123 Ignition geinstalleerd en vraag.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
BelugaBlack

123 Ignition geinstalleerd en vraag.

Berichtdoor BelugaBlack » 16 Okt 2023, 21:12

Hallo allemaal,

onlangs heb ik een 123 Ignition in mijn Range Rover Classic gezet/ laten zetten.
En nu maakte MarcS via het forum de opmerking om de ervaringen hiermee op het forum te plaatsen, dus bij deze.

Om te beginnen; het gaat om een Range Rover Classic 3,9 V8 EFI. Het is een softdash uit 1995 op het chassis van een 72'er.
Nadat ik hem gekocht heb, heb ik een hoop onderdelen vernieuwd waaronder de distributie kap en rotor.
Helaas gingen deze afgelopen jaar (2022) tijdens het familieweekend kapot. Een aantal van jullie zullen dit nog wel weten.
Met behulp van vele aanwezigen, de ANWB en een ritje door Rogier, heb ik de onderdelen ter plekke kunnen vervangen en konden we weer verder.
Daar hoorde ik al van de 123-Ignition en ik dacht; dat wil ik ook, geen gedoe meer met te veel draaiende delen en nooit meer timing stellen.
En zodoende heb ik de 123-Ignition besteld. Er zijn verschillende types van de 123-Ignition, voor 4, 6 en 8 cilinders.
De 4 en 6 cilinders zijn er met vaste curves, maar de 8 cilinder variant is alleen met programmeerbare curve verkrijgbaar.
Dit gaat met aan app die je via Bluetooth verbind.
Volgens de leverancier is het een 123 klusje om hem in te bouwen.

Dit klopt ook wel, het is belangrijk dat je de eerste cilinder eerst op TDC zet en dan de oude ontsteking uitbouwt.
Het tandwiel wat onderaan de ontsteking zit, zet je over door de pin er onder te verwijderen, het tandwiel over te zetten op de 123 en dan de borgpin er weer in. Dan kan de 123 in de auto. Dit alles liep voorspoedig. De 123 zet je met de rotor op cilinder 1 en dan draai je hem met een controle LED naar een nauwkeurig positie. Daarna zet je de distributie kap en de bougie kabels er weer op.
Met de handleiding erbij wordt de installatie en afstelling helder gemaakt. Ik had wat curves opgezocht en daarvan eentje ingeladen.
Na de installatie heb ik de auto gestart en ja hoor, hij sloeg meteen aan. Daarna een stukje rijden en dit ging in eerst instantie goed.

Maar, helaas, toen de auto warmer werd ging hij steeds slechter draaien. Tot het punt dat hij afsloeg en ook niet meer normaal wilde starten.
Alleen met extreem hoge toeren bleef hij lopen. Met pijn en moeite terug gereden naar de garage en de deur even dicht gedaan.
De volgende dag besloten om het hele inbouwproces nogmaals te doen om uit te sluiten dat ik daar een fout heb gemaakt.
Wederom sloeg de auto aan en ging het rijden in eerste instantie goed, maar al snel weer hetzelfde resultaat. Bokken, rauw lopen en daarna niets meer.

Omdat we de auto ook dagelijks gebruiken heb ik de oude ontsteking weer terug gebouwd en afgesteld.
Gelukkig liep hij daar ook goed op. (eigenlijk had ik even moeten bellen met de leverancier, maar ja, daar dacht ik toen niet aan)
Enige (of lange) tijd later heb ik de leverancier gevraagd of zij hem voor me in konden bouwen en zodoende is hij naar de garage in Gouda gegaan.

De 123-Ignition is daar er in gezet en wat was waarschijnlijk de oorzaak van mijn probleem, ik had niet naar de weerstand van de bobine gekeken. De 123 heeft een bobine van minimaal 1,0 MOhm nodig en de bobine die ik had had te weinig weerstand. Ze hebben de 123 en bijpassende bobine ingebouwd en hij liep hartstikke goed. Wat had ik nog meer fout gedaan (en later heb ik gehoord dat ook iemand anders dit niet goed had gedaan bij zijn auto) ik had de motor op TDC 0 graden gezet. En in de app de curve op 8 graden laten beginnen, maar je moet de timing op de ontsteking afstellen op de juiste timing voor de motor en daarna in de curve de vervroeging op 0 graden laten beginnen. In eerste instantie had ik de timing ook op 8 graden BTDC staan, op zich liep de auto goed, maar wat rauw in de lage toeren. Zoals op de auto heel netjes met een stikkertje vermeld staat moet hij bij stationair op 5 graden BTDC staan. Daar heb ik hem nu naartoe gezet en de auto draait heel netjes.
Stationair is hij nog wel wat zoekerig naar de toeren, af en toe wat hoger en af en toe wat lager, maar wel stabiel.
Alsof de computer zoekt naar de juiste toeren, maar dit kan ook aan een slechte sensor liggen ergens.

De 123 Ignition zelf doet het goed. De app erbij is helder en mooi vorm gegeven. De curves aanpassen is simpel.
Dus na enig gepiel ben ik er wel tevreden over.
Vanaf nu hoef ik de timing nooit meer aan te passen en kan ik experimenteren met de vervroeging.

En daar heb ik meteen een vraag; is er iemand die de standaard vervroegingscurve voor een 3,9 V8 met een Lucas 35DM8 (ERR5209 - 42596A) ontsteking heeft/weet? Mijn Haynes gaat maar tot 1992 en in de Land Rover Workshop Manual kan ik ook geen duidelijk antwoord vinden, aangezien deze ontsteking door niet in vermeld staat. Ook de zoekmachines geven geen duidelijk antwoord. Ik kan zelf in de 123 experimenteren met de curve, maar ik zou graag eerst een goed start punt willen.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als er een lezer is die ook een 123 heeft en daar al een perfecte curve in heeft staan. :D

Nou, hopelijk heeft dit stukje tekst jullie leesplezier geboden enige tips gegeven voor de installatie.
Mocht iemand vragen hebben, ik hoor ze wel!

Groeten,

Jelle

Landmarcs

Re: 123 Ignition geinstalleerd en vraag.

Berichtdoor Landmarcs » 31 Okt 2023, 16:36

Dag Jelle,

Ietwat vertraagd krijg ik nog een reactie van mijn Zweedse broertje (hij heeft in Zweden al vele tientallen 123-ignitions geplaatst).

Hierbij zijn reactie:
Bij installeren en instellen van de verdeler moet je motor niet op BDP maar op het aantal graden van de statische voorontsteking hebben (dus normaal iets voor BDP) en de statische voorontsteking dus niet in de curve mee-programmeren.   In de app kan je de statische voorontsteking in een apart veldje invoeren, maar dat wordt alleen gebruikt om in het dashboard de (totale) voorontsteking juist weer te geven en het heeft geen invloed op ontstekingsmoment van de motor.   Ik heb de curvegegevens van de verdeler waar ie naar vroeg ook niet, dus mocht er nog een vervolg antwoord met curve-info komen is dan wil ik dat ook wel weten.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”