Binnenverlichting werkt niet meer
-
Marcel van B
Binnenverlichting werkt niet meer
Herkent iemand wellicht dit probleem? De binnenverlichting van mijn Defender 90 bj 1997 gaat niet meer aan in de ON-stand. Eerst dacht ik dat ‘t met een te lage accuspanning te maken had. Ik kwam er nl. bij een niet-lopende motor achter toen ik in de kofferbak de verlichting even aan wilde doen. Daarop de motor gestart, waarbij het lampje voorin even aan ging maar toen ik het lampje in de kofferbak op ON zette ging de verlichting voorin ook weer meteen uit. Dat is mij twee keer gelukt, nu blijven ze echter allebei uit. Ook een half uurtje rondrijden en daarmee bijladen van de accu lost t probleem niet op, beide lampjes gaan niet meer aan in de ON-stand, niet onder ‘t rijden, niet bij stationair lopende motor en niet bij uitgeschakelde motor. De lampjes zelf zijn overigens niet kapot, ze gaan bij t uitschakelen van t alarm heel even aan en weer uit. Merk op dat de binnenverlichting niet aangaat bij openen van de deuren (schakelaar staat dan in de middenstand). Dat heeft ze sinds ik de auto heb niet gedaan en lijkt te maken te hebben met een probleem in of verkeerd geprogrammeerde AS-10. Of dit probleem met de ON-stand daar nu ook mee te maken heeft…?
- Erik Peters
Re: Binnenverlichting werkt niet meer
Er is geen zekering (nr. 2, 20A) doorgebrand ?
De binnenverlichting krijgt 'rechtstreeks' stroom, via een paarse draad (die vanaf de zekering komt). Van daaruit (binnenverlichting) gaat het naar de alarm-ecu (AS10).
Als er geen zekering kapot is dan zal er wel geen goede massa zijn, anders zou de binnenverlichting moeten branden bij handmatig aanzetten (voor en achter apart van elkaar!).
Ook de deurschakelaars willen nogal eens slecht contact maken (dan gaat de binnenverlichting niet aan bij openen van een deur).
In de alarm-ecu kun je wel e.e.a. uit of aanzetten (met daarvoor geschikte apparatuur, maar dat gebeurt niet 'vanzelf').
Groet,
Erik.
De binnenverlichting krijgt 'rechtstreeks' stroom, via een paarse draad (die vanaf de zekering komt). Van daaruit (binnenverlichting) gaat het naar de alarm-ecu (AS10).
Als er geen zekering kapot is dan zal er wel geen goede massa zijn, anders zou de binnenverlichting moeten branden bij handmatig aanzetten (voor en achter apart van elkaar!).
Ook de deurschakelaars willen nogal eens slecht contact maken (dan gaat de binnenverlichting niet aan bij openen van een deur).
In de alarm-ecu kun je wel e.e.a. uit of aanzetten (met daarvoor geschikte apparatuur, maar dat gebeurt niet 'vanzelf').
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Marcel van B
Dank voor je reactie, Erik. De zekering is niet kapot. Dan toch een massa probleem waarschijnlijk. Hebben we in onze Series 3 ook last van. Daar werken de kachelstanden niet naar behoren. Lastig op te sporen vrees ik ;-(
Ik zou beginnen bij de deurschakelaars. makkelijkst controleerbaar.
Groet Ron
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Marcel van B
Dank voor de tip, Ron!
-
Marcel van B
Dank voor de tip, Ron!
deur schakelaartjes hebben niets te maken als hij op continu staat, deze schakelen massa, ik zou eens met proeflampje de stroom meten, de as 10 geeft zelden problemen ivm binnen verlichting, schema binnen verlichting en meten maar.
ps 97 is 300tdi alleen as 10 computertje voor alarm, en ja ook binnen verlichting gaat dan na een minuut of zo uit,
ps 97 is 300tdi alleen as 10 computertje voor alarm, en ja ook binnen verlichting gaat dan na een minuut of zo uit,
@Pascal
Op de ON stand inderdaad niet, maar misschien wel met dit gedeelte van het verhaal. Ik had eerlijk gezegd misschien ook wel een beetje te vluchtig het verhaal gelezen
Groet Ron
Marcel van B schreef: Merk op dat de binnenverlichting niet aangaat bij openen van de deuren (schakelaar staat dan in de middenstand). Dat heeft ze sinds ik de auto heb niet gedaan en
Op de ON stand inderdaad niet, maar misschien wel met dit gedeelte van het verhaal. Ik had eerlijk gezegd misschien ook wel een beetje te vluchtig het verhaal gelezen
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006
-
Marcel van B
Kijk, allemaal aanknopingspunten, dank! Nu ben ik een grote leek op t gebied van elektro ;-( Wordt gesuggereerd dat de lampjes niet genoeg spanning krijgen als de schakelaar op ON staat? Merk op dat verlichting sinds ik de auto heb nog nooit op openen van de deuren is aangegaan. T enige wat (tot nu toe dus) werkte was dat ze aangingen op de ON stand. En dat ze minder dan 1 seconde oplichten als ‘t alarm gedeactiveerd wordt (dat doen ze nu nog steeds, de lampjes zelf zijn dus niet kapot). Ook dat blijven branden voor ong. 1 minuut bij afsluiten van de portieren heeft nog nooit (bij mij) gewerkt. Eerder informeren hiernaar (oa. bij de verkopende garage) leek in de richting te duiden van een defecte dan wel verkeerd geprogrammeerde AS10. Vandaar dat ik de link hiernaar leg nu. Maar goed, de lampen hebben in de ON stand wel 2 jaar probleemloos gewerkt. Een bijkomend AS10 probleem zou dan wel opvallend zijn na die tijd, nietwaar?
-
Landmarcs
Marcel van B schreef:Dank voor je reactie, Erik. De zekering is niet kapot. Dan toch een massa probleem waarschijnlijk. Hebben we in onze Series 3 ook last van. Daar werken de kachelstanden niet naar behoren. Lastig op te sporen vrees ik ;-(
Die "kachel-standen" (ik neem aan "aanjager-standen") zouden maar zo een probleem met de voorschakel-weerstanden kunnen zijn, vrijwel zeker is dat geen massa-probleem. Als het een massa-probleem was deed de aanjager het niet, of heb je een "kacheltje" op de plek van de overgangsweerstand.
Marcel van B schreef:Kijk, allemaal aanknopingspunten, dank! Nu ben ik een grote leek op t gebied van elektro ;-( Wordt gesuggereerd dat de lampjes niet genoeg spanning krijgen als de schakelaar op ON staat? Merk op dat verlichting sinds ik de auto heb nog nooit op openen van de deuren is aangegaan. 't Enige wat (tot nu toe dus) werkte was dat ze aangingen op de ON stand. En dat ze minder dan 1 seconde oplichten als ‘t alarm gedeactiveerd wordt (dat doen ze nu nog steeds, de lampjes zelf zijn dus niet kapot). Ook dat blijven branden voor ong. 1 minuut bij afsluiten van de portieren heeft nog nooit (bij mij) gewerkt. ....
Misschien is het handig eens een schakelaartje in de deurpost los te nemen (die van de achterdeur kan je wellicht zo bij). Check het schakelaartje en/of maak daar eens een goede parallelle doorverbinding ... dan moet de binnenverlichting aan gaan, én bij het verbreken van de verbinding ook netjes iets vertraagd uit (als dat er op zit).
Daarnaast en parallel hieraan (dus niet per se volgtijdelijk) zou je de interieur-verlichting zelf eens kunnen inspecteren: wellicht is daar sprake van vermoeide en/of gecorrodeerde contactjes in de keuze-schakelaar.
Het feit dat de interieurverlichting kort gaat branden bij het activeren van het alarm wijst erop dat er heel veel wel goed werkt.
Overigens is bij mij de duur van het vertraagd uitgaan van de interieurverlichting afhankelijk van het stroomverbruik — sinds ik een LED-lampje in de interieurverlichting heb gezet (met dus een veel kleiner verbruik) blijft de verlichting veel langer "nabranden" (iets wat ik best handig vind - moet het echt donker blijven is er immers ook nog de "uit" stand).
O ja, als bij mij het licht niet aan gaat bij het openen van de deuren dan zijn er twee (a drie) mogelijkheden: 1º de interieurverlichting staat uit, 2º het deurschakelaartje maakt geen (goed) contact even rammelen aan het schakelaartje helpt of 3º er staat al een deur open en de nabrand-periode is verlopen, dan helpt een extra deur niet.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 22 Aug 2023, 10:46, 2 keer totaal gewijzigd.