Defender 110 uit 2005 valt stil

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
BVerlinden

Defender 110 uit 2005 valt stil

Berichtdoor BVerlinden » 26 Jul 2023, 16:04

Goedemiddag !

Mijn defender is plots stil gevallen tijdens een stukje onverharde weg. Krijg deze niet meer aan de praat. Startmotor draai mooi rond, maar motor slaat gewoon niet aan.

Wat extra info:

- Pomp werkt.
- Kabelboom zit wat olie op.
- ECU los gehad, zat vanaf bovenaf gezien rechts in het hoekje een klein vlekje olie. alles zo goed als het ging schoongemaakt
- Crash sensor door verbonden,
- Krukas sensor schoongemaakt. Volgens de garage is deze niet stuk als deze iets uitslaat als je de auto op contact zet.

Kan het zijn dat de ECU het ineens begeeft en de auto plots 'dood' valt ?

Ik vermoed ergens een los contact omdat ik over een onverharde weg reed, maar ik kan dus nergens iets vinden. Ook niet onder de rechtervoorstoel, daar lijken alle aarde kabels goed vast te zitten.

Hoop dat jullie de oplossingen hebben :D

Erik Peters

Re: Defender 110 uit 2005 valt stil

Berichtdoor Erik Peters » 27 Jul 2023, 00:51

Gaan het oranje motor lampje en het gloeicontrole lampje branden na op contact zetten en vervolgens uit?
Ik had onlangs dat die 2 niet aan gingen na op contact zetten (Defender 2001). Wel starten maar niet aanslaan.
Ook onder de rechter voorstoel gekeken en het gele relais (bij mijn auto de middelste van de drie) kon ik er heel makkelijk uit trekken.
De stekkers in de relaisvoet klemden onvoldoende. Ik kon ook hele lichte sporen zien van vonk overslag op een pootje van het relais.
Met wat gepruts de stekkers iets ‘aangeknepen’. Het relais schoof er wat moeizamer in en tot nu toe werkt het weer normaal.

Groet,

Erik

P.s. Bij een Renault Twingo (2007) heel soms een start probleem (niet aanslaan). Krukaspositiesensor vervangen en al 10 jaar geen start problemen meer (alleen bij een slechte accu).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

BVerlinden

Berichtdoor BVerlinden » 27 Jul 2023, 12:35

Gaan alle 2 aan en vervolgens weer uit. Relais heb ik ook al naar gekeken, maar kan daar niks verkeerd vinden…

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 28 Jul 2023, 06:50

zie 3 dingen waar je eigenlijk al je eigen antwoordt geeft.
aangezien wat je gecontroleerd hebt blijft niks anders meer over, potmeter gas, luchtmeter, en wat zenzors deze kunnen stuk zijn loop hij in noodloop.

olie in ecu. stuk, ja zou kunnen, onwaarschijnlijk, goede erin en testen,

het gebeurde op onverharde weg, lijkt mij het meest waarschijnlijke.

zult toch moeten meten , maar aller eerst de makkelijke dingen uitsluiten, door ze te meten of vervangen maar wel dan 200% weten.
en dan pas meten via het kabelboom schema. en dan hopen dat je het juiste als eerste test en vindt.

kan al een voetje van een zekering zijn dat geoxideerd is. of een slecht massa puntje waar de kabelboom op verschillende plekken vast zit.

maar heel moeilijk te zeggen.
lijkt mij een hele uitdaging om het te vinden, wil je wel helpen.
maar geluk anders ermee. en laat het ons ook weten he.

BVerlinden

Berichtdoor BVerlinden » 28 Jul 2023, 08:44

Bedank voor het mee denken! :D

Tot nu toe het volgende gedaan, maar helaas nog geen succes

- Krukas sensor vervangen.
- alle conectors nagelopen of deze vast zaten. (Degene die ik kon vonden)
- massa ecu onder passagiers stoel schoon gemaakt
- aan de computer gehangen. Daar gaf hij de foutmelding:
“ open circuit injectors 1,2,3,4,5

Ik heb een andere ecu, maar deze moet dan opnieuw in geleerd worden.
Heeft er iemand in de regio Nijmegen een mobiel apparaat waarmee dit kan.
Woon in Beers (nb)

Nog wat extra info:

De vorige eigenaar heeft op de ecu een zwart kastje geïnstalleerd. Deze zit gesoldeerd aan de 5 gele draden. Maar de plus is van dat kastje is niet aangesloten.
Maar dat was al zo voordat dit probleem ontstond .

Binnenverlichting werkt ook niet en van de dashboard verlichting werkt alleen de snelheidsmeter.
Heb ergens voorbij zien komen dat dat ook ergens met elkaar te maken kan hebben. Alleen was dit ook al toen hij wel starte.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jul 2023, 10:37

BVerlinden schreef:....

- aan de computer gehangen. Daar gaf hij de foutmelding:
“ open circuit injectors 1,2,3,4,5 .

Misschien een te naïeve uitleg van de foutmelding (ik laat de foutmeldingen meestal oplossen door iemand die er meer van weet) ... maar zou deze foutmelding niet "gewoon" kunnen volgen uit een slecht contact en/of een kabelbreuk en/of de beruchte olie in de kabelboom ?

De boodschap "open circuit injectors 1,2,3,4,5" zou je makkelijk kunnen begrijpen als geen (goed) contact.
Ik denk dan met name aan het Wiring Harness, en/of de stekkerverbinding met het Wiring Harness.

Zonder een (goede) aansturing van de pomp-injectors kan je alles vervangen en dan blijft ie alles doen maar niet starten.

Groeten MarcS

PS  Het zwarte doosje op de ECU zou maar zo een "truukendoosje" kunnen zijn: een doosje dat de ECU voedt met aangepaste waarden zodat de ECU meer brandstof inspuit.   Of te wel de poor-mans versie van chiptuning.  Als het "truukendoosje" z'n twijfelachtige werk niet meer doet dan weet je al helemaal niet wat je kan verwachten.

BVerlinden

Berichtdoor BVerlinden » 28 Jul 2023, 12:52

Bij de ecu ligt een zwarte kabel een deel bloot, mij lijkt dit niet te horen…
Maar vraag me af of dat het plots stilvallen van de motor heeft veroorzaakt

Ben nu de kabelboom van de injectoren aan het vervangen

BVerlinden

Berichtdoor BVerlinden » 28 Jul 2023, 13:47

Relais van het alarm bij zekering box ziet er ook niet best uit. Flink geoxideerd.
Dus ga deze ook nog vervangen

Kabelboom is nu onderweg weg. Dan eerst proberen wat hij doet, dan is het relais de volgende patiënt :roll:

BVerlinden

Berichtdoor BVerlinden » 28 Jul 2023, 15:10

Ok… stand van zaken.

Geen steek verder

Kabelboom vervangen bij de injectoren
Relais bij zekerbox 1 eruit gehaald en in een andere defender gedaan. Geen problemen mee

Waar zit de ecu op gegaard ? Want ik verdenkt nog steeds een aarde probleem.

Volgende stap is nieuwe ecu…

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 28 Jul 2023, 17:50

Er bestaat zoiets als "Defender MY2002 Wiring Diagram.pdf". Ik weet niet zeker of jouw auto uit 2005 precies dezelfde bedrading heeft, maar als dat niet zo is, dan is het geschikte bedradingsschema vast wel te vinden.
Ik weet niet wat de startonderbreker precies allemaal onderbreekt als deze onderbreken moet of kan (!), kan ergens ook een fout zitten.
Geknoei aan de ecu is voor mij ook verdacht. Je weet niet wat de vorige eigenaar allemaal aan "verbeteringen" heeft uitgevoerd.
Misschien help dat om wat inzicht te krijgen in wat met elkaar te maken heeft en wat niet.
Heb je gekeken oef er wel brandstoftoevoer is? Dat de pomp draait wil nog niet zeggen dat er ook daadwerkelijk diesel bij de injectoren komt. Verder kan ook nog de brandstofdrukregelaar stuk zijn. Dan is er nog de mogelijkheid van delaminatie van een luchtslang, wie weet zit de luchttoevoer dicht.
Meet je voldoende spanning op de accu en wat blijft daarvan over als de startmotor draait? ECU heeft minimaal 10V nodig dacht ik.

Terug naar “Techniek”