aanschaf discovery 2 ?

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
baak1968

aanschaf discovery 2 ?

Berichtdoor baak1968 » 15 Feb 2024, 08:15

Hallo,

Ik ben René en ben aan het kijken voor een Discovery TD5 van 2001 serie 2
Deze heeft 380K gelopen en is een automaat.
Het is een 7 persoons uitvoering en ik wil hem exporteren naar het buitenland omdat ik daar een stuk land heb gekocht en dat alleen te bereiken is met een 4wheeldrive.
Ik zal de auto dus niet veel gebruiken en vraag mij af waar ik op moet letten bij de aanschaf en wat ik kan verwachten aan onderhoud.

Ik rij in Nederland een dodge ram en heb behoorlijke kosten gehad aan het onderhoud van de 4wheeldrive en tussenbak en dit wil ik graag voorkomen bij de discovery.

De vraagprijs van de auto is 3500 euro en mij lijkt mij dat niet te duur aan de andere kant vraag ik mij dan af kan goedkoop geen duurkoop zijn.
Nu snap ik dat diesels met euro 2 norm in Nederland nergens meer een milieu zone in mag en een hoge wegenbelasting hebben wat naar mijn inziens wel degelijk de verkoopwaarde van een auto doet bepalen.

Met vriendelijke groet,
René

Edward

Re: aanschaf discovery 2 ?

Berichtdoor Edward » 15 Feb 2024, 17:53

Kijk naar het chassis of dat niet rot is. Vooral de achterkant vanaf de veerbalgen of veren naar achter rond de brandstoftank. daar rotten ze graag compleet weg.

Probeer uit te vogelen of de automaat al ooit gereviseerd is want350K is wel ongeveer de levensduur van ZF bak. Reviseren is niet echt heel duur maar toch snel 50% van de aanschaf en dan is weer wel veel geld.

Als de Td5 motor mooi loopt, goed start etc dan kan ie nog wel weer 3,8 ton mee. Kijk naar het stuurhuis, hoeveel speleing zit erop? Hoe hard lekt ie? De tussenbak lekt zowat standaard maar die is simpel zat en nooit echt duur om te repareren of vervangen.

Als ie zonnedaken heeft kun je er vanuit gaan dat die lekken. Zijn ze elektrisch dan grote kans ook stuk. :lol:

Als ie luchtvering heeft luister ff goed naar de compressor.

Zoals altijd: onderhoudshistorie vertelt je veel meer dan je ogen kunnen zien. Bedenk wel dat alles 380K oud is en dus alle bussen van de ophanging etc ver heen zijn. Strak sturen doen de meeste niet meer maar voor off road weet ik nog steeds geen fijnere wagen!
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Nieuw op het forum”