trillende versnellingspook

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jrmc

trillende versnellingspook

Berichtdoor jrmc » 15 Aug 2023, 16:27

Hallo allemaal,

Omdat mijn 110 Defender uit 2005 verder prima rijdt ga je naar andere opvallende dingen kijken tijdens lange ritten ;-) . Ik heb vanaf 105 km/h (in 5) een licht trillende versnellingspook (zeg totaal 1 cm uitslag van links naar rechts) Onder die snelheid volledig stil. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Paar dingen al gecheckt:
- lijkt meer met snelheid dan met toeren te maken te hebben, want zelfde toeren in andere versnelling laat geen trilling zien
- kruisjes allemaal gesmeerd, geen speling
- Als ik over een richeltje in de weg o.i.d. rijdt dan verdwijnt de trilling even
- Hoe kouder het buiten is, hoe minder trilling (heb dit een keer op een lange rit gemerkt toen de buiten temperatuur van 15 naar 0 ging)
- verder geen trilling in de auto

Iets om verder te onderzoeken of helemaal niks aan de hand?

Auto heeft 190.000 km gereden en nog originele bak/koppeling etc. Krijg wel last van toplager dus overweeg er binnenkort een SMF LOF koppeling in te zetten.

Dank voor het meedenken.

Landmarcs

Re: trillende versnellingspook

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2023, 17:04

Wellicht wat vermoeide ophangingsrubbers ?  

Verder is er natuurlijk bij iedere combinatie van een slinger-gewicht en de terugstel(veer)kracht een voorkeursfrequentie.
Die voorkeursfrequanties gelden voor zowel motor+versnellingsbak als ook voor de pook zelf ... en dan kom je vanzelf in een situatie waarbij alles mooi in harmonie trilt.
Rijd je over een spoorlijn of een andere ribbel en het loopt weer even uit de pas.

Als het kouder is zijn de ophangingsrubbers stugger, en wellicht gaat ook de pook iets zwaarder.

Je kan eens een gewicht aan de pook klemmen, wellicht trilt ie dan bij een andere snelheid.   (Beter niet mee blijven rijden, de schakelvorken etc slijten sneller.)

Mijn oude Td5 had overigens ook een vrolijk slingerende pook, dus wellicht hebben ze het allemaal wel min of meer.

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 16 Aug 2023, 08:55

zie de auto heeft 190d km , mag het dan niet, bij de 250 zo iets begint van alles te komen. qw onderhoud.
smeren van x doe je als ie warm is , gaat vet beter naar ze alle 4.
een defender zonder kloek kloek bij drempel of snel koppeling op laten, is zelden.
last van toplager, als het dit is wordt hij oud mee, beschrijf dat dan eens. hoor je een muis op het moment dat de koppeling aangrijpt.
waarom zou de fabrikant een dmf gekozen hebben, demping?, trouwens zie je vaak bij 5 cil motoren, volvo v70.
als je koppeling nu al versleten is, wat heb je gedaan ermee, mijne zit er al 350d in.
trillende pook denk dat elke defender dit heeft, er hoeft maar ergens een onbalansje te zijn, en dat zijn veel dingen bij deze auto.
maar als hij niet loopt, heeft de pook dan wel een heel klijn beetje verende weerstand, anders kun je die veer eronder afstellen.
ik vindt het niet zo gek dat rond die snelheid iets gaat trillen want dat is eigenlijk de snelheid waar het onbalans in de aandrijflijn begint te ontstaan.

jrmc

Berichtdoor jrmc » 16 Aug 2023, 11:36

Ja ik denk ook dat het vrij normaal is maar goed om te horen dat er anderen zijn die er ook zo over denken.

Toplager nu alleen bij koud weer (10-15 graden) heel even een piep / skrieeek (zou een muis kunnen zijn ja) als ik hem in de versnelling zet na starten. daarna hoor ik het niet meer. Bij echt koud weer rond het vriespunt hoor ik het ook als koppelingspedaal wordt ingedrukt en dat duurt dan meestal wel paar minuten na wegrijden voordat het verdwijnt. Dit dus sinds afgelopen winter voor het eerst.

Koppeling verder nog prima hoor, maar als je er dan toch bezig bent....Overweging DMF/SMF is inderdaad een goede, maar ik hoor echt goede ervaringen met die SMF (van LOF), ook op lange termijn.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 16 Aug 2023, 15:11

toplager is geen echt lager, maar een bronzebus , waar de as van de versnellingsbak mee gecentreerd wordt in het vliegwiel, dus alleen hoorbaar als de as mag ik zeggen opgestart wordt, dus het moment van koppeling los laten.
daarna draait de as gelijk met het vliegwiel en kan je hem niet meer horen.
blijf je in jou situatie enkele minuten deze muis horen is het iets anders.

de fabrikant zet een dmf, meestal om trillingen, het is veel duurder als een gewoon, hij zou het echt niet doen als dit niet nodig was.

en als je toch bezig bent, bij 250d km, alle bussen, remschijven, wiellagers, dynamo. zo iets tussen 200-300 komt dit.

ik zou het origineel houden en deze grote dingen vervangen als het pas nodig is.

jrmc

Berichtdoor jrmc » 16 Aug 2023, 15:20

sorry is inderdaad alleen bij koppeling loslaten, niet constant.

LOF claimt met een SMF net zoveel te kunnen dempen als een DMF, verkopen ze al meer dan 5 jaar aan heel veel particulieren en werkplaatsen (ook in NL). Je zou zeggen als het niet werkt dan zouden ze inmiddels wel failliet zijn. Maar goed, je zou zeggen dat LR dat inderdaad ook had kunnen bedenken.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2023, 15:46

jrmc schreef:.... Je zou zeggen als het niet werkt dan zouden ze inmiddels wel failliet zijn. Maar goed, je zou zeggen dat LR dat inderdaad ook had kunnen bedenken.

Dat van dat "failliet" zou je ook voor de Defender kunnen zeggen ... paradoxaal genoeg was van het oude British Leyland alleen LandRover (en het merk "Mini") interessant voor overname.

In tegenstelling tot wat vele denken over "Survival of the fittest" zorgt concurrentie en/of evolutie niet voor het beste.
Veelal is de "fittest" slechts het minst slechte, en vaak is dat dan slechts een fractie beter dan zo beroerd dat het niet overleeft.

Groeten MarcS

PS   Ik zou me dus maar niet opwinden over een een enkel keertje krijsend toplager, of een trillende versnellingspook.
PS2 Zou "Het trillende versnelling spook" geen leuke nieuwe Suske en Wiske titel zijn ?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 16 Aug 2023, 19:40

jrmc schreef:Maar goed, je zou zeggen dat LR dat inderdaad ook had kunnen bedenken.

Dat hebben ze ook, de Puma heeft weer gewoon een single-mass vliegwiel (net als de 300 Tdi).

Voor mijn Td5 heb ik ook een 'ombouwset' liggen. Ik had de Td5 net een jaar toen ik heel af en toe gekreun hoorde.
Toen wist ik nog niet wat het was, maar Pascal heeft ook gelijk als hij zegt dat het nog lang kan lopen.
Nadat het gekreun langzaam erger werd en het schakelen ook lastiger, wordt het nu minder erg. Dus de bronzen bus zal wel fors zijn uitgeslagen en wordt het tijd om e.e.a. maar te wisselen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Aug 2023, 20:02

Erik Peters schreef:
jrmc schreef:Maar goed, je zou zeggen dat LR dat inderdaad ook had kunnen bedenken.

Dat hebben ze ook, de Puma heeft weer gewoon een single-mass vliegwiel (net als de 300 Tdi).

Wat daarmee dan bewezen wordt weet ik niet, anders dan dat er meer wegen zijn naar Rome.

Bij de "Puma" zitten er dan weer extra veren in de koppeling, en ook die kunnen ook weer stuk.

Lang geleden zag ik bij de oude VW-Golf diesel dat de velg schoksgewijze draaide, en dat de schokken door de band werden verwerkt.
Die oude Golf diesel had dan weer last van een nogal hakketakkerig trillend motorblok, zodanig dat de dynamo nadat ie eenmaal wat los gezeten had aan ovalen gaten hing en steeds weer los kwam (dat was alleen op te lossen met het uitboren van de gaten en daarna een heel dikke bout om de dynamo aan te hangen, dat was daarna het degelijkste deel van die Golf.

Groeten MarcS

PS   Ook bij de "Puma" wil de pook wel eens trillen.   De pook is een stuk korter, en ook lichter dus trilt is minder en rapper.   't Kan heel hinderlijk zijn als je niet door hebt dat er een kaart of een opschrijfboekje oid onderaan tegen de pook rust en je niet door hebt dat het hinderlijk geritsel door die trillende pook wordt aangestuurd. (Ik heb lang gezocht naar die "ritsel-bron".)

Terug naar “Techniek”