Dit zijn een paar roestplekjes in mijn verder spijkerharde series 3 stationwagon.
Onder deze plekken lijkt nog voldoende metaal te zitten om nog een paar jaartjes zonder doorkijk verder te kunnen.
Om verdere aantasting te stoppen overweeg ik het volgende: verwijderen roest met iets van dremel met staalborstel en evt andere roestverwijderende methodes. Daarna wil ik de plekken met iets behandelen maar weet niet zeker of ik in dezelfde kleur wil gaan spuiten. Ik overweeg iets van blanke lak oid er op te zetten of een ander transparant materiaal dat het metaal op de aangetaste plekken tegen opnieuw roesten beschermt. Misschien een gek idee maar wil dat gaan proberen.
Iemand een idee of er iets van materiaal bestaat dat dat het beste kan.
Ps, ja ik weet het is een vreemd idee wellicht maar ik hou wel van een stukje zichtbaar verval aan een auto. Als het maar niet erger wordt.
Roestplekjes op plaatwerk
- Erik Peters
Re: Roestplekjes op plaatwerk
De roest zou ik zo veel mogelijk verwijderen (b.v. roterende staalborstel) en het metaal dan voorzien van een roestwerende grondverf.
Sudwest Allgrund is een uitstekende grondverf en kan ook gebruikt worden op aluminium ('witte schimmel').
Is meen ik in 6 verschillende kleuren te koop waaronder (licht)groen. Als het niet uit maakt, gewoon met een kwastje erop strijken, heb ik ook gedaan (op aluminium):En uiteindelijk een (blanke)laklaag er overheen.
Groet,
Erik
p.s. ik zag dat er ook roestwerende blanke lak te koop is.
Sudwest Allgrund is een uitstekende grondverf en kan ook gebruikt worden op aluminium ('witte schimmel').
Is meen ik in 6 verschillende kleuren te koop waaronder (licht)groen. Als het niet uit maakt, gewoon met een kwastje erop strijken, heb ik ook gedaan (op aluminium):En uiteindelijk een (blanke)laklaag er overheen.
Groet,
Erik
p.s. ik zag dat er ook roestwerende blanke lak te koop is.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Allereerst dank voor je reactie.
Wat ik juist belangrijk vind is dat er een transparante bescherming op komt. Iets wat de omliggende nog goede verf niet afdekt en het aangetaste uiterlijk dus intact houdt zonder dat het verder achteruit gaat. Grondverf is dus geen optie. Wellicht een transparante lak of iets dergelijks. Nadeel van transparante lak is dat het ook iets doet met het uiterlijk van het nog goede omliggende originele lakwerk. Ik las ergens dat een roest converter (?) ook een beschermende laag achter laat. Klopt dat? Of wat men op feestboek riep owatrol olie.
Ik vergelijk het maar met een oud kasteel waar het verval ook zichtbaar is maar wel zodanig gestabiliseerd dat het niet verder instort.
Wat ik juist belangrijk vind is dat er een transparante bescherming op komt. Iets wat de omliggende nog goede verf niet afdekt en het aangetaste uiterlijk dus intact houdt zonder dat het verder achteruit gaat. Grondverf is dus geen optie. Wellicht een transparante lak of iets dergelijks. Nadeel van transparante lak is dat het ook iets doet met het uiterlijk van het nog goede omliggende originele lakwerk. Ik las ergens dat een roest converter (?) ook een beschermende laag achter laat. Klopt dat? Of wat men op feestboek riep owatrol olie.
Ik vergelijk het maar met een oud kasteel waar het verval ook zichtbaar is maar wel zodanig gestabiliseerd dat het niet verder instort.
Beste is om er inderdaad eerst een roestomvormer op te zetten. Afhankelijk van merk kleurt het dan een beetje wit maar daar kan dan prima blanke lak over. Alleen lakken of schilderen doet niks zolang je de roest niet eerst aanpakt.
Heb jarenlang gedaan met een roestomvormer van Würth. In de grondbak (zo een achter de trekker) heb ik het wel eens gedaan zonder iets erover maar dat is maar heel beperkt houdbaar. Er moet een afwerking overheen.
Nu heb ik een pot onvormer van een bedrijf dat zeecontainers aanpakt en ik heb geen idee wat het precies is maar het vreet de walshuid van staan af.
Heb jarenlang gedaan met een roestomvormer van Würth. In de grondbak (zo een achter de trekker) heb ik het wel eens gedaan zonder iets erover maar dat is maar heel beperkt houdbaar. Er moet een afwerking overheen.
Nu heb ik een pot onvormer van een bedrijf dat zeecontainers aanpakt en ik heb geen idee wat het precies is maar het vreet de walshuid van staan af.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Roestbruine verf dan maar?
Als ik iets tegen roest wil beschermen, maar geen zin/tijd heb smeer ik er schroefasvet voor schepen op.
Dat lost moeilijk op in water, perfecte tijdelijke oplossing.
Smeer ik trouwens op alle bouten/moeren als ik iets monteer, krijg je 30 jaar later nog uit elkaar.
Andere mooie oplossing, maar vooral binnenkant: anti rust compound van Tenco, daarmee worden schepen van binnen geconserveerd. Wordt nooit hard, dringt in de zon tussen klinknagels en ijzer door.
Andere mooie oplossing: Owatrol. Werkt als een soort blanke lak, ook een tijdelijke (of regelmatig te herhalen) oplossing.
Je begrijpt het, heb 30 jaar op een Tjalk gewoont ..
Dat lost moeilijk op in water, perfecte tijdelijke oplossing.
Smeer ik trouwens op alle bouten/moeren als ik iets monteer, krijg je 30 jaar later nog uit elkaar.
Andere mooie oplossing, maar vooral binnenkant: anti rust compound van Tenco, daarmee worden schepen van binnen geconserveerd. Wordt nooit hard, dringt in de zon tussen klinknagels en ijzer door.
Andere mooie oplossing: Owatrol. Werkt als een soort blanke lak, ook een tijdelijke (of regelmatig te herhalen) oplossing.
Je begrijpt het, heb 30 jaar op een Tjalk gewoont ..
Wat je wel zoekt is dit https://www.brunoxshop.nl/product-categ ... nox-epoxy/
Blijvend transparant en ik gebruik dit zelf om mijn chassisnummers zicht- en leesbaar te houden. Hoe simpel kan het zijn
Blijvend transparant en ik gebruik dit zelf om mijn chassisnummers zicht- en leesbaar te houden. Hoe simpel kan het zijn
RaRo74
Het is een blauwe.............

Het is een blauwe.............