Moeilijk te traceren lekkage?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
BrokenTD5

Moeilijk te traceren lekkage?

Berichtdoor BrokenTD5 » 19 Mei 2023, 20:01

Ik heb een poosje terug mijn waterpomp vervangen op mijn disco 2 TD5 2001. Sindsdien heb ik last van serieuze olie lekkage. Ong 1/4 liter per uur.
Je zou zeggen dat een dergelijke lekkage makkelijk te traceren moet zijn. Al helemaal als je de beschikking hebt over een steam cleaner en zo een camera aan een draadje. Ik heb dan ook best wat pogingen gedaan de oorzaak te vinden voor ik om hulp vroeg :o
Vervolgens samen met een vriend gekeken, maar samen ook niet de oorzaak gevonden. Ik hoop dat jullie me nog wat tips kunnen geven.
We kunnen de lekkage traceren tot aan boven op de motersteun aan de bestuurderskant. Daar boven zien we nergens lekkage. Het olie filter is helemaal droog. Het carter filter is helemaal droog. Olieslang turbo helemaal droog. Alles wat we kunnen zien en bedenken is helemaal droog.
Enige wat me opvalt is dat 1 van de bouten die het carterfilter vasthoud(1 van die 2 die super lastig te bereiken zijn) altijd onder de olie zit.
Ik dacht dat dit kwam omdat ik het olie filter altijd moet kiepen om hem los te halen , maar 1 van de 2 kan los zonder dat te doen. Dus nu eens geprobeerd om zonder het olie filter los te halen zo veel mogelijk te demonteren. En hij zat dus weer onder de olie.

Iemand enig idee of er olie uit het blok langs de bout van het carterfilter naar buiten kan lopen? en zou ja is er iets wat ik kan doen om dat te verhelpen? Andere ideeën zijn ook welkom.

allard

Re: Moeilijk te traceren lekkage?

Berichtdoor allard » 19 Mei 2023, 20:11

Weet je zeker dat de olie lekt en niet verbrandt? Lekkage moet sporen geven, verbranding geeft donkere walm uit de uitlaat.
130 HCPU TD5 MY2000

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 19 Mei 2023, 20:12

Wat vervelend!
Je kan een lekkage hebben achter het oliefilterhuis. Dat zou mijn vermoeden zijjn.
Zie de afbeelding:
Bijlagen
705_oil_cooler_and_oil_filter.png
Defender 130 2002

BrokenTD5

Berichtdoor BrokenTD5 » 19 Mei 2023, 20:14

allard schreef:Weet je zeker dat de olie lekt en niet verbrandt? Lekkage moet sporen geven, verbranding geeft donkere walm uit de uitlaat.

Ik en mijn oprit zijn er 100% zeker van dat het lekt. Ik heb vanmiddag de auto helemaal gereinigd. Als ik hem start zie ik binnen 15 seconden een olie spoor ontstaan in de binnenkant van de motorsteun. na ong 30 seconden begint het te druppen op de grond.

BrokenTD5

Berichtdoor BrokenTD5 » 19 Mei 2023, 20:26

JohanFreelander schreef:Wat vervelend!
Je kan een lekkage hebben achter het oliefilterhuis. Dat zou mijn vermoeden zijjn.
Zie de afbeelding:

Ik zal daar nog een keer extra goed kijken. Even voor de zekerheid: als ik naar dat plaatje kijk is voor mij het oliefilterhuis rechts onder. Ik kan het ding midden boven niet echt goed plaatsen.
Overigens heeft mijn carter filter houder naast boutje 14 ook nog een extra boutje er naast als ik me goed herinner.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 20 Mei 2023, 15:05

Klopt!
Defender 130 2002

BrokenTD5

Berichtdoor BrokenTD5 » 21 Mei 2023, 21:20

Vandaag uitgebreid gekeken naar de pakking van de oliefilterhouder. Geen lekkage sporen te zien. Denk dat het toch turbo demonteren wordt om te zien wat er aan de hand is...

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 22 Mei 2023, 06:12

maar uit eerdere post zie ik dat het van het filter komt schrijf je, weetje zeker dat het niet ontstaan is na de filterwissel en dat je geen dubbele afdichtingsring hebt , dus dat je de oude hebt laten zitten. meest voorkomende probleem na filter wissel. zou lullig zijn.
als hij zoveel lekt moet het zou ik zeggen te vinden zijn elke keer een stukje dichter bij, nb het komt altijd van boven de plek van de waarneming. dus schoonmaken en weer waarnemen, evt met spiegel, je komt er wel, beetje remreiniger,

BrokenTD5

Berichtdoor BrokenTD5 » 22 Mei 2023, 07:11

pascal110 schreef:maar uit eerdere post zie ik dat het van het filter komt schrijf je, weetje zeker dat het niet ontstaan is na de filterwissel en dat je geen dubbele afdichtingsring hebt , dus dat je de oude hebt laten zitten. meest voorkomende probleem na filter wissel. zou lullig zijn.
als hij zoveel lekt moet het zou ik zeggen te vinden zijn elke keer een stukje dichter bij, nb het komt altijd van boven de plek van de waarneming. dus schoonmaken en weer waarnemen, evt met spiegel, je komt er wel, beetje remreiniger,

Had idd gelezen dat dit soms voorkomt. Heb het filter daarom voor de zekerheid nog een keer vervangen(heb het daar zeker een keer of 5 los gehad en telkens het filter ook, dus het zou minstens 1 keer goed gegaan moeten zijn). ook is het filter helemaal droog en zien we op de camera dat er niks lekt.

BrokenTD5

Berichtdoor BrokenTD5 » 24 Mei 2023, 12:37

ik heb de lekkage gevonden. carter filter(of iig ding links onderin op het plaatje). heeft ook een aansluiting naar de oliekoeler/blok toe. Er zit op het blok een o ring die dat moet afsluiten. Deze kon ik iig slecht zien met turbo hitteschild etc. er is wat vuil tussen gekomen toen ik die weer vast zette en daar is het door naar beneden gelekt. Vandaar ook dat de bout die het daar vast zet onder de olie zat...

Bedankt voor het meedenken!

Terug naar “Techniek”