lekkage Range Rover sport 2006

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
gp-campers

lekkage Range Rover sport 2006

Berichtdoor gp-campers » 27 Jan 2024, 21:14

Hoi, Mijn vloer van de auto was na een flinke bui opeens kleddernat. Ik heb de mat losgemaakt en er bleek ca 5 liter water op de bodem te liggen. Ik heb het gedroogd maar ik heb geen idee hoe het er komt. Zou het kunnen zijn dat de 'normale afvoer verstopt zit en dat het dan de auto in loopt? Weet iemand hoe ik dat zou kunnen oplossen, ik heb gezocht naar een afvoer (om evt door te prikken) maar niet gevonden.

owsl

Re: lekkage Range Rover sport 2006

Berichtdoor owsl » 27 Jan 2024, 23:42

Onder de parafaan. Moet het weg kunnen lopen.
Liggen vaak bladeren en pruttel in..

Heb ook eens gehad dat 't door de kachelunit kwam lopen. :?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2024, 10:10

Die bak onder de voorruit was ook mijn eerste gedachte.   Ik heb eens een Zweedse Audi die met beslagen ruiten aan kwam rijden van dit probleem bevrijd. Het was mouwen opstropen en even zoeken (en baggeren) in een enorme berg blad ... daarna kwam er een plas uit alsof je te maken had met een paard. O ja, even opletten waar je staat, dwz als je niet oplet merk je vanzelf dat je laarzen aan had moeten doen (of toch had moeten opletten).

Verder kan het ook nog een verstopte afvoer van een open dak zijn, of een lekke kachel-radiator (maar in dat laatste geval had je, bij die genoemde 5 lier, ook te maken met een koelmiddel-tekort en een penetrante koelmiddel-geur).

Groeten MarcS

gp-campers

Berichtdoor gp-campers » 28 Jan 2024, 14:46

De parafan was ook mijn eerste idee, ik kan echter niet goed zien waar daar de afvoer van zit. Ook onder de auto of in de wielkast zie ik geen afvoerpijpje oid. Weet je ook waar ik dat kan vinden. (ik heb de boel onder de voorruit deels gedemonteerd)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2024, 18:15

gp-campers schreef:De parafan was ook mijn eerste idee, ik kan echter niet goed zien waar daar de afvoer van zit. Ook onder de auto of in de wielkast zie ik geen afvoerpijpje oid. Weet je ook waar ik dat kan vinden. (ik heb de boel onder de voorruit deels gedemonteerd)

Gewoon eens voorzichtig in die bak graaien ?   Dat deed ik ook bij de mij verder onbekende Audi.
Kan je er niet goed bij dan voorzichtig sonderen met bijv een slang (of iets anders dat soepel genoeg is om niks stuk te prikken en stijf genoeg om eens in de "soep" te roeren).   De afvoer zit ergens op een diepste punt, en waarschijnlijk zowel links als rechts.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2024, 18:36

Graaien doe ik principieel niet aan. Ik zet er altijd gewoon de stofzuiger op bij de lokale wasstraat in Eindhoven waar ik de auto was. Die dingen zuigen niet alleen onvoorstelbaar hard maar hebben ook een mooie lange zuigmond. :lol: :lol:

Mensen vergeten vaak dat bij goed onderhoud ook schoonmaken van diverser delen vd auto hoort. :cry:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jan 2024, 20:21

Edward schreef:Graaien doe ik principieel niet aan. Ik zet er altijd gewoon de stofzuiger op bij de lokale wasstraat in Eindhoven waar ik de auto was. Die dingen zuigen niet alleen onvoorstelbaar hard maar hebben ook een mooie lange zuigmond. :lol: :lol:

Mensen vergeten vaak dat bij goed onderhoud ook schoonmaken van diverser delen vd auto hoort.

Wat betreft dat laatste:  Ik kan hier Edward alleen maar bijvallen.  Ook als je zoals de gemiddelde Nederlander het onderhoud van je auto aan de garage toevertrouwt hoef je er niet op te vertrouwen dat ze dit soort zaken ook controleren en indien nodig schoonmaken.

Wat betreft het graaien:  Als je die in de binnenlanden van Zweden een afspraak hebt met vriendelijke "locals" en ze komen in een sauna-audi aanrijden dan ben ik niet te beroerd om te zeggen "laat mij eens kijken", en daarna ook maar eens op goed geluk te graaien.  (Het waren "groene" lieden maar waar ze in een land vol naaldbos zoveel blad vandaan gehaald hadden?)  
En nee, ik had geen laarzen aan.

En dan die stofzuiger.   Ik hoop dat die stofzuiger meer dan alleen stof zuigt: er kunnen heel wat liters water in de bak van een Audi, hoeveel er bij een RangeRover in gaan weet ik niet (bij en Defender is het overzichtelijk, met wat geluk blijft de meeste rommel bij een Defender buiten).

Groeten MarcS

gp-campers

Berichtdoor gp-campers » 28 Jan 2024, 22:31

Tnx voor de tips, de beroemde bak was bij mij "helaas" leeg. Normaal moet deze auto best wat water kunnen hebben, ik zoek verder, kijken of de prikmethode of de stofzuiger voor mij werkt :) Zelf maar eens een buitje veroorzaken en kijken waar het binnen komt. (heb de matten helemaal los)

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jan 2024, 22:48

gp-campers schreef:Normaal moet deze auto best wat water kunnen hebben

Geen idee uit welke folder je dat hebt. Qua doorwaadt diepte zijn het kampioenen met net geen meter in standaard uitvoering. Maar dat is water buiten de auto.

Zodra je water IN de auto hebt houdt het héél snel op en kun je wachten op aller foutmeldingen door slechte massa's en gecorrodeerde contacten.
Laatst gewijzigd door Edward op 29 Jan 2024, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

gp-campers

Berichtdoor gp-campers » 29 Jan 2024, 10:42

Helemaal eens, Ik bedoel dat ik best vaak in slecht weer met deze auto op pad geweest ben (oa ijsland) en nooit problemen gehad. Verder, ik heb ook een HDC storing en die zou ook bij een disco wel eens veroorzaakt kunnen zijn door een gecorrodeerde stekker onder de bijrijders stoel.(forum) Ik heb de bekleding helemaal weggehaald van de vloer en bij mij zitten daar dus geen stekkers. Wat mij opvalt is dat er helemaal geen verbindingen zitten onder de vloerbekleding. Alleen gesloten snoeren en deze verdwijnen allemaal in kabel bomen en gaan naar hoger gelegen aansluitingen. Wrsch goed over nagedacht.

Terug naar “Techniek”