OTA update LR disco sport PHEV

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
larsdemo

OTA update LR disco sport PHEV

Berichtdoor larsdemo » 08 Nov 2023, 09:07

Hi Sinds juni heb ik een MY23 Landrover Discovery sport P300 PHEV.
Deze auto begon na een paar weken bij het uitzetten van de auto een melding te geven dat er een update was.
Laatst geinstalleerde update was 6 juli.
De update werd nooit geinstalleerd en hiervoor is de auto nu 3x bij de dealer geweest.
Na de eerste keer vertelde de dealer dat deze update door hun handmatig geinstalleerd was.
Echter als ik dit controleerde bleek dat nogsteeds laatst geinstalleerde update datum 6 juli te zijn.
De auto heeft nu versie 3.3.2.
Omdat ik het een vreemd verhaal vond dat de dealer aangaf dat ze de update hadden geinstalleerd en de auto nog aangaf dat dit niet het geval was ben ik twee keer terug gegaan. Na de tweede keer vertelde ze dat ze alles dat ze konden updaten geudate hadden echter de auto gaf nog altijd aan dat de laatste update 6 juli was. Ze gaven ook aan dat ze niets konden forceren en dat als de auto geen update aan gaf ik moest wachten tot dit wel het geval was. Mijn collega heeft dezelfde auto welke inmiddels 4 updates voor loopt 4.10.
Na mijn laatste bezoek gaf de auto ineens weer aan dat er een update klaar stond en deze geinstalleerd kon worden echter weer lukte dat niet. Ze geven aan dat ze de telemetrie module gereset hebben en dat dit niet geleid heeft tot het updaten van de auto.

Nu is het verhaal dat ze toegaven dat er problemen zijn met de software updates en dat er een PCM update aankomt die die zou oplossen. Verder kreeg ik te horen dat er toch geen nieuwe functies in zitten dus dat ik me er niet te druk over moet maken.
Al met al een vreemd verhaal en jammer dat dit zo loopt.

Landmarcs

Re: OTA update LR disco sport PHEV

Berichtdoor Landmarcs » 08 Nov 2023, 11:22

Tja ... wellicht eens bij een andere (en hopelijk betere) dealer langs gaan.

Misschien werkt het updaten werkelijk niet, maar dan lijkt het mij een garantie-gevalletje.
In ieder geval wil je een vertrouwenwekkende, eerlijke verklaring van een en ander, en niet het verhaal dat de up-date al dan niet handmatig gedaan is en je nog steeds niks merkt/ziet van die "virtuele" up-date.

Ik had bij de dealer waar ik mijn Defender (een good old "Old Defender", dus zonder al te veel electrickery en/of digigedoe) nieuw kocht een aantal garantie-zaken.   Toen na twee jaar, en een aantal garage-bezoeken, die garantie-zaken nog steeds niet opgelost waren, en het soms zelfs aan het stof zichtbaar was dat ze op z'n best met de handen op de rug gekeken hadden ipv. de handen uit de mouwen te steken ben ik naar een andere dealer gegaan, een dealer waar ze mijn garantie-problemen serieus namen, enkele ondergeschikte dingetjes waren niet op te lossen, de rest werd aangepakt, en dat niet alleen, ook een paar zaken die ik (nog) niet gesignaleerd had werden verholpen.

Overigens zie je aan dit voorbeeld het voordeel van ouderwetse techniek:  Bij de ouderwetse techniek verraadt een beetje stof of de monteur al dan niet zijn handen heeft laten wapperen.

Groeten MarcS

PS  Groot verschil tussen de twee dealers was ook dat bij de eerste je de sleutels aan een anonieme balie inleverde en daar ook weer ophaalde, vroeg je naar wat er zoals gedaan was dan pakten ze er een briefje bij - míjn briefje ! — bij de tweede dealer kreeg (en krijg) ik altijd een uitvoerige toelichting.   Wat mij betreft nog prettiger: bij de tweede dealer ben ik ook welkom in de werkplaats, ik zie wat er gebeurt en ik krijg de toelichting tijdens het werk.   O ja, eerder bij die eerste dealer, bij mijn eerdere Defender, moest ik ook de nota's goed nalopen, en eventueel reclameren wanneer er niet geleverde en/of onder de garantie vallende zaken stonden.   Of te wel: de ene dealer is de andere niet.

Edward

Re: OTA update LR disco sport PHEV

Berichtdoor Edward » 08 Nov 2023, 19:48

Updates gaan negen van de tien keer ook niet over nieuwe functies maar over het fixen van bugs en veiligheidsrisico's. Dus tegen een klant zeggen dat het "niet geeft" omdat er toch geen nieuwe extra functies zijn vind ik nogal minachting.

Verder ben ik geen fan van de Nederlandse dealerorganinasatie en nog minder van de importeur. En dat is het héél erg mild en vooral héél belefd uitdrukken.........

Het verdwijnen van mijn eigen dealer hier in de buurt maakt dat ik geen jonge LaRo meer rijdt maar alleen nog het restauratieproject uit de jaren 60 heb....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”