Ik heb een vraag over een freelander 2.2 td4 automaat.
De auto is van een vriendin van mij en heeft storingen die de garage niet opgelost krijgt, voorlopig is het een EGR storing.
De garage heeft de EGR klep vervangen, gasklephuis, wervelklep en roetfilter heb ik horen voorbijkomen, ook de sensoren in de uitlaat zijn vervangen. Dit alles mag niet baten, de storing blijft terugkomen.
Omdat ik ooit in een garage heb gewerkt en een opleiding heb gedaan daarin (20 jr geleden
De auto staat bij de garage in een hoek en ik mag vrij gebruik maken van brug gereedschap en computer, dus ik hoop van het weekend tijd te hebben om langs te gaan welke storing hij nu exact geeft. Ik meende dat de laatste p0407 was, maar ik ben niet zeker,
Wel heb ik erin gereden en ervaarde het volgende: Starten gaat goed, slaat vlot aan. Stationair is niet lekker, galoppeert. Galopperen lijkt wel over alle cilinders te zijn, ik heb geen 3 cilinder idee. rustig rijden blijft het galopperen, lijkt zich af en toe te verslikken. Wanneer je vermogen vraagt lijkt hij tot leven te komen, trekt vlot en soepel door geen stotter. Nu meen ik mij te herinneren dat de EGR dicht gaat wanneer je vermogen vraagt en alleen opent tijdens stationair en deellast. Daarom denk ik te beginnen toch daar te zoeken.
Maar nu ik op internet wat aan het zoeken ben, kom ik ook dingen tegen als fouten in de software.
De vragen die ik nu heb zijn:
- Herkent iemand deze problemen en nog beter heb je het kunnen oplossen?
- Is de software te updaten, zijn er soortgelijke storingen bekend die door de software komen?
- Heeft iemand tips hoe ik het beste deze diagnose kan doen?
Het zou mooi zijn als we deze storing(en) kunnen oplossen, ze heeft hem niet lang en al behoorlijk wat geld in moeten stoppen zonder verbetering.
Alle hulp is welkom.
Mvg,Robin