Jerrycan voor benzine, staal of kunststof?
Jerrycan voor benzine, staal of kunststof?
Zou Jerry die dingen uigevonden hebben? Hoe dan ook, wellicht iemand die mij can adviseren over de juist kan, metaal of kunststof voor benzine.
- Erik Peters
Re: Jerrycan voor benzine, staal of kunststof?
Staal, de lichte fractie in benzine gaat uiteindelijk door het kunststof heen.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Afhankelijk van het gebruik en hoezeer berd je bent: de oude originele Jerrycans en duurdere nieuwe hebben de naad verzonken in de huid waardoor ie veilig zit bij beschadigingen. De nieuwe goedkopere hebben een opstaande felsrand die bij deuken en butsen gaat lekken.
Heb hier in de schuur ook wel kunststof kannen staan met benzine en diesel en hoewel de meeste 20+ jaar oud zijn is er nog één gaan lekken.
Heb hier in de schuur ook wel kunststof kannen staan met benzine en diesel en hoewel de meeste 20+ jaar oud zijn is er nog één gaan lekken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Edward schreef:De nieuwe goedkopere hebben een opstaande felsrand die bij deuken en butsen gaat lekken.
Mijn jerrycans hebben een (verzonken) gelaste naad. Zoals deze.
Groet,
Erik.
p.s. Ik zeg niet dat kunststof jerrycans gaan lekken, alleen dat de lichte fractie uit de benzine op den duur door het kunststof heen verdwijnt.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Edward schreef:De nieuwe goedkopere hebben een opstaande felsrand die bij deuken en butsen gaat lekken.
Mijn jerrycans hebben een (verzonken) gelaste naad. Zoals deze.
Groet,
Erik.
p.s. Ik zeg niet dat kunststof jerrycans gaan lekken, alleen dat de lichte fractie uit de benzine op den duur door het kunststof heen verdwijnt.
Die uit de link zijn de goede idd! Deze: https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-j ... HIQAvD_BwE had een vriend van me. Die waren na 1 rit achter de kraan lek want de naad stuiterde steeds tegen het bord vd kar.
Ah, dan begreep ik je verkeerd! Maar benzine is sowieso maar beperkt houdbaar vind ik. Als ik een jaar oude benzine in m'n oude wegmotort gooi (uit een stalen Jerrrycan) dan loopt ie bijzonder ruk.
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Ik denk dat het allemaal wel meevalt, dwz ieder voordeel heb se nadeel. Staal gaat waarschijnlijk tzt roesten. Staal is ook zwaar, dat telt (ook) in het gebruik — de jerry-can vlgs het linkje van Erik komt op 4,1 kg (vlgs de specs), ik heb hier een dergelijke kwaliteits jerry-can en vlgs de gewoonlijk betrouwbare kofferweger komt ie op 4,4 kg.
Plastic lekt misschien van af het begin, maar dan in minieme hoeveelheden. Goed plastic is taai en springt weer terug in de oorspronkelijke vorm als het bekend zat. Misschien is nog wel het grootste probleem bij plastic dat de schroefdop op den duur slechter gaat werken.
Dit alles in overweging genomen hebbende haal ik de benzine (voor de benzine-brander) in een wat steviger PET-fles. Bijv. in een Franse 1,5 liter cider-fles, of als het licht en klein moet: in een luxe mineraalwaterflesje uit Oost-Europa (de luxere - dwz veel te dure watertjes - flesjes zijn in het buitenland soms nog van een interessante degelijke kwaliteit ... de retour-niemendalletjes prik je al lek met een scherpe nagel). Overigens een aardig detail: de dunne lood-vrij-vulmond pas netjes in een standaard PET-fles hals.
Nu heb ik al meermaals vragen gehad over de deugelijkheid van zo'n Pet-fles(je), tot voor kort had ik geen antwoord ... totdat ik zag dat de wasbenzine in de supermarkt ook in een PET-fles zit - dus de "transpiratie" van zo'n fles zal wel meevallen.
Groeten MarcS
Plastic lekt misschien van af het begin, maar dan in minieme hoeveelheden. Goed plastic is taai en springt weer terug in de oorspronkelijke vorm als het bekend zat. Misschien is nog wel het grootste probleem bij plastic dat de schroefdop op den duur slechter gaat werken.
Dit alles in overweging genomen hebbende haal ik de benzine (voor de benzine-brander) in een wat steviger PET-fles. Bijv. in een Franse 1,5 liter cider-fles, of als het licht en klein moet: in een luxe mineraalwaterflesje uit Oost-Europa (de luxere - dwz veel te dure watertjes - flesjes zijn in het buitenland soms nog van een interessante degelijke kwaliteit ... de retour-niemendalletjes prik je al lek met een scherpe nagel). Overigens een aardig detail: de dunne lood-vrij-vulmond pas netjes in een standaard PET-fles hals.
Nu heb ik al meermaals vragen gehad over de deugelijkheid van zo'n Pet-fles(je), tot voor kort had ik geen antwoord ... totdat ik zag dat de wasbenzine in de supermarkt ook in een PET-fles zit - dus de "transpiratie" van zo'n fles zal wel meevallen.
Groeten MarcS
De originele Coleman benzine zit ook gewoon in een plastic fles. Ik giet die altijd over in een veuls te dure Coleman fles van metaal. Gelukkig was dat een kadootje.

Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:De originele Coleman benzine zit ook gewoon in een plastic fles. Ik giet die altijd over in een veuls te dure Coleman fles van metaal. Gelukkig was dat een kadootje.
Ach, die Coleman fuel is zelf ook veuls te duur, net als de Coleman branders.
Ik zweer inmiddels bij de MSR Whisperlite International. Uiteindelijk ben ik daarbij ook nog eens aangeland bij het kleinste brandstofreservoir. En dus ipv een te dure aluminium voorraadfles gewoon een half litertje in een klein wat degelijker PET-flesje. Het handige is dat benzine bijna overal te koop is. Jaren terug wel een leuk Kamagurka-momentje meegemaakt: Op de fiets, langs de Loire (voodat iedereen langs de Loire reed), een lome zondagmiddag, stoppen we onder de luifel van een benzine-station bij de lood-vrij-pomp. De pompbediende verschijnt in de deuropening ... en ik zeg vragend "Du sans-plomb s'il-vous-plait" ... de pompbediende kijkt alsof ie water ziet branden ... fietsen en sans-plomb. Ik heb 'm uitgelegd dat we een Amerikaanse brander hadden, en dus geen klant van zijn Camping-Gaz zouden worden.
Wat ik zoal hoor is dat Coleman branders nogal gevoelig zijn voor de brandstof-kwaliteit. Onze MSR-branders branden op van alles, gewone lood-vij, desnoods ook loodhoudende benzine, maar ook E10, en natuurlijk ook wasbenzine (een mix van E10 en wasbenzine brandt het mooist). Verder kan je overal, met minimale middelen, de MSR helemaal uit elkaar halen mocht overjarige benzine de brander tot zwijgen brengen. Het schoonmaken is heel eenvoudig, je kan overal bij. Ik maak ze iedere paar jaar preventief schoon, als het dan nodig lijkt vervang ik dan ook een paar afdicht-ringetjes ... en dan doet ie het weer jaren (en dat dus al een paar decennia).
O ja, die te zware en te dure aluminium MSR brandstof-fles neem ik mee in de auto.
Groeten MarcS
Wat een en ander kost weet ik niet. Mijn Coleman brandertjes heb ik alweer een jaar of 30. Nooit iets aan gedaan. Het tankje van z'n brandertje is doorgaans groot genoeg om een hele vakantie op te koken. De fles is puur voor reserve. Dat de benzine duur is weet ik, dat is Aspen ook. Toch zie ik de meerwaarde van het spul in, ook aan de tuinzooi heb ik nog nooit onderhoud gedaan en het start altijd meteen.
Of een MSR beter is weet ik niet en dat boeit me ook niet. Ik heb ooit twee van die brandertjes gekocht en ben er zeer tevreden mee. Er is vast beter, leuker en hipper spul maar de prijzen zijn meestal ver boven mijn pijngrens. De beste brander is degene die je bij hebt

Of een MSR beter is weet ik niet en dat boeit me ook niet. Ik heb ooit twee van die brandertjes gekocht en ben er zeer tevreden mee. Er is vast beter, leuker en hipper spul maar de prijzen zijn meestal ver boven mijn pijngrens. De beste brander is degene die je bij hebt
Edward van Vugt
-
Landmarcs
Edward schreef:Wat een en ander kost weet ik niet. Mijn Coleman brandertjes heb ik alweer een jaar of 30. .....
Of een MSR beter is weet ik niet en dat boeit me ook niet. Ik heb ooit twee van die brandertjes gekocht en ben er zeer tevreden mee. Er is vast beter, leuker en hipper spul maar de prijzen zijn meestal ver boven mijn pijngrens. De beste brander is degene die je bij hebt.
Dat laatste is iets wat klopt ... met name als ie het dan ook goed doet.
Ik durf te stellen dat de MSR handiger is, althans in handen van iemand die zin heeft om de onhandigheden te beteugelen.
Onze MSR historie begon met wat men een MSR XGK allesbrander noemde, en die had de naam van het allerbeste te zijn.
Alles wilde je er niet mee branden, benzine of petroleum, dat ging aardig ... en dan maakte het kreng een enorme herrie, en erg efficient was ie ook niet.
Vrij kort daarna een stap op de prijslijst terug, en een giant leap forward wat betreft de functionaliteit: lichter, echt stil, betrouwbaar, en een prima verwarmingsrendement .... die MSR Whisperlite International. En die hebben we nu dus ook ongeveer 30 jaar. Indertijd was de Coleman de "hipste" en de MSR was voor wie gewoon goed niet genoeg was.
Qua prijs is de MSR nu ietsje duurder, vlgs mij was het indertijd eerder omgekeerd ... maar na 30 jaar intensief gebruik tel ik vooral de zegeningen en niet die laatste €uro (nu ja, het waren indertijd nog guldens).
Vóór de MSR heb ik overigens jarenlang met een Optimus Primus gewerkt die waren oorspronkelijk ook goed ... alleen gingen die stuk en was de kwaliteit van de vervangingsdelen gereduceerd tot wat wij nu Shitparts zouden noemen. O ja, petroleum wrd toentertijd ook al een lastige en zeldzame brandstof, dwz benzine hebben ze overal wel, petroleum moet je naar zoeken.
Sommigen zullen vragen: En gas, is dat dan niet het handigst? Toentertijd zeker niet. Mijn wederhelft was nog lang voorstander van het eenvoudige en gemakkelijke gas totdat een paar proefjes aantoonden dat zelfs die oude Primus het water sneller deed koken. Voor wie tegenwoordig niet langer dan één of twee lichtgewicht gastankjes van huis gaat zijn er adequate gas-alternatieven die lichter zijn dan de lichtste benzinebrander - echt beter vind ik ze niet, qua CO zijn ze gevaarlijker. (Qua CO zijn spiritus/bio-ethanol branders overigens uiterst bedenkelijk, maar dat is weer een heel ander verhaal.)
Groeten MarcS