testen opbrengst opvoerpomp 200tdi

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
paul k

testen opbrengst opvoerpomp 200tdi

Berichtdoor paul k » 29 Jan 2024, 11:43

Bij m'n 200tdi heb ik het vermoeden dat de opbrengst onvoldoende is.
Ik heb het filterhuis omzeild en er een transparant filter (tijdelijk) tussen gemonteerd en het lijkt er op dat de brandstofpomp het filter sneller leeg trekt dan de opvoerpomp vult, maar ik weet niet of die observatie wel klopt....( misschien is zo'n filter niet geschikt)

Het kan aan van alles liggen, maar ik verdenk dus de opvoerpomp. Deze is makkelijk te vervangen, echter, de (inbus-) bouten zitten zo knettervast dat ik eerst maar eens andere stappen probeer. (vandaar dit topic)

Is de opbrengst te meten oid?
Misschien zijn er ander zaken waar ik kan denken; als ik de leiding doorblaas richting tank, borrelt deze er vrolijk op los. 8-)

Afijn, tips en tricks zijn welkom.

Dank, Paul
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Erik Peters

Re: testen opbrengst opvoerpomp 200tdi

Berichtdoor Erik Peters » 29 Jan 2024, 12:47

Als er verder in het brandstofsysteem geen (minuscule) lekkages zitten, heb je alleen een opvoerpomp nodig om het systeem te ontluchten.
De Bosch VE inspuitpomp is voorzien van een schottenpomp voor de aanzuiging van de diesel en die schottenpomp zuigt ruim voldoende aan (overschot gaat retour tank).

Ik weet niet wat het probleem is, maar de opbrengst van de opvoerpomp zal niet het probleem zijn, de schottenpomp trekt daar de diesel normaal gesproken wel doorheen.
Ooit eens bij een 300 Tdi (met zo'n 20.000 km op de teller) het brandstoffilter vervangen, ontluchten ging niet, bleek het asje in de opvoerpomp te zijn los gegaan van de membraan). Nieuwe opvoerpomp, ontluchten en de motor liep weer. Vóór het losdraaien van het brandstoffilter liep de motor ook als een zonnetje, met een defecte opvoerpomp.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 30 Jan 2024, 08:46

waarom zou je het filterhuis omzeilen, dit is zo n all. huis met banjo fittingen, en dus eigenlijk zo hufter proef als het maar zijn kan.
van zo n plastic leiding filtertje kan ik dit niet zeggen.
leegtrekken, kan niet, ja een vacuum, dus imploderen, of je bedoeld lucht er in, diesel eruit, maar dan heb je ergens een luchtlek.
tuurlijk borrelt hij bij compressor doorblazen.
ik vermoed scheurtje in membraam van je membraampomp. probeer deze maar eens omzeilen.
en opbrengst , diesel door de filter laten lopen zonder druk, stopwatch en een beetje rekenwerk, een 200 tdi mag je van uit gaan max 1 op 9 bij max 120km/h, dus kun je wel rekenen naar per sec of min door je filter.
dat van erik is zo, maar vergeet een ding .
het opvoerpompje is een membraampomp. als hier een klein beginners scheurtje in komt, komt er dus lucht in,
opbrengst meten, kan op een bank
maar limburgse heuvels die achter maastricht, is een goede indicatie 100km/h moet haalbaar zijn. verder het verbruik, bij 100km /h rond 1-10.
onthoud, je gas wordt niet dmv gasklep maar door de hoeveelheid brandstof geregeld.
deze wordt weer door 2 dingen geregeld, gas pedaalstand- hendel op de pomp en turbodruk - membraam in cav pomp.
dat laatste kan wel verouderen, wastgate vast. geen druk, of ook hier scheurtje in membraam.
bij optrekken mag je best de turbo voelen inkomen.
ps afstellen op bank, en niet proef ondervinden, gevolg zwarte walm, te veel gebruik, overbelasting, maar vooral uitlaat spruitstuk, cq kleppen te heet, dus zonder temp te meten nooit opvoeren.
ps wil je iets meer. dan wastgate aansluiting via inlaatspruitstuk. later afblazen.
een 200-300 tdi. als alles goed is. bij iets verhoogd toerental, zeg 1000, dan blijft een euro op je kleppendeksel liggen.
en als men achter een vrachtauto rijd moet 1op 11 haalbaar zijn, gem is 1-10 of 1op 9.5 goed haalbaar.

paul k

Berichtdoor paul k » 12 Feb 2024, 07:35

Na wat zoekwerk blijkt er teveel lucht in de brandstofleiding van tank naar opvoerpomp te komen.
Ik moet nog uitvogelen waar precies, maar dat gaat wel lukken.
Als de auto 2 uur stilstaat moet de startmotor wat vaker rond en na 2 dagen start ie niet en voel ik geen enkele tegendruk/weerstand bij de opvoerpomp of zoek ik het in de verkeerde hoek....
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 12 Feb 2024, 07:58

dan zou ik zeggen , je zit lucht te pompen, maar dan moet je na een aantal slagen weerstand krijgen

Terug naar “Techniek”