Hard metaal klapper geluid
-
mennohalewijn
Hard metaal klapper geluid
Hallo. Mijn defender 110 td5 uit 2005 maakt harde klapperende geluiden. Als je in dezelfde versnelling het gaspedaal loslaat om vaart te minderen en je drukt het gaspedaal weer snel in dan volgt er een harde klunk. Af en toe komt er zo maar in eens een klapperend geluid en ook vaak als je bijvoorbeeld over een drempel rijdt. Heb een gereviseerde versnellingsbak vanaf april 23 en een gereviseerd achterdifferentieel. Ook een nieuwe steekas linksachter en een nieuwe koppeling met vliegwiel. Geluid blijft een raadsel. Wie kan mij helpen?
-
Landmarcs
Re: Hard metaal klapper geluid
Wanneer de monteur van de gereviseerde versnellingsbak & differentieel een beetje om zich heen gekeken heeft zou je niet verwachten dat je binnen een half jaar tijd (weer) geklapper in de aandrijflijn hebt.
Wellicht moeten nu de "kruisjes" (dus de lagertjes in de kruiskoppelingen in de cardanassen) eens nagekeken worden ?
Groeten MarcS
Wellicht moeten nu de "kruisjes" (dus de lagertjes in de kruiskoppelingen in de cardanassen) eens nagekeken worden ?
Groeten MarcS
Mischien zit het in de as ophanging? baljoint, bussen, schokbreker etc.?
- Erik Peters
Zou kunnen, met name de kogel bovenaan op de as aan het A-frame, die moet o.a. het kantelmoment van de achteras opvangen.
Als je de (achterste) cardanas demonteert om het differentieel te wisselen, dan merk je denk ik wel of er (veel) speling op de kruisjes zit.
Groet,
Erik.
Als je de (achterste) cardanas demonteert om het differentieel te wisselen, dan merk je denk ik wel of er (veel) speling op de kruisjes zit.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Kan alles zijn, maat van me reed proef met een 90 die ook een verschrikkelijk geluid gaf. Verkoper was er ook serieus ongerust om. Tijdens de proefrit goed geluisterd en gekeken, bleken gewoon de bovenste rubbers van de schokbrekers achter compleet pleite.
Een fix van 950 euri voor nieuwe shocks rondom. Kom ook voor 9,50 euri met nieuwe rubbers maar de 90 was errug voordelig omdat verkoper er vanaf wou met al die nare geluiden.

Een fix van 950 euri voor nieuwe shocks rondom. Kom ook voor 9,50 euri met nieuwe rubbers maar de 90 was errug voordelig omdat verkoper er vanaf wou met al die nare geluiden.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
mennohalewijn
Thanks voor je reactie. Geluid komt duidelijk uit het midden. Versnellingsbak. Tussenbak of assen of zo.
-
JohanFreelander
Bij mij was dit het differentieel in de tussenbak.
Balen dit soort ellende.
Groet Johan
Balen dit soort ellende.
Groet Johan
Defender 130 2002
-
Landmarcs
JohanFreelander schreef:Bij mij was dit het differentieel in de tussenbak.
Balen dit soort ellende.
Het leed van een kapot middenbak-differentieel is mogelijk wat te verzachten met een Ashcroft ATB midden-differenteel.
Dan houd je er in ieder geval een "up-grade" aan over.
Groeten MarcS
Loop de boutjes van de cardannen nog eens na...
Misschien toch wat speling.
En als je de oorzaak hebt gevonden, graag hier ook even melden, misschien hebben de lezeres dan ook iets aan de informatie.
En als je de oorzaak hebt gevonden, graag hier ook even melden, misschien hebben de lezeres dan ook iets aan de informatie.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)
-
Landmarcs
paul k schreef:Loop de boutjes van de cardannen nog eens na...
Da's een goeie.
Als de gestapelde montage van handremtrommel en cardanas naar achter een beetje losgelopen is ... dan zorgt dat voor een nadrukkelijk geklapper. Ik weet niet hoever dit allemaal los kan lopen zonder het echt zorgwekkende effect van een losse cardanas ... maar ik kan me voorstellen dat in de tussentijd de remtrommel in het geklapper gaat meedoen.
Groeten MarcS
PS Zelf heb ik eenmaal meegemaakt dat de cardanas niet echt vast zat ... dat gaf een beginnend geklapper (een heel goede basis voor de cursus fijngevoelig (ont)koppelen voor gevorderden), ik maakte me om te beginnen zorgen en dacht aan allerlei kostbare reparaties ... het was dus gewoon een kwestie van aandraaien.