Ruitenwisser nulstand

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Jort - Defender 90

Ruitenwisser nulstand

Berichtdoor Jort - Defender 90 » 08 Jun 2023, 12:05

Hallo lezers,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben bezig met mijn Defender 90 uit 2002 om de ruitenwisser in de nulstand terug te krijgen. Ik heb de ruststandschakelaar op de ruitenwisser motor vervangen, maar nog steeds zit ik zonder werking van de nulstand. Als ik de ruitenwisser uitzet blijft hij staan op het raam waar ik hem heb uitgezet. Ook doet de stand die je aanzet wanneer je de switch 1 tik omlaag doet het niet. De andere standen doen het wel.

Ik denk persoonlijk dat het altijd al verkeerd gemonteerd heeft gezeten, want ik kan me ook niet heugen dat de nulstand werking wel voldeed. Tegenwoordig is het een apk afkeur wanneer dit het niet doet dus vandaar mijn poging tot het herstellen van deze fout. Ik ben voor de rest niet echt goed in het doormeten van zulke schakelingen, vandaar mijn vraag aan jullie om tips hiervoor of andere tips zodat het wel weer kan gaan werken.

Hartelijk dank alvast,

Jort

Landmarcs

Re: Ruitenwisser nulstand

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jun 2023, 10:46

Jort - Defender 90 schreef:Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben bezig met mijn Defender 90 uit 2002 om de ruitenwisser in de nulstand terug te krijgen. Ik heb de ruststandschakelaar op de ruitenwisser motor vervangen, maar nog steeds zit ik zonder werking van de nulstand. Als ik de ruitenwisser uitzet blijft hij staan op het raam waar ik hem heb uitgezet. Ook doet de stand die je aanzet wanneer je de switch 1 tik omlaag doet het niet. De andere standen doen het wel.

Ik denk persoonlijk dat het altijd al verkeerd gemonteerd heeft gezeten, want ik kan me ook niet heugen dat de nulstand werking wel voldeed. Tegenwoordig is het een apk afkeur wanneer dit het niet doet dus vandaar mijn poging tot het herstellen van deze fout. Ik ben voor de rest niet echt goed in het doormeten van zulke schakelingen, vandaar mijn vraag aan jullie om tips hiervoor of andere tips zodat het wel weer kan gaan werken.

De nul-stand-schakelaar zorgt ervoor dat de ruitenwisser in de ruststand stopt.   De ruitenwissermotor moet zo geschakeld zijn dat ie blijft lopen zonder de nul-stand-schakelaar.  Als de interval- en/of eenmaal-wissen stand niet werkt dan krijgt de ruitenwissermotor denkelijk een continue spanning, en is de nul-stand-schakeling stuk en/of omzeild..

Groeten MarcS

Correctie:  Mijn te dikke vingers en verwarde geest maakte dat er "geen" kwam te staan waar "een" bedoeld was.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 16 Jun 2023, 21:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Jort - Defender 90

Berichtdoor Jort - Defender 90 » 15 Jun 2023, 10:54

Ik ga kijken MarcS. Bedankt

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 15 Jun 2023, 17:44

Verkeerd aansluiten is eigenlijk niet mogelijk, de stekker die in de parkswitch (het witte blokje) gaat voor de "aanvoer", past maar op één manier.
Hooguit zitten de draden van de parkswitch naar de ruitenwissermotor verkeerd, maar dat is een aarde draad (ik meen blauw), een draad voor snel en eentje voor langzaam draaien (dat heb ik onlangs een keer getest bij mijn Td5). Misschien deugt de schakelaar aan de stuurkolom niet.
IMG_3417.jpeg

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Nieuw op het forum”