Bandenspanning Laro 109 2.6L

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Marco_van_Hoof
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 Feb 2017, 16:30

Bandenspanning Laro 109 2.6L

Berichtdoor Marco_van_Hoof » 27 Jun 2023, 13:53

Hallo,
Wie kan mij vertellen wat de beste bandenspanning is voor de banden onder mijn Laro 109.
Er zitten nu BF Goodrich 235/85 R16 banden onder met binnenbanden, omdat de velgen nog origineel zijn en dus niet tubeless.

Onbeladen rijdt ik nu met 2.5 Bar rondom, maar beladen met kampeerspullen en 5 personen in de auto twijfel ik of dit meer moet zijn of dat ik het op 2.5 bar moet laten staan.

Dus ik zoek eigenlijk even wat ervaring bij de mensen die met dezelfde rubbers rijden.

Wie o wie heeft wat tips en truuks.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Bandenspanning Laro 109 2.6L

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jun 2023, 14:20

Dag Marco,

Hoe het onder een 109 uitwerkt weet ik niet maar met mijn Defenders reed ik met name achter met meer lucht in de 7.5x16 (Michelin XPC of Latitude Cross), dit was met standaard-stalen velgen, tubed en tubeless.
In de 235/85x16 (Continental Cross Contact AT of Nokian Hakkapeliitta LT2) - op tubeless HD-velgen - hanteer ik een wat lagere bandendruk, ± de aanbevolen waarden die LandRover op de "Puma" deurpoststicker geeft (of iets meer).
Mijn keuze voor een relatief hoge bandenspanning heeft meer redenen: 1º bij een "te lage" bandenspanning rolt de auto zijwaarts over de band, 2º een hogere bandenspanning is op de vlakke weg zuiniger & 3º een "te lage" bandenspanning geeft meer bandenslijtage (een hogere geeft weliswaar vooral centrale slijtage, maar ook netto minder slijtage).
Bij een bredere band past een iets lagere druk omdat anders de "voetafdruk" erg kort wordt.
Ik kan me overigens goed voorstellen dat een 109 - met standaard alleen achterwiel-aandrijving - beter rijdt met een niet te hoge druk achter, je wilt je niet laten verrassen door gripverlies op de achterwielen.

Het beste kan je met beleid wat experimenteren.   Heel lang kreeg ik bij de dealer (en bij specialisten) commentaar op mijn keuze, en zelfs nu LandRover zelf de aanbevolen bandenspanningen heeft aangepast zijn er mensen die de oude lagere waarden als de juiste blijven aanbevelen.   Men zegt dan dat minder lucht een beter comfort geeft ... ik heb liever iets stugger maar zonder het stuiterbal-effect van de zachtere band, vooral omdat het stuggere ook een duidelijker stuur geeft.
Dit alles dus met de disclaimer dat dit Defender-ervaringen zijn.

Groeten MarcS

PS   Met betrekking tot de extra belading:  Bedenk dat de auto leeg al een serieus gewicht heeft.   Als je geen overdreven zware kampeer-uitrusting meeneemt is de invloed van de extra passagiers en lading beperkt dus kan je met een beperkt hogere bandenspanning volstaan.
PS2 Volgens het boekje zijn standaard stalen velgen met hun 5.5 inch velgbreedte te smal voor de 235/85x16, het zou minimaal 6 inch moeten zijn.   Er zijn evenwel heel veel tevreden gebruikers van deze combinatie.   Ik denk evenwel dat de extra wang-bolling niet bevorderlijk voor een strak weggedrag is.

Marco_van_Hoof
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 Feb 2017, 16:30

Re: Bandenspanning Laro 109 2.6L

Berichtdoor Marco_van_Hoof » 28 Jun 2023, 08:42

Hoi MarcS,

Bedankt voor je feedback. Ik ga gewoon even experimenteren met verschillende bandenspanning voor en achter.
We hebben niet veel camping uitrusting. Achterin een koelkastje op zonnepanelen een keukenkist en een bench met de hond ;).
Op dak liggen de tenten en een kist met de stoelen tafel etc.

Wat betreft een strakke wegligging. Dit heeft de 109 volgens mij nooit met de spartaanse vering die eronder zit. Dus daar zal ik niet veel aan verandert zien. Maar dat is nu net ook de charme van een 44 jaar oude land rover. ;)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Bandenspanning Laro 109 2.6L

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jun 2023, 10:16

Marco_van_Hoof schreef:Wat betreft een strakke wegligging. Dit heeft de 109 volgens mij nooit met de spartaanse vering die eronder zit. Dus daar zal ik niet veel aan verandert zien. Maar dat is nu net ook de charme van een 44 jaar oude land rover. ;)

Qua "strak" sturen is ook de Defender geen hoogvlieger (ik schreef eerst "zelfs de Defender", de realiteit is "ook").
Het onderstel van een Series is natuurlijk nog een grote stap spartaanser.
Toch speelt het al dan niet "strakke(re)" van de banden zelfs bij dit soort van bolderkar-auto's een rol.   Bij een "te slappe" band rolt de auto zijdelings over de band.   De band wordt dan van (__) tot (__) vervormd als je een bocht naar links maakt, en dat is het ergste nog niet, bij een kleinere (of iets grotere - denk aan de beroemde land-proef) uitwijking zorgt dit voor een vertragings-effect en mogelijk zelfs tot over-correctie en eventueel zelfs verlies van controle.
Je moet dus op zoek naar het verstandige compromis:  Strak genoeg sturen <=> Comfortverlies+Gripverlies.
Een harde richtlijn hiervoor is moeilijk te geven, in al de compromis-factoren speelt de band zelf een belangrijke rol — hoeveel voetafdruk heeft ie nodig om in moeilijker omstandigheden grip te houden, hoeveel lucht om strak te sturen, en hoe weinig om niet ieder hobbeltje door te geven.   In het geval van een "te smalle" velg lever je waarschijnlijk iets in op het "strakke" sturen (gezien de bandhoogte valt dit effect mee)*.

*  Op papier is een 7.5x16 op standaard staal de mindere in vergelijking met 235/85x16 op een HD velg - de bredere band op een bredere velg zijn "stijver".   Omdat de 235/85x16 gewoonlijk een soepeler wang heeft en door zijn grotere breedte om een wat lagere bandenspanning vraagt, kan de winst goeddeels wegvallen.   Hoe een "te smalle" velg hierop uitwerkt is moeilijk te zeggen.   Wat meer comfort is in ieder geval de bonus van de 235/85x16.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten