Nieuw lid en meteen een vraag

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Tomsdefender

Nieuw lid en meteen een vraag

Berichtdoor Tomsdefender » 05 Okt 2023, 12:29

Mijn naam is Tom en sinds drie weken trotse eigenaar van een Defender 90 uit 2000.
Meest simpel om mee te starten leek mij om de spatlappen te vervangen. Twee waren afgescheurd en de twee achterste ingescheurd. Nieuw besteld en meteen aan de slag. Nu draaien er van iedere spatlap wel
1 of 2 montage bouten “dol”. Die krijg ik er dus niet uit. En omdat ze in een kokerbalk zitten kn ik niet bij de achterzijde van de boutjes om de moer of insert tegen te houden. Iemand tips? Stalen strips laten zitten en de nieuwe spatlappen van de strips losmaken en op de oude monteren of is er een manier om toch alles te vervangen?
Alvast bedankt voor een antwoord.
Groet, Tom

Erik Peters

Re: Nieuw lid en meteen een vraag

Berichtdoor Erik Peters » 05 Okt 2023, 13:10

De spatlapsteunen zitten met blindklinkmoeren aan het chassis gebout. En als de boutjes vastgeroest zitten in de 'moer' (wat na verloop van tijd gebeurt) dan draaien die blindklinkmoeren rond in het gat in het chassis.
Afslijpen en nieuwe blindklinkmoeren in het chassis zetten is een mogelijkheid (en dan de spatlappen monteren met nieuwe boutjes). Dan zit het weer 'origineel'.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Okt 2023, 13:20

Tomsdefender schreef:Mijn naam is Tom en sinds drie weken trotse eigenaar van een Defender 90 uit 2000.
Meest simpel om mee te starten leek mij om de spatlappen te vervangen. Twee waren afgescheurd en de twee achterste ingescheurd. Nieuw besteld en meteen aan de slag. Nu draaien er van iedere spatlap wel
1 of 2 montage bouten “dol”. Die krijg ik er dus niet uit. En omdat ze in een kokerbalk zitten kn ik niet bij de achterzijde van de boutjes om de moer of insert tegen te houden. Iemand tips? Stalen strips laten zitten en de nieuwe spatlappen van de strips losmaken en op de oude monteren of is er een manier om toch alles te vervangen?

Hoe het bij een Defender 90 zit weet ik niet, ik heb alleen ervaring met een 110.
De blind-moeren in het chassis willen soms meerdraaien, en je kan er niet of nauwelijks bij.

Als de spatlap-steunen nog deugen is er niks tegen om de nieuwe spatlappen te demonteren en met (RVS) boutjes aan de oude steunen te schroeven. Bij mijn 110 waren de oude steunen na zo'n 10 jaar toch minstens "moe".
En bij mijn 110 wilde ook één van de boutjes graag meedraaien, en dus op geen enkele niet destructieve manier los komen.
Met de slijpschijf los-slijpen is dan denkelijk de enige oplossing. Daarna de blindmoer losslijpen en een nieuwe blindmoer monteren.
Als je geen blindmoeren-tang hebt moet het ook kunnen met een boutje, moertje, wat ringetjes en genoeg vet, maar dat is soms een hele klus (een iets te groot moertje bij wijze van ringetje - waarmee je dan met een sleutel het meedraaien dan kan tegenhouden - of een stipje met een gat bij wijze van ringetje - met hetzelfde anti-meedraaidoel - wil dan helpen).
Een andere truuk is een moer met een tie-wrap eromheen in het chassis wurmen en dan na wat gevloek het boutje in de moer krijgen.   Met een slagmoer-sleutel (waarschijnlijk gaat het ook met een wat krachtiger accuboormachine) het boutje aandraaien — met wat geluk draait het moertje zo beperkt mee dat het vast raakt <het helpt dan wel als je een moertje met zo'n geribbelt grip-randje hebt, de tie-wrap wil dan ook makkelijker blijven zitten>.

Groeten MarcS

PS   De standaard spatlappen zijn - zo is mijn ervaring - hetzij te stijf dan wel juist te slap.   De stijve slopen ook de steunen, de slappe krijgen vroeger of later haarscheurtjes en sleuren dan ineens af.
Ik wil nu eens kijken wat doe-het-zelf spatlappen doen. Ik dacht aan "SBR Plaatrubber" (zoals dat kennelijk heet) met een "inlage".   Ik ben er alleen nog niet uit welke dikte dan een slimme keuze is.   Ik denk aan een vrij dunne kwaliteit en dan bovenaan een verdubbeling teneinde het eerste buig-punt wat minder scherp te maken.
PS2 Je kan je "technische" vragen beter met een herkenbare titel in de "Techniek" sectie plaatsen, dan hebben we er later nog wat aan / is het makkelijker terugzoeken.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Okt 2023, 13:28

Blindklinkmoeren monteren: https://www.youtube.com/watch?v=e34DH6Y1Q38
Ik meen dat Land Rover zeskantige blindklinkmoeren gebruikt (in een zeskantig geponst gat in het chassis), maar dat zeskantige gat is misschien inmiddels wel rond geworden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Okt 2023, 15:17

Misschien was ik niet duidelijk genoeg, maar als je op de poor-mans-methode een kleinere blindklinkmoer met slechts twee of drie ringetjes probeert aan te trekken dan loop je een goede kans dat de ringetjes meedraaien met de moer waarmee je de blindklinkmoer probeert op te klemmen/samen te drukken ... en dan gebeurt er niks totdat het boutje helemaal uit de blindklinkmoer is gedraaid.
Leg je een één maat grotere moer tussen de ringetjes en zet je daar een sleutel op (alternatief: een stalen stripje met een gat) dan kan je met die moer (of dat stripje) het meedraaien stoppen.
Overigens kan het ook nuttig zijn een wat dikkere moer voor het opklemmen van van de blindklinkmoer te gebruiken.   Met name het eerste "uitbuiken" vraagt nogal wat kracht.

Groeten MarcS

PS   Ik meen dat bij mij de spatbord-blindklinkmoer in een rond gat in het chassis zat.   De grotere gaten in het chassis zijn wel zeskantig.
PS2 De tie-wrap-truuk heb ik afgekeken van een doorgewinterde monteur.   Hij gebruikte deze truuk voor het uitklap-treetje achter, en hij gebruikte dus na het afslijpen van de blindklinkmoer een grotere bout-dikte ... daarna zat mijn uitklap-tree eindelijk echt goed vast.   Het originele ontwerp van de achterbalk is nogal onhandig/roestgevoelig; gewoon (nu ja "gewoon") een rear-X-member uit 6 mm staal is beter.

Tomsdefender

Berichtdoor Tomsdefender » 05 Okt 2023, 15:25

Dank voor jullie reacties!!
Ik ga er mee aan de slag!!
Groet, Tom

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 05 Okt 2023, 20:03

Landmarcs schreef: en hij gebruikte dus na het afslijpen van de blindklinkmoer een grotere bout-dikte ... daarna zat mijn uitklap-tree eindelijk echt goed vast.

Ja, een maatje grotere blindklinkmoer (en bout) en het 'uitgelubberde' gat opboren naar de juiste maat, kan verstandig zijn.

Groet,

Erik.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Okt 2023, 20:07

Erik Peters schreef:Ja, een maatje grotere blindklinkmoer (en bout) en het 'uitgelubberde' gat opboren naar de juiste maat, kan verstandig zijn.

Groet,

Erik.

Nee, verstandig is heel die blindklinkmoer te vergeten en gewoon een plaatje met aanlasmoeren op de plek van die moeren te lassen. Hoeveel vet je er ook aan doet, volgende keer zit je weer te kutten met die dingen. prima oplossing voor in de auto maar niet voor eronder....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Okt 2023, 08:49

Niet iedereen heeft een volledig uitgeruste werkplaats ter beschikking (met lasapparaat, etc.), maar een paar blindklinkmoeren vervangen moet met beperkte middelen wel lukken, gewoon op de oprit of op straat.

Groet,

Erik.

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Okt 2023, 12:56

Ja idd, voor een lasje heb je een hele werkplaats nodig. Da kan nie op straat nie. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Nieuw op het forum”