Voorstellen en twijfel

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Bohaco74

Voorstellen en twijfel

Berichtdoor Bohaco74 » 11 Aug 2023, 22:13

Goedenavond,

Wij zijn een stel wat een auto wil gaan bouwen om mee te gaan reizen/ vakanties.
We hebben dit nog nooit eerder gedaan en zijn helemaal nieuw in het 4x4 gebeuren.
We zijn op zoek naar een voertuig, een landrover omdat mijn man daar op een of andere manier helemaal weg van is, vooral de Defenders maar die liggen erg ver boven ons budget.

We twijfelen nu tussen een Discovery 2 of een Discovery 3, we hebben een budget pakweg tussen de 8k en 10k, het liefst een grijs kenteken daar we geen kids hebben die mee op reis hoeven, alleen onze hond gaat mee.

We horen zoveel uiteenlopende verhalen, wel type 2 en absoluut geen type 3, de ander zegt weer juist andersom. De ander zegt dat er totaal geen leuke opbouw accessoires te verkrijgen zijn voor de type 3 en we daarom een 2 moeten nemen. Luchtvering zouden we ver vandaan moeten blijven maar is deze te verwijderen en om te bouwen naar "normale verhogingset"

jullie zullen vast wel denken, wat een theemuts maar we hopen hier wat meer informatie te kunnen vinden en tips en advies te krijgen.

Alvast bedankt voor jullie input!

Erik Peters

Re: Voorstellen en twijfel

Berichtdoor Erik Peters » 12 Aug 2023, 16:16

Bohaco74 schreef:Goedenavond,

Wij zijn een stel wat een auto wil gaan bouwen om mee te gaan reizen/ vakanties.

Een kampeerauto die ook als zodanig op het kenteken staat of komt te staan?
Want dan valt een discovery 3 al af.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Aug 2023, 16:45

Erik Peters schreef:
Bohaco74 schreef:Wij zijn een stel wat een auto wil gaan bouwen om mee te gaan reizen/ vakanties.

Een kampeerauto die ook als zodanig op het kenteken staat of komt te staan?
Want dan valt een Discovery 3 al af.

Op kenteken kan eventueel wel, maar in de MRB zal het niet gaan.

Ik denk dat het met een Discovery 1 of 2 ook moeilijk is.

De Discovery 1 en 2 bieden - als je het per sé wilt - wel meer ombouwmogelijkheden.
Ik postte al eens een kiekje van een niet zo "schitterend" ongeluk ... ...
... ... dwz een Discovery camper die er uitzag alsof ie achteruit een caravan binnengereden was.

Verder is de keuze tussen een Disco 2 of Disco 3 een belangrijke keuze, namelijk een heel groot verschil.
De Disco 2 wil nog wel eens roestproblemen hebben, verder is het nog een eenvoudig traditioneel opgebouwde auto waarbij hoogstens de luxe extra's willen opspelen.
De Disco 3 is een heel ander verhaal, je koopt een heleboel electrickery en mecanickery, en dat kan allemaal stuk, en het ergste is dat je daar maar beperkt zelf iets aan kan doen, het wordt gauw een kostbaar werkplaatsbezoek.

Groeten MarcS

PS  Het is dat de dagprijzen van de Defender bizar hoog liggen, anders had ik gezegd: nog even doorsparen.  Met de huidige dagprijzen moet je eerder wachten op een lot uit de loterij of een aardige erfenis.

Bohaco74

Berichtdoor Bohaco74 » 13 Aug 2023, 12:45

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
We calculeren sowieso jaarlijks een flink budget in om het onderhoud te doen en de auto goed te houden.
De auto hoeft niet op camperkenteken, grijs kenteken is voor ons voldoende.

De D2 die we gezien hebben is het chassis goed en netjes van, een handbak en met wat werk.
D3 nog niet echt naar gezocht maar waar op te letten bij de aankoop? Dat we moeten investeren is geen probleem, vakanties zijn normaliter ook duur en steken dat dan liever in de auto.

Hoe zit het met de 2.7 motoren?

Alvast bedankt voor de reacties

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Aug 2023, 16:02

Bohaco74 schreef:Hoe zit het met de 2.7 motoren?

Een prachtige motor tot je er onderhoud/reparaties aan hebt.

Zo moet vlgs het werkplaatshandboek voor een distributie-riem-wissel de hele body gelift (het kan ook zonder).

Een goede vriend met een fraaie Peugeot 407 met een schier identieke 2,7 diesel ruilde zijn auto in toen de distributieriem-wissel in zicht kwam.   Het is niet iets dat je even zelf doet, of aan de een of andere beunhaas overlaat.   De onderhoudshistorie moet dus goed gedocumenteerd zijn, en je wilt ook geen twijfelachtige "kleinigheden" voor lief nemen, zoiets kan maar zo heel duur worden.

Groeten MarcS

PS   Als het startpunt "Liefst een Defender" is dan is een Disco 2 mijns inziens een passende tweede keus - een Disco 3 is een heel andere auto.

Bohaco74

Berichtdoor Bohaco74 » 13 Aug 2023, 16:35

Bedankt voor je reactie, gezien je handtekening zou voor ons een disco2 een betere optie zijn dan want het liefst zouden we gaan voor een Defender maar dat zit er budgetair simpelweg niet in!

larstm

Berichtdoor larstm » 14 Aug 2023, 22:45

Bohaco74 schreef:Wij zijn een stel wat een auto wil gaan bouwen om mee te gaan reizen/ vakanties.
We hebben dit nog nooit eerder gedaan en zijn helemaal nieuw in het 4x4 gebeuren.
We zijn op zoek naar een voertuig, een landrover omdat mijn man daar op een of andere manier helemaal weg van is, vooral de Defenders maar die liggen erg ver boven ons budget.

Wat leuk! Zo zijn wij vorig jaar ook begonnen. Wij zijn wel op een Defender uitgekomen (iets anders was nooit echt een overweging).. Een paar puntjes:
    * Als je er veel zelf aan wil gaan doen is het fijn dat de auto zo simpel mogelijk is. Dan kom je met youtube en een werkplaatshandboek een heel eind.
    * Vergis je niet in de kosten van aanschaf van gereedschap en aan/opbouwaccessoires. Het is meestal goedkoper een auto te kopen die al redelijk is uitgerust dan wanneer je dit later zelf nog moet doen (spreek uit ervaring; zelf helemaal opbouwen is daarentegen wel weer leuker. En er is tweedehands natuurlijk best wat te vinden).

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Aug 2023, 09:13

larstm schreef:* Vergis je niet in de kosten van aanschaf van ... aan/opbouwaccessoires. Het is meestal goedkoper een auto te kopen die al redelijk is uitgerust dan wanneer je dit later zelf nog moet doen ... . [/list]

Ik wil hier graag tegenoverstellen:
Vergis je niet in al die accessoires ... je hebt helemaal niet zo veel nodig.
Bovendien wil de verkopende partij al zijn accessoires graag "duur" meeverkopen.

Of te wel: "Tel je knopen."

Groeten MarcS

PS  Door omstandigheden deed ik een paar jaar over de definitieve aankoopbeslissing van mijn eerste Defender.   Ik had me in de tussentijd enigszins ingelezen mbt accessoires, het 4x4-rijden etc (er waren toentertijd nog geen forums als dit).   Oorspronkelijk had ik een uitvoerig "wensen-lijstje", en langzaamaan werd dat lijstje korter, niet door aanschaf van de vele hebbedingetjes maar gewoon door de les dat het "Less is More" toch heel vaak opgaat.   Daarnaast kan het ook heel leuk en leerzaam zijn eens te kijken wat je allemaal zelf kan klussen, dat kan ook een stuk goedkoper uitpakken, vooral als je door de overpeinzingen vooraf tot de conclusie bent gekomen dat niet alles wat kan ook moet.   Het "It's my own invention" kan heel prettig werken.
O ja, ik ben nu meer dan 25 jaar verder (ik tel vanaf de serieuze aankoopplannen van mijn eerste Defender), en er staan nog steeds "wensen" en "misschien ook nog eens" op mijn lijstje ...  veel van de wensen zijn overigens een stuk in urgentie gedevalueerd, met de jaren merk je vanzelf waar je tegenaan loopt.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 24 Aug 2023, 09:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Berichtdoor Edward » 15 Aug 2023, 12:16

Een Defender koop je omdat je de auto zó leuk vind dat de rede overboord gaat. Een Disco 2 koop je omdat je het doel van de auto reizen over onbegaanbare wegen leuk vind. Het prijsverschil is met geen enkel redelijk argument uit te leggen.

Een Disco is een zowat bombproof auto gebleken. Ook de ace en luchtvering zijn uitzonderlijk betrouwbaar. Een D3 is niet slecht maar te duur voor de problemen die hij potentieel in zich heeft. Bovendien te zwaar om echt leuk mee op pad te gaan. Zeker met wat accessoires en bagage ben je ook meteen te zwaar voor het kentekenmaximum.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 17 Aug 2023, 07:37

klopt allemaal, als je echt goedkoop wil , alleen jammer dat ze nu uit de eu zijn , kocht je daar een disco 2 voor 300pond zonder garantie en kachelen maar. dat je geen def kan kopen is niet waar, stuur me maar een pb, en kom je kijken naar 110-300tdi- hefdak,techn 90%, moet wel gespoten worden.

Terug naar “Nieuw op het forum”