ik heb deze brandstofpomp als ik nu het contact aanzet gaat deze pompen
maakt nog al veel geluid en stopt ook niet, klopt dat pompt deze altijd als het contact aan staat of hij
als er druk genoeg is af te slaan ?
elektrische brandstofpomp
- Erik Peters
Re: elektrische brandstofpomp
Geen idee. Wat voor druk levert het pompje maximaal? Waar zit/komt het pompje op: diesel of benzine? Indien benzine: carburateur of injectie?
Ik heb een klein (diesel) shoveltje en daar zit een elektrische brandstofpomp op en zodra die op contact staat wordt er constant diesel rondgepompt.
En op mijn VW bus met benzinemotor (en injectie) zit een elektrische brandstofpomp die 6 bar druk levert (die opvoerpomp wordt ook nog aangestuurd door de ECU).
Groet,
Erik.
Ik heb een klein (diesel) shoveltje en daar zit een elektrische brandstofpomp op en zodra die op contact staat wordt er constant diesel rondgepompt.
En op mijn VW bus met benzinemotor (en injectie) zit een elektrische brandstofpomp die 6 bar druk levert (die opvoerpomp wordt ook nog aangestuurd door de ECU).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Zit op een 2.0mpi discovery motor benzine motor
- Erik Peters
Ah, met injectie. Dan zit er vast een drukregelventiel op en zal de overtollige brandstof wel retour gaan naar de tank. Ik denk dat de pomp dan gewoon blijft pompen (en niet uit slaat bij een bepaalde druk).
Bij mijn bus draait de pomp (een aantal seconden) als ik het contact in schakel, maar als ik verder niks doe wordt de pomp uitgeschakeld. Als ik vervolgens start dan draait de pomp weer (en blijft draaien zolang de motor loopt).
Die pomp kun je wel horen draaien, maar maakt niet veel lawaai (meer een zoemend geluid).
De opvoerpomp bij mijn minishoveltje kun je duidelijk horen tikken (heeft waarschijnlijk een stappenmotortje) zolang het contact aan staat.
Bij een benzinemotor zou ik verwachten dat het elektrische opvoerpompje op de één of andere manier beveiligd is zodat die niet door blijft pompen als de auto op contact staat en de motor niet draait.
Groet,
Erik.
Bij mijn bus draait de pomp (een aantal seconden) als ik het contact in schakel, maar als ik verder niks doe wordt de pomp uitgeschakeld. Als ik vervolgens start dan draait de pomp weer (en blijft draaien zolang de motor loopt).
Die pomp kun je wel horen draaien, maar maakt niet veel lawaai (meer een zoemend geluid).
De opvoerpomp bij mijn minishoveltje kun je duidelijk horen tikken (heeft waarschijnlijk een stappenmotortje) zolang het contact aan staat.
Bij een benzinemotor zou ik verwachten dat het elektrische opvoerpompje op de één of andere manier beveiligd is zodat die niet door blijft pompen als de auto op contact staat en de motor niet draait.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
maar dat is toch niet de goede originele pomp, nl PRC9409, moet het toch zijn.
dit is meer zo n nood oplossing omdat de andere te duur is.
dit is meer zo n nood oplossing omdat de andere te duur is.
- Erik Peters
@ Pascal:
Die Discovery motor zal wel in een oude 'Defender' geplaatst zijn en zeker bij de diesels zat er tot en met de 300 Tdi geen opvoerpomp in de tank.
Waarschijnlijk is de oude brandstoftank (met aanzuig- en retourleiding) gebruikt met die 2 liter mpi Discovery motor en vervolgens is er een aparte elektrische opvoerpomp (eentje die voldoende druk levert) geplaatst om de brandstof bij de motor te krijgen.
Alleen dat zo'n elektrische opvoerpomp constant draait als het contact aan staat is onverstandig (met name bij een ongeval).
Groet,
Erik
Die Discovery motor zal wel in een oude 'Defender' geplaatst zijn en zeker bij de diesels zat er tot en met de 300 Tdi geen opvoerpomp in de tank.
Waarschijnlijk is de oude brandstoftank (met aanzuig- en retourleiding) gebruikt met die 2 liter mpi Discovery motor en vervolgens is er een aparte elektrische opvoerpomp (eentje die voldoende druk levert) geplaatst om de brandstof bij de motor te krijgen.
Alleen dat zo'n elektrische opvoerpomp constant draait als het contact aan staat is onverstandig (met name bij een ongeval).
Groet,
Erik
-
Marco_van_Hoof
Pompje blijft gewoon pompen zolang je het contact aan hebt staan. Je hoort hem duidelijk tikken/pompen
Ik heb dezelfde zitten op mijn 2.6l Series.
-
Landmarcs
Marco_van_Hoof schreef:Pompje blijft gewoon pompen zolang je het contact aan hebt staan. Je hoort hem duidelijk tikken/pompen![]()
Daar zou je toch graag een beveiliging op willen. Iets zoals Erik noemt: kort pompen bij een eerste contact, en daarna alleen als de motor loopt. Zo niet loop je het risico je hele tank leeg te pompen — als het meevalt alleen het verlies van kostbare brandstof vanwege een lekke/loss slang, als het tegenvalt tientallen liters brandstof die een stevige brand voeden. Overigens ben je met een beetje pech ook nog aansprakelijk voor de bodemsaneringskosten.
Groeten MarcS
was het niet dat er vanaf bouwjaar ? dit verplicht was, en dan vanaf bouwjaar ? weer een botsschakelaar, dit ivm als je ongeluk kreeg.
en dat bij lopende motor was dacht ik al erg vroeg, jaren 90
en dat bij lopende motor was dacht ik al erg vroeg, jaren 90
Bij mijn 110 V8 met benzinepomp in de tank werkt het zo ; Als je het contact aanzet loopt de pomp niet . Als het contact in de startstand staat, dan wordt het pomprelais geschakeld en loopt de pomp. Als de motor aanslaat , dan neemt de motoroliedrukschakelaar de pomprelaisschakeling over, de pomp blijft nu natuurlijk draaien . Als bij draaiende motor de oliedruk weg valt dan stopt de pomp . Vr gr Henk B.