-Limburg die een LR kan bergen?
Tot nu toe heb ik er alleen een voor lichtere voertuigen gevonden.
Re: mijn td4 puma defender start maar houdt na het starten ermee op
Een oprijwagen waar een LaRO opkan is er eigenlijk niet op B-rijbewijs. Dat wordt een auto met kar huren of een vrachtwaggel.
Sprinter-achtige oprijwagens kunnen max een auto 1500kg kwijt. Meestal nog minder.
Sprinter-achtige oprijwagens kunnen max een auto 1500kg kwijt. Meestal nog minder.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: mijn td4 puma defender start maar houdt na het starten ermee op
Edward schreef:Nou, ik zou em eerst eens uitlezen want geen gaspedaal geeft aan dat de ECU ergens iets van vind. De inlaatkant controleren op delaminiatie, vuil, etc kan uiteraard nooit kwaad.
Als er nog de originele injectoren erin zitten zou ik daar ook eens naar (laten) kijken.
Ik neem aan dat de ECU weigert extra diesel in te spuiten wanneer er al ruim te weinig lucht is, dat is een voldoende reden om geen enkele respons van het gaspedaal te hebben.
En dan die injectoren. Wat zijn de risico's mbt de injectoren ?
Is dit net als het beoemde oliepomp-boutje van de Td5: bij sommigen ging het mis, bij de meesten zat het boutje wel vast (maar lang niet altijd met locktite geborgd) ?
Of is er een werkelijk serieus risico dat de verstuivers ongemerkt zodanige kuren krijgen dat je er een motorblok mee verspeelt ?
Groeten MarcS
Terug naar “Nieuw op het forum”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten