Evenement met verlopen apk

Evenementen, clubavonden, routes, terreinen, convooien enz.
Josbo

Evenement met verlopen apk

Berichtdoor Josbo » 17 Mei 2023, 18:21

:o Krijg net een brief van de rdw dat mijn apk verlopen is.
Maar wilde morgen natuurlijk naar t 35jarig bestaan.
Weet iemand of dat nu wel kan/mag

Erik Peters

Re: Evenement met verlopen apk

Berichtdoor Erik Peters » 17 Mei 2023, 19:20

Tja, of je de auto nu gebruikt of niet, maar als de APK verlopen is kan er automatisch een boete in de bus vallen, tenminste als het voertuig niet geschorst is. Dat kan de eerste 14 dagen meevallen, maar daarna wordt het risico op een boete reëel.
Maar als de APK verlopen is kan het zijn dat de verzekering niet meer geldig is. Doorgaans dient het verzekerde voertuig te zijn voorzien van een geldige APK.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 17 Mei 2023, 23:16

Hi Jos, je mag niet over de weg. Rijden zonder APK is strafbaar: https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-r ... k-verlopen. Je mag alleen rechtstreeks naar een keuringstation of garage rijden.

Qua bekeuring heb je 2 maanden nadat de APK verlopen is om er een nieuwe APK op te krijgen of de auto te schorsen. Daarna valt automatisch de bekeuring op de mat.

De enige uitzondering om zonder APK met een geschorste auto bij LRCH evenementen deel te nemen zijn de evenementen waarbij vermeld wordt dat ze aangemeld zijn bij de evenementenregeling. De auto moet dan wel verzekerd en APK waardig zijn. Echter voor deze evenementen moet uiterlijk een week vantevoren de kentekens bij de belastingdienst doorgegeven worden, dus daar ben je sowieso te laat mee.

Als het morgen geen feestdag was geweest had je kunnen proberen bij een keuringsstation zonder afspraak (bijvoorbeeld van Abeelen) langs te rijden.

De meeste evenementen van de LRCH vinden plaats op eigen terrein, dus daar zou je in principe wel mogen rijden met een auto zonder APK (denk aan bijvoorbeeld geprepareerde auto's), maar wel met verzekering en APK waardig. Dan moet je je auto op een trailer meenemen.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 22 Mei 2023, 06:03

ik zou als er iets gebeurt niet willen gokken dat de verzekering niet betaald. dus ik zeg zoals het ook in de voorwaardes staat van je verzekering, hij is niet verzekerd.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Mei 2023, 11:23

pascal110 schreef:ik zou als er iets gebeurt niet willen gokken dat de verzekering niet betaald. dus ik zeg zoals het ook in de voorwaardes staat van je verzekering, hij is niet verzekerd.

Het lastige is dat de verzekeraar (net als wie dan ook) heel makkelijk aan de hand van het kenteken op de RDW-site kan zien of de APK verlopen is.
Bij een modernere auto kan je zelfs zien of, en sinds wanneer, de auto nog voor een terugroep-actie aan de lat staat (als 't dan gaat om bijv. de werking van het remsysteem, en een ongeval heeft iets met de werking van de remmen van doen, dan zou je maar zo nalatigheid kunnen worden aangerekend).

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 22 Mei 2023, 21:15

Krijg altijd alleen een brief dat ik nog ongeveer een maand heb om de APK te regelen.
Nooit één als die ook afloopt zonder dat ik iets geregeld heb.
Dan volgt alleen een bekeuring (administratief).
Goed naar de datum gekeken ?
Weet dat zo goed omdat ik ooit iemand die in belgie gedomicilieerd is geholpen heb een auto op mijn naam te schrijven, en hij enkele weken gewacht heeft om de auto op de naam van zijn broer te schrijven (grensperikkelen).

Terug naar “Evenementen”