Vervangen tussenbak

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Mare Imbrium

Vervangen tussenbak

Berichtdoor Mare Imbrium » 10 Mei 2023, 20:32

Hallo Allemaal,

Met veel plezier rij ik een Series 3 uit 1974 met een 200 Di motor. Onlangs heb ik een lekker soepje van mijn tussenbak gemaakt. De bak is kapot gegaan omdat de bus waarmee de tandwielen in de tussenbak gekoppeld wordt, niet was geborgd. De bus is naar achteren gegaan en de rest laat zich raden. :o Nieuwe tussenbak gescoord en gemonteerd. De auto rijd weer goed maar maakt meer toeren en geeft lagere snelheden aan op de teller dan dat ik rijdt. Heb wel een paar andere banden gemonteerd maar de snelheidsmeter loop via de tussenbak ...

Zou het kunnen dat ik een verkeerde (1 tonner) tussenbak heb? Hoe kan ik deze verschillen zien? Tijdens de montage ben ik geen vreemde afwijkende zaken tegen gekomen die duiden op een verkeerde tussenbak.

Landmarcs

Re: Vervangen tussenbak

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2023, 22:12

Mare Imbrium schreef:De auto rijd weer goed maar maakt meer toeren en geeft lagere snelheden aan op de teller dan dat ik rijdt. Heb wel een paar andere banden gemonteerd maar de snelheidsmeter loop via de tussenbak ...

Zou het kunnen dat ik een verkeerde (1 tonner) tussenbak heb? Hoe kan ik deze verschillen zien?   Tijdens de montage ben ik geen vreemde afwijkende zaken tegen gekomen die duiden op een verkeerde tussenbak.

Tja, een lagere snelheids-aanduiding is passend bij een grotere bandenmaat — bij evenveel omwentelingen rijd je verder - want een grotere diameter geeft een grotere afrollengte (dus rijd je sneller bij hetzelfde aantal omwentelingen).
Dat de snelheidsmeter/kilometerteller van de tussenbak afkomt helpt daaraan niks

En de hogere toeren:  Het verschil tussen standaard Series en 1 Ton is ± 33% meer ... da's best veel meer toeren ... 't scheelt een kleine versnelling (bij een Series geven de stappen 3=>2 en 4=>3 bijna 50% meer toeren).   Of de 1 Ton tussenbak normaal een andere snelheidsmeter aanstuurt weet ik niet.

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Mei 2023, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Edward

Re: Vervangen tussenbak

Berichtdoor Edward » 10 Mei 2023, 23:52

Op iedere bak staan nummers die je gewoon even kunt Goegelen op specs. Of dat nummer een beetje leesbaar is met de bak in de auto is een vraag die ik niet kan beantwoorden. :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”