Hallo,
Is hier iemand in het bezit van een 3D (CAD) model van de Defender 110 TD5, op schaal met de juiste afmetingen?
Ik wil graag mijn inbouw tekenen in Autodesk Fusion 360 en het zou top zijn als ik een snelle start kan maken op basis van een bestaand 3D model.
Mvgr,
Dennis
3D model Defender 110
Re: 3D model Defender 110
Wil nie alweer de grote boze man uithangen maar een Defender een is een min of meer vierkant doosje. Meet de vloer op, meet de spatborden op en meet de zijwanden op en besteed een uur in Fusion 360 oid en heel het ding staat in cad.
Het enige puntje van aandacht is dat je niet moet aannemen dat het hok rechthoekig is. Dus meet de diagonalen even na want die gaan 99% niet gelijk zijn.
Het enige puntje van aandacht is dat je niet moet aannemen dat het hok rechthoekig is. Dus meet de diagonalen even na want die gaan 99% niet gelijk zijn.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Dat is inderdaad wel wat kort door de bocht Edward. Zoals je zelf al zegt is het geen 100% vierkante blokkendoos. Daarnaast zijn er een hoop details waar je voor het gemak aan voorbijgaat. Dingen zoals achterdeuren, raampartijen in het geval je wat met een Gulwing wil doen, of andere details. Mocht het er niet zijn dan ga ik inderdaad zelf aan de slag
Heb een 100 tal interieurs gemaakt voor die hokken. je hoeft mij niets uit te leggen. In de tijd dat jij een tekening hebt heb ik een interieur gemaakt......
Maar als je een beetje handig bent met 360 heb je vast ook wel ooit van een scanner gehoord. Met een (juiste) I-phone kun je al een redelijke scan maken met wat moeite en geduld. En anders is het een goeie smoes om een Revopoint te kopen.
Al zie ik het nut niet tenzij je het zaakje in productie wilt nemen en er een business van wilt maken heeft het nauwkeurig teken nul toegevoegde waarde. Een goeie schets is meer dan prima om te bedenken hoe je het hebben wilt.
Maar als je een beetje handig bent met 360 heb je vast ook wel ooit van een scanner gehoord. Met een (juiste) I-phone kun je al een redelijke scan maken met wat moeite en geduld. En anders is het een goeie smoes om een Revopoint te kopen.
Al zie ik het nut niet tenzij je het zaakje in productie wilt nemen en er een business van wilt maken heeft het nauwkeurig teken nul toegevoegde waarde. Een goeie schets is meer dan prima om te bedenken hoe je het hebben wilt.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Heb een 100 tal interieurs gemaakt voor die hokken. je hoeft mij niets uit te leggen. In de tijd dat jij een tekening hebt heb ik een interieur gemaakt......
....
Ik denk dat zelfs voor een zakelijke productie een tot de millimeter precieze tekening geen enkel doel dient.
Ook met slechts de N=2 ervaring weet je al dat zelfs de meest rechtlijnige delen van een Defender niet zo recht/parallel etc. zijn als wat je er op het eerste (en tweede) gezicht van vermoed. Zelfs de "straight-forward" laadbak van een 110 Hard of Soft-Top is niet helemaal parallel. Ik heb achterin een vloertje met losse luiken in gemaakt - als ik alle luiken weg haal dan moet ik bij het terugleggen achteraan beginnen en de luiken naar voren schuiven omdat ze zo strak passen dat ze voorin pas normaal passen als meer luiken in liggen.
De uitspraak van Edward dat hij een interieur net zo snel maakt als die tekening kan ik dan ook helemaal volgen.
Het is makkelijker om de bijna passende delen (want het past toch nooit in een keer) op de knellende punten aan te passen. Wil je alle ongemakken vooraf tot op het millimeter-niveau ingemeten hebben ben je langer bezig, vooral omdat je dan nog niet weet waar het gaat knellen.
Dit alles gaat dan over de basis-carrosserie. Alles wat er op een aangeschroefd is is nog meer onderhevig aan individuele variaties.
Groeten MarcS
De lol van mensen is ook wel eens om van te voren te freubelen op de computer de ander doet dit dan weer op een stuk papier. Dit alles om voor zichzelf een idee te krijgen wat ze nu eigenlijk willen in de achterbak.
In mijn ogen niks mis mee, en zoals op veel bouwtekeningen staat "maatvoering in het werk te bepalen".
Groet Ron
In mijn ogen niks mis mee, en zoals op veel bouwtekeningen staat "maatvoering in het werk te bepalen".
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
Dank Marc en Edward voor jullie antwoorden. Voor mij wordt het de eerste keer dat ik een interieur ga inbouwen. Ik heb voldoende bouw/klus ervaring om te weten dat dingen tijdens uitvoering altijd anders worden. Globaal heb ik al een idee wat ik wil, maar wil de tekening meer gebruiken om:
- Op het oog te toetsen of het gaat werken
- Te kunnen berekenen hoeveel flight-case materiaal ik ga bestellen en de formaten hiervan te bepalen
Ik kom er wel uit verder
- Te kunnen berekenen hoeveel flight-case materiaal ik ga bestellen en de formaten hiervan te bepalen
Ik kom er wel uit verder
-
Landmarcs
denvro schreef:.... . Globaal heb ik al een idee wat ik wil, maar wil de tekening meer gebruiken om:
Denkelijk is het beter eens naar een paar inrichtingsvarianten te kijken.
De harde praktijk geeft de beste info mbt het "gaat het werken". Wil je bijv. achterin een een 110 kunnen zitten en slapen, en dat zonder een hefdak, dan komt het nogal nauw: Eigenlijk past het nooit helemaal, met wat compromissen kan je er net in zitten en als je er in slaapt ook weer prettig overeind komen ... maar het betekent dan wel weer: niet al te veel ruimte onder de "vloer".
En qua materiaal: Wellicht is het niet voor iedereen de beste keuze, maar gewoon populieren-multiplex vind je al bij de betere bouwmarkt.
Een blik parket-lak ook - beide zijn goedkoop. Ik heb eenvoudig populieren-multiplex met parketlak afgewerkt (het oogt na vele jaren wat vlekkerig doorleefd, maar het is nog even functioneel als altijd .... en heel eenvoudig en goedkoop aan te passen mocht dat nodig zijn).
Groeten MarcS
Populier is in 99% van de gevallen de beste keuze. Alleen kan 99% van de mensen er niet fatsoenlijk mee werken omdat gewoon domweg een schroef erin draaien niet heel erg effectief is.
Edward van Vugt
Welke dikte populieren multiplex zouden jullie adviseren, 9mm? En wat is dan wel de meest effectieve manier als schroeven dat niet is.
Overigens qua globaal ontwerp van de inrichting weet ik al best goed wat en hoe ik het wil. We hebben ook al een roofrack met daktent, een 270 graden batwing luifel, koken willen we aan de zijkant (bestuurderskant) op een zandladder rek met een Gullwing raam, koelkast achter de bestuurder op uitschuifbare rails, watertank achter de bijrijder, elektra midden achter de voorstoelen, kastjes aan de bestuurderskant, zitplaatsen (bankje met opslag ering) aan de bijrijders kant. Nou goed zoiets. Ik zal de 3D tekening wel delen als ik hem getekend heb.
Overigens qua globaal ontwerp van de inrichting weet ik al best goed wat en hoe ik het wil. We hebben ook al een roofrack met daktent, een 270 graden batwing luifel, koken willen we aan de zijkant (bestuurderskant) op een zandladder rek met een Gullwing raam, koelkast achter de bestuurder op uitschuifbare rails, watertank achter de bijrijder, elektra midden achter de voorstoelen, kastjes aan de bestuurderskant, zitplaatsen (bankje met opslag ering) aan de bijrijders kant. Nou goed zoiets. Ik zal de 3D tekening wel delen als ik hem getekend heb.