Hi allemaal,
Ik ben een nieuw Raptor dashboard aan het installeren in onze 300tdi 110. Nu heb ik de bedrading van de achterruitenwisser losgehad en (wellicht wat naief) deze geprobeerd aan te sluiten op een simpele on/off schakelaar. De washer doet het immers toch al niet meer en vind ik onnodig, en in het nieuwe dashboard is geen plek voor de oude schakelaar. Uitkomst: geen werkende achterruitenwisser, maar bovenal ook geen werkende knipperlichten meer. Alarmlichten en alle andere lichten doen het gewoon. Nu zag ik al dat dit een massaprobleem zou kunnen zijn, maar mijn vragen zijn; 1) kan dit iets te maken hebben met het verkeerd aansluiten van de ruitenwisser, en 2) waar zou ik het beste kunnen beginnen met het zoeken van het probleem/de oplossing?
Alvast bedankt!
Groet,
Lars
Knipperlicht
-
Landmarcs
Re: Knipperlicht <> Achterruitenwisser
Dag Lars,
De ruitenwissers geven wel vaker vragen. De ingenieuze nulstand-schakeling is de bron van verwarring (de eerste keer dat ik de achterruitenwisser-schakelaar los had gaf die voor mij ook vraagtekens. De ruitenwisser werkt in ieder geval niet maar zo met alleen een plus danwel massa.
Wellicht is schakeling ruitenwissermotor een goede hulp.
Overigens geef ik geen garantie dat het bij de LandRover precies als in dit web-voorbeeldje werkt, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Overigens zie je aan de voorbeeldschakeling dat je de wisser(s) met een passend relais de wissers wel naar behoren kan laten werken met een eenvoudige aan/uit schakelaar (en langs deze weg dus ook een eenvoudige interval-regeling kan geven).
O ja, ik vind de spoeier geen overbodigheid. Rijd je langer op natte/vochtige gravelwegen dan is een spoeier zelfs onontbeerlijk.
De sproeier is nu juist wel weer een eenvoudige aan-uit schakeling, dwz meestal een maak-contact-schakelaartje. Bij de Td5 en denkelijk alles daarvoor was het een uiterst fragiel schakel-ding dat achterop de wisserschakelaar gelijmd was - het schakelding kwam uit de familie van de meest onbetrouwbare snoer-licht-knippertjes. Ik lijmde er indertijd een betere kwaliteit (van een paar dubbeltjes) maakschakelaar op, toentertijd hadden we hier nog een ouderwetse elektronica-winkel waar je iets naar je zin kon uitzoeken, dus niet zoals in een webwinkel alleen op een plaatje of "specs", maar ook op het gevoel.
Groeten MarcS
PS Waarom je geen knipperlichten meer hebt weet ik niet. Heb je de zekeringen al gechecked.
De ruitenwissers geven wel vaker vragen. De ingenieuze nulstand-schakeling is de bron van verwarring (de eerste keer dat ik de achterruitenwisser-schakelaar los had gaf die voor mij ook vraagtekens. De ruitenwisser werkt in ieder geval niet maar zo met alleen een plus danwel massa.
Wellicht is schakeling ruitenwissermotor een goede hulp.
Overigens geef ik geen garantie dat het bij de LandRover precies als in dit web-voorbeeldje werkt, er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Overigens zie je aan de voorbeeldschakeling dat je de wisser(s) met een passend relais de wissers wel naar behoren kan laten werken met een eenvoudige aan/uit schakelaar (en langs deze weg dus ook een eenvoudige interval-regeling kan geven).
O ja, ik vind de spoeier geen overbodigheid. Rijd je langer op natte/vochtige gravelwegen dan is een spoeier zelfs onontbeerlijk.
De sproeier is nu juist wel weer een eenvoudige aan-uit schakeling, dwz meestal een maak-contact-schakelaartje. Bij de Td5 en denkelijk alles daarvoor was het een uiterst fragiel schakel-ding dat achterop de wisserschakelaar gelijmd was - het schakelding kwam uit de familie van de meest onbetrouwbare snoer-licht-knippertjes. Ik lijmde er indertijd een betere kwaliteit (van een paar dubbeltjes) maakschakelaar op, toentertijd hadden we hier nog een ouderwetse elektronica-winkel waar je iets naar je zin kon uitzoeken, dus niet zoals in een webwinkel alleen op een plaatje of "specs", maar ook op het gevoel.
Groeten MarcS
PS Waarom je geen knipperlichten meer hebt weet ik niet. Heb je de zekeringen al gechecked.
Re: Knipperlicht
In principe kun je het doen met een schakelaar met twee standen.
Ooit, 80er jaren, vonden wij het practisch de ruitenwisser schakelaar aan de stuurkolom te hebben ipv op het dashboard.
Was op mijn triumph spitfire mk3 toen nog voor dagelijks gebruik (zomer, winter, regen) die ik nog altijd heb.
Oplossing bleek de 2 standen schakelaar (dimlicht-vollicht) van een late spitfire.
Stand 1: Plus wordt verbonden met ruitenwissermotor, motor loopt.
Stand 2: Plus verbonden met de 'uitstand', wisser gaat naar onder en slaat af.
Extra: de stand 'lichtsignaal' (naar je toe trekken) werkt op de ruitensproeiermotor.
Toen hypermodern, spitfire had normaal een handpompje ..
@Landmarcs
Geen verstand van electronica.
Maar waar ik mijn pakjes verzend in Aken is zo'n winkeltje.
Moet al een eeuwigheid bestaan, een duizenden bakjes en zakjes winkel.
Ik herkende alleen de ledlamp buisjes die nu in mijn RR dak zitten.
Er komt zelden iemand in de winkel, die dan eindeloos zevert (..)
AG electronics, Hirschgraben
Ooit, 80er jaren, vonden wij het practisch de ruitenwisser schakelaar aan de stuurkolom te hebben ipv op het dashboard.
Was op mijn triumph spitfire mk3 toen nog voor dagelijks gebruik (zomer, winter, regen) die ik nog altijd heb.
Oplossing bleek de 2 standen schakelaar (dimlicht-vollicht) van een late spitfire.
Stand 1: Plus wordt verbonden met ruitenwissermotor, motor loopt.
Stand 2: Plus verbonden met de 'uitstand', wisser gaat naar onder en slaat af.
Extra: de stand 'lichtsignaal' (naar je toe trekken) werkt op de ruitensproeiermotor.
Toen hypermodern, spitfire had normaal een handpompje ..
@Landmarcs
Geen verstand van electronica.
Maar waar ik mijn pakjes verzend in Aken is zo'n winkeltje.
Moet al een eeuwigheid bestaan, een duizenden bakjes en zakjes winkel.
Ik herkende alleen de ledlamp buisjes die nu in mijn RR dak zitten.
Er komt zelden iemand in de winkel, die dan eindeloos zevert (..)
AG electronics, Hirschgraben
beste beginnen, vraag je.
weet je zeker dat het enigste wat je veranderd hebt, de wisser schakelaar, dan licht het ook daar aan.
maar denk het niet, want je hebt het hele dashboard overhoop.
heel vaak is het toch de alarmschakelaar, maar dat is als je niks gedaan hebt.
is alles wel ok aangesloten.
heb je een bedradingsschema, van 300tdi , zou van daar uit gaan beginnen
YUF101490 als ik het goed heb deze, is het meest voorkomend probleem, 1x bij apk proberen, en dan is hij stuk, kost niks, wel even kijken of het de goede is voor jou auto,
weet je zeker dat het enigste wat je veranderd hebt, de wisser schakelaar, dan licht het ook daar aan.
maar denk het niet, want je hebt het hele dashboard overhoop.
heel vaak is het toch de alarmschakelaar, maar dat is als je niks gedaan hebt.
is alles wel ok aangesloten.
heb je een bedradingsschema, van 300tdi , zou van daar uit gaan beginnen
YUF101490 als ik het goed heb deze, is het meest voorkomend probleem, 1x bij apk proberen, en dan is hij stuk, kost niks, wel even kijken of het de goede is voor jou auto,
- Erik Peters
Bij deze een schema van de ruitenwisser en ruitensproeiers voor een 300 Tdi (en V8) bj. 1997.
Moet je maar uitvogelen hoe e.e.a. aan kunt sluiten met een andere schakelaar.
Ik zou de achterruitenwisser niet missen, gebruik ik toch nooit. Maar bij mij zit alles nog wel origineel aangesloten. Zo'n sproeiermotortje wil ook nog wel eens kapot gaan.
Groet,
Erik.
p.s. ongeveer middenop de tekening staat Header Joint K109. Die heeft ook verbinding met de knipperlicht-installatie.
Moet je maar uitvogelen hoe e.e.a. aan kunt sluiten met een andere schakelaar.
Ik zou de achterruitenwisser niet missen, gebruik ik toch nooit. Maar bij mij zit alles nog wel origineel aangesloten. Zo'n sproeiermotortje wil ook nog wel eens kapot gaan.
Groet,
Erik.
p.s. ongeveer middenop de tekening staat Header Joint K109. Die heeft ook verbinding met de knipperlicht-installatie.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Erik Peters schreef:p.s. ongeveer middenop de tekening staat Header Joint K109. Die heeft ook verbinding met de knipperlicht-installatie.
En da's dan wellicht de "connectie" met het uitvallen van de richtingaanwijzers ?
k 109 is de foute benaming, zijn er namelijk 2 van in de tekening
weet niet waarom dit erbij staat, maar je moet c285 hebben daar van pin 1-3-4 zijn van de wisser en pin 4 en 5 van het alarm
, stroom van hazerdwarning switch, is ook zekering 3, en wordt ook via connector c285 die achter de klokken zit.
maar vermoed toch dat hier niet de fout zit, zou het zoeken in
1e die schakelaar
2e tekening van indicators en hazard.
en dan de massa punten,
schakelaar op stuur. l-r . heeft deze stroom, buiten het fijt dat het de zekeringen kunnen zijn en die connector 285, is het geheid alarm schakelaar die op pin c96-2 met kleur lgn ( dacht licht groen) geen stroom doorlaat als deze uit staat.
test dat maar eens met testlampje, 90 % dat het de alarm schakelaar is.
weet niet waarom dit erbij staat, maar je moet c285 hebben daar van pin 1-3-4 zijn van de wisser en pin 4 en 5 van het alarm
, stroom van hazerdwarning switch, is ook zekering 3, en wordt ook via connector c285 die achter de klokken zit.
maar vermoed toch dat hier niet de fout zit, zou het zoeken in
1e die schakelaar
2e tekening van indicators en hazard.
en dan de massa punten,
schakelaar op stuur. l-r . heeft deze stroom, buiten het fijt dat het de zekeringen kunnen zijn en die connector 285, is het geheid alarm schakelaar die op pin c96-2 met kleur lgn ( dacht licht groen) geen stroom doorlaat als deze uit staat.
test dat maar eens met testlampje, 90 % dat het de alarm schakelaar is.
ik denk dat er geen connectie is, toeval, je hebt de alarmschakelaar aangeraakt, schrijf het bewust zo, want deze oudere kunnen nergens tegen, net zo dat je bij licht problemen eerst naar je aan uit schakelaar kijkt, is hier ook bij apk test, is het nog altijd , doet i et of niet, de vraag,
Dank voor alle tips! We gaan er zaterdag mee aan de slag; ik kom erop terug als het is opgelost (of als het niet lukt en de vakantie ineens wel heel dichtbij komt..).
Lars
Lars
De soep werd niet zo heet gegeten gelukkig! Ik heb me in de luren laten zeggen door het schema van de zekeringskast;
Ik dacht dat 15/16 linker danwel rechter knipperlicht waren, maar zoals je ziet zitten zowel de knipperlichten als de achterruitenwisser op zekering 3. En die was inderdaad doorgebrand. Dat was dus snel verholpen. Het aansluiten van de wisser op het nieuwe dashboard (zie onder) bewaar ik even voor na de vakantie.
Lars
Ik dacht dat 15/16 linker danwel rechter knipperlicht waren, maar zoals je ziet zitten zowel de knipperlichten als de achterruitenwisser op zekering 3. En die was inderdaad doorgebrand. Dat was dus snel verholpen. Het aansluiten van de wisser op het nieuwe dashboard (zie onder) bewaar ik even voor na de vakantie.
Lars