Landrover freelander 2, 2.2 td4

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Robin1986

Landrover freelander 2, 2.2 td4

Berichtdoor Robin1986 » 31 Aug 2023, 19:25

Goedendag landrover enthousiasten.

Ik heb een vraag over een freelander 2.2 td4 automaat.
De auto is van een vriendin van mij en heeft storingen die de garage niet opgelost krijgt, voorlopig is het een EGR storing.
De garage heeft de EGR klep vervangen, gasklephuis, wervelklep en roetfilter heb ik horen voorbijkomen, ook de sensoren in de uitlaat zijn vervangen. Dit alles mag niet baten, de storing blijft terugkomen.

Omdat ik ooit in een garage heb gewerkt en een opleiding heb gedaan daarin (20 jr geleden :lol: , ik ben daarna electro/mechantronica gaan doen), wordt de vraag nu bij mij neergelegd of ik het weet op te lossen.
De auto staat bij de garage in een hoek en ik mag vrij gebruik maken van brug gereedschap en computer, dus ik hoop van het weekend tijd te hebben om langs te gaan welke storing hij nu exact geeft. Ik meende dat de laatste p0407 was, maar ik ben niet zeker,

Wel heb ik erin gereden en ervaarde het volgende: Starten gaat goed, slaat vlot aan. Stationair is niet lekker, galoppeert. Galopperen lijkt wel over alle cilinders te zijn, ik heb geen 3 cilinder idee. rustig rijden blijft het galopperen, lijkt zich af en toe te verslikken. Wanneer je vermogen vraagt lijkt hij tot leven te komen, trekt vlot en soepel door geen stotter. Nu meen ik mij te herinneren dat de EGR dicht gaat wanneer je vermogen vraagt en alleen opent tijdens stationair en deellast. Daarom denk ik te beginnen toch daar te zoeken.

Maar nu ik op internet wat aan het zoeken ben, kom ik ook dingen tegen als fouten in de software.

De vragen die ik nu heb zijn:
- Herkent iemand deze problemen en nog beter heb je het kunnen oplossen?
- Is de software te updaten, zijn er soortgelijke storingen bekend die door de software komen?
- Heeft iemand tips hoe ik het beste deze diagnose kan doen?

Het zou mooi zijn als we deze storing(en) kunnen oplossen, ze heeft hem niet lang en al behoorlijk wat geld in moeten stoppen zonder verbetering.
Alle hulp is welkom.

Mvg,Robin

Gerard4t

Re: Landrover freelander 2, 2.2 td4

Berichtdoor Gerard4t » 01 Sep 2023, 09:05

Volgens mij heeft de motor een identiteitsprobleem.
Ik ben maar een leek, wel sterk geïnteresseerd in techniek en kan goed processen doorzien, vandaar dat ik jouw vraag dan ook interressant vind.
Maar goed, een dieselmotor met gasklep en wervelklep? Kan dat of is er iets mis met de betreffende garage?

Robin1986

Berichtdoor Robin1986 » 04 Sep 2023, 18:05

Van het weekend had ik ook een reactie gepost, maar die zie ik niet terug. Ik ga ervan uit dat ik iets niet goed heb gedaan..
Maar even terugkomend op de identiteitscrisis, ik neem aan dat je bedoeld dat een gasklep en wervelklep onwaarschijnlijk is bij een diesel?
Dit zijn de oem nummers die ik tegenkom als ik op kenteken zoek voor het gasklephuis LAND ROVER (LR001001)
LAND ROVER (LR012598)
En in het inlaatspruitstuk zit de wervelklep, er zijn genoeg tutorials voor hoe die te verwijderen, wordt ook aangeraden omdat deze gemakkelijk breken en ergens in de motor verdwijnen. Mocht ik ergens naast zitten hoor ik dat graag.

Ik heb hem kunnen uitlezen met hun computer en moet mezelf verbeteren betreft de EGR code, deze is P042F-00 "Regeling uitlaatgascirculatie blijft gesloten". Verder zijn er nog verscheidene: B10D7-94, B10EA-14, B1115-13, B112c-87, B1163-15,C1B15-15. Allemaal met de melding kortsluiting of circuit onderbroken (in 1 commentaar achter de code).

Ik sprak de eigenaar van de garage en die vertelde mij dat wanneer je de codes wis en een rondje rij, andere ervoor in de plek komen. Mijn ervaring is dat de EGR wel consequent blijft terugkomen. Ook B10D7-94 "Passief antidiefstalsysteem sleutel- onverwachte werking" komt vaker terug.

Mijn idee is dat ik het in een gezamenlijke massa moet gaan zoeken, gezien er ook een aantal willekeurige storing codes zijn die problemen met het circuit aangeven. Als iemand hier ervaring mee heeft, of een ander idee hoor ik het graag.

Mvg

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 05 Sep 2023, 08:08

Ik heb even gezocht wat zo'n gasklep doet in sommige dieselmotoren, het ding blijkt er te zitten om de motor af te laten slaan. Nu snap ik het wat beter, aangenomen dat dit dan wel klopt.
Ik weet niet of het EGR-circuit bij deze motor nog straffeloos dicht gemaakt kan worden, zou een optie zijn om te proberen wat er dan gebeurt. De EGR-klep zelf is wellicht geforceerd open te houden, dat zou ook iets kunne verhelderen.

Terug naar “Techniek”