remlichten spontaan aan en motor blijft draaien bij uitnemen sleutel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
boerekool

remlichten spontaan aan en motor blijft draaien bij uitnemen sleutel

Berichtdoor boerekool » 10 Mei 2023, 23:11

Ik heb een probleem met mijn defender 110 TD5: Vanavond viel het op dat mijn remlichten spontaan waren aangegaan, zonder sleutel in contact. Hierop de auto gestart maar remlichten bleven branden..... hierna sleutels uit contact gehaald en motor bleef draaien????? Sleutel terug geplaatst en stukje gaan rijden. Weer thuis zijn de remlichten weer uit en de motor stopt ook bij het uithalen van de sleutel. Dus nu lijkt alles ok maar vertrouw het niet geheel....
Iemand enig idee wat dit kan zijn.

Hans

Erik Peters

Re: remlichten spontaan aan en motor blijft draaien bij uitnemen sleutel

Berichtdoor Erik Peters » 10 Mei 2023, 23:33

Vocht?

Bij mijn Td5 werkte onlangs de kachelblower en de ruitenwisser niet meer, ook de ABS en ETC werkten niet. Dit na een fikse regenbui.
Nadat e.e.a. opgedroogd was (mooi weer) functioneerde alles weer normaal.
Tot de volgende fikse regenbui, zelfde probleem, eenmaal thuis ging de motor pas uit nadat ik op de rem getrapt had.
Waar het probleem precies zit moet ik nog uitzoeken.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Mei 2023, 23:50

Trek de stekker van de aanhangerstekkerdoos maar eens los. In het gat voor de achterbalk aan de bijrijderskant.

Deze vage problemen komen 9 vd 10 keer van een weggerotte aanhanger stekkerdoos. Mocht die er niet zijn dan wordt het een zoektocht. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

boerekool

Berichtdoor boerekool » 11 Mei 2023, 06:29

Edward schreef:Trek de stekker van de aanhangerstekkerdoos maar eens los. In het gat voor de achterbalk aan de bijrijderskant.

Deze vage problemen komen 9 vd 10 keer van een weggerotte aanhanger stekkerdoos. Mocht die er niet zijn dan wordt het een zoektocht. :lol: :lol:

Zojuist geprobeerd is het niet, :(

boerekool

Berichtdoor boerekool » 11 Mei 2023, 06:56

Ik heb zojuist nog verder gekeken maar nu blijkt het dat het zit in de kabel die gaat naar de verzameling onder de stoel van de bijrijder. Fuses geprobeerd en bij het uitnemen van de fuse van de "under seat fuse box" gaan de remlichten uit bij het uitnemen van de fuse (12) die aangeeft: Accessory socket. Ik heb ff gegoogled maar kom er niet uit wat dat precies is.
Kan iemand aangeven wat deze doet?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 11 Mei 2023, 13:17

Edward schreef:Deze vage problemen komen 9 vd 10 keer van een weggerotte aanhanger stekkerdoos. Mocht die er niet zijn dan wordt het een zoektocht. :lol: :lol:

Die zit er bij mij wel, maar ik heb net vorig jaar zomer een nieuwe 13-polige geplaatst (en de achterbalk vernieuwd). Ik denk niet dat die het probleem oplevert, zou mogelijk nog kunnen zitten in de originele stekker vanaf de originele bedrading richting de contactdoos. Daar heb ik nog niet gekeken.
Maar ik ben bang dat het een zoektocht wordt.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Mei 2023, 13:56

boerekool schreef:gaan de remlichten uit bij het uitnemen van de fuse (12) die aangeeft: Accessory socket.

Klinkt als dat de permanente stroom vd stekkerdoos achter voeding geeft aan je remlichten. Doen de remlichten het nu wel gewoon? Want dan zijn er ergens draden door geschuurd .....
Edward van Vugt

boerekool

Berichtdoor boerekool » 11 Mei 2023, 14:04

Edward schreef:
boerekool schreef:gaan de remlichten uit bij het uitnemen van de fuse (12) die aangeeft: Accessory socket.

Klinkt als dat de permanente stroom vd stekkerdoos achter voeding geeft aan je remlichten. Doen de remlichten het nu wel gewoon? Want dan zijn er ergens draden door geschuurd .....

Ja heb fuse 12 eruit gehaald nu zonder contact remlichten uit. Bij starten en rijden werken remlichten wel gewoon.
Maar zoals ik jou begrijp is deze fuse van de “trekhaak” stekker. Zou het mogelijk kunnen zitten in de doorlus stekker achter de balk?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mei 2023, 14:23

Tja, een beetje een zijspoor, maar wel met een duidelijke connectie:

Ik vroeg me al eens af of het niet slimmer zou zijn een 13 pins contactdoos veel hoger, rechts naast de achterdeur, te monteren - dat vereist dan bij een Defender(oïde) tegelijkertijd wel een aangepaste reservewieldrager - .
Bij het gebruik van een aanhanger heb je dan wel een aanhanger met een lange kabel, of dus (gewoonlijk) een stukje verleng/verloopkabel nodig (wat dan direct voorkomt dat je - in dien van toepassing - zo'n kwetsbare verloopstekker nodig hebt).

Edward zal wel zeggen: als het allemaal nieuw, schoon en goed is is het goed ... en dan heeft ie gelijk.   Maar het is bepaald niet de eerste keer dat de aanhangercontacten gedoe opleveren.

Als je het allemaal extra mooi wilt maken zet je er ook nog een relais-kastje met eigen zekeringen tussen, dan voorkom je nog meer kansen op gedoe (zoals het raadselachtig doorbranden van zekeringen waarbij dan na enige tijd opvalt dat dat doorbranden samenvalt met het gebruik van een aanhanger).

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 11 Mei 2023, 18:33

De stekkerdoos in het gat van de achterbalk is een prima plek. Daar is de bekabeling op gemaakt en aanhangerstekkers komen meestal ook niet heel ver bij de trekhaak vandaan en het is wel fijn om niet steeds met een verlengsnoer oid te moeten rijden.

Als je een nieuwe doos gewoon vanachter in het witte sproeivet zet en de gebruikerskant in de WD40 hoeft ie nooit meer af te gaan.

Maar dat is een stukje onderhoud dat de garage zeker en de meeste eigenaars ook vergeten. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”