Heb de wagen ondertussen tweemaal laten keuren, eens bij aankoop, en een keer vandaag bij het laten uitvoeren van wat werk wat me een tikkie te hoog gegrepen leek (steekassen, meenemers, lagers van de vooras).
Nu komt uit beide keuringen naar voren dat er wat speling zit op de uitgaande as van de tussenbak. Drie maal is scheepsrecht zullen we maar zeggen, en ik vermoed dat de derde 'keuring' gaat bestaan uit een paar afgekloven tandwielen op een inopportuun moment, ergens in het midden van de woestijn ofzo.
Nu wil ik dat graag voorkomen, dus een revisie / vervanging van de tussenbak gaat toch echt moeten gebeuren.
Nu lijkt het losmaken en herplaatsen van de tussenbak me niet zo'n spannende onderneming, of zie ik daar iets over het hoofd?
Maar de belangrijkere vraag is, wat is wijsheid? Ik zie bij lr-revisie.nl een bak voor zo'n 1000 euro (ex btw denk ik), maar als ik dit soort klusjes doe, doe ik ze liever in een keer goed.
Ik ben al bekend met ashcroft, en een bak met HD assen en een ATB klinkt ook wel aantrekkelijk, maar waar haal je die? Direct bij ashcroft, of zijn er goede leveranciers hier in NL?
Ben daarnaast ook gewezen op winchestergears, maar op het eerste gezicht lijken me dat ashcroft bakken, met een iets hoger prijskaartje.
Wat zijn jullie ervaringen? Welke bedrijven raden jullie aan? En moet je het gewoon zo veel mogelijk 'standaard' laten, of zijn de HD assen en de ATB een goede toevoeging?
Voor de context, ik verwacht binnenkort 12+ maanden de outback van australie te doorkruisen, en ik verwacht daarna ook nog wel 10-20 jaar reisjes te gaan maken met de wagen.
Tussenbak LT230 1.41 (Defender TD5 2004)
Tussenbak LT230 1.41 (Defender TD5 2004)
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
Re: Tussenbak LT230 1.41 (Defender TD5 2004)
wat speling?
de vraag is waardoor en hoeveel. alleen de voorste as. of komt het uit de welbekende uitgaande as hoofdbak en ingaande as h-l bak speling.
en klonk klonk veel of valt wel mee.
en wat wil je.
gewoon door rijden tot zingend geluid? kan, maar komt altijd ongelegen.
mijn ervaring met revisie bedrijven , ze zijn een productie bedr en bij wijze van spreken doen ze het met de hamer in elkaar zetten. als 99% meer als 3 a 5 jaar mee gaat is het goed en rest is garantie, maar owee o wee, als die goede oude kracht weg gaat wat dan,
ik bestel ook bij shcroft, prijs, 600 euro kan ik hem niet voor maken,
maar in jou geval olie controle en laten zitten tot hij stuk gaat. zou ik doen.
de vraag is waardoor en hoeveel. alleen de voorste as. of komt het uit de welbekende uitgaande as hoofdbak en ingaande as h-l bak speling.
en wat wil je.
mijn ervaring met revisie bedrijven , ze zijn een productie bedr en bij wijze van spreken doen ze het met de hamer in elkaar zetten. als 99% meer als 3 a 5 jaar mee gaat is het goed en rest is garantie, maar owee o wee, als die goede oude kracht weg gaat wat dan,
- Erik Peters
jbladel schreef:Nu komt uit beide keuringen naar voren dat er wat speling zit op de uitgaande as van de tussenbak.
Waar, voorste uitgaande as? Iets op en neer bewegen? Dat heeft mijn 300 Tdi ook. Doe ik niks aan, alleen de keerring vervangen als die lekt.
Is een kort asje die aan het andere uiteinde in het middendifferentieel steekt. Daar zal wel wat speling zitten.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Als je voor zekerheid gaat dan zou ik de bak vooral laten hangen. Een LT230 loopt eigenlijk zelden écht kapot, hooguit de spines van de versnellingsbak en het inputgear die slijten dus die zou ik er even uitnemen en controleren, dan is de as vd bak ook te inspecteren. Kan gewoon met de tussenbak op z'n plek.
Ashcroft is geen aanrader net voor je expeditie gaat. Daar is de kwaliteitscontrole gewoon niet goed op orde en wisselt het product dus veel teveel van kwaliteit. Ook hier op het forum zijn er zat die een Ashcroft bak weer snel zat mochten wisselen.
Ashcroft is geen aanrader net voor je expeditie gaat. Daar is de kwaliteitscontrole gewoon niet goed op orde en wisselt het product dus veel teveel van kwaliteit. Ook hier op het forum zijn er zat die een Ashcroft bak weer snel zat mochten wisselen.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
pascal110 schreef:wat speling?
en wat wil je.
Voorste uitgaande as staat er op mijn keuringsrapport. Het voornaamste doel is voorkomen dat ik stil kom te staan in de woestijn.
Als je koppelt hoor je wel wat gebonk, ik zou niet zeggen excessief, maar wel hoorbaar. Dat is dus (waarschijnlijk) de tussenbak?
Goed, het is dus mijn eerste defender, en de speling zat er al op vanaf het aankooprapport, dus of die meer geluid maakt dan normaal durf ik niet te zeggen. Het wiellager linksvoor maakte blijkbaar ook al behoorlijk geluid, maar daar kwam ik pas achter toen ze hem gisteren vervangen hebben.
Voor de onkosten hoef ik het niet te laten, ik had dit wel begroot. Vraag is dus inderdaad of je voor de 'standaard' gaat, of dat de HD assen en de ATB de moeite waard zijn.
Edward schreef:Als je voor zekerheid gaat dan zou ik de bak vooral laten hangen. Een LT230 loopt eigenlijk zelden écht kapot, hooguit de spines van de versnellingsbak en het inputgear die slijten dus die zou ik er even uitnemen en controleren, dan is de as vd bak ook te inspecteren. Kan gewoon met de tussenbak op z'n plek.
Ik ga sowieso nog een kilometer of 5000 rijden voordat die op de boot gaat. Dus als ik een beetje doorwerk met het vervangen voor de bak, zit er dus nog wel wat 'inlooptijd' op. Wat zijn de risico's van doorrijden met een bak die aan revisie toe is? En wat gebeurt er / hoe weet ik wanneer er met die bak écht niet verder te rijden valt?
Zoals ik het voor me zie hoef ik het voor de kosten niet te laten (die waren begroot), dus het is of nu, of als ik terug kom uit australie.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
Doorrijden met een LT230 kent geen risico's. Het ding is zowat bomproof en ik ken eigenlijk niemand die ermee stilgevallen is.
De enige die ik ooit opgehaald heb die stilgevallen was keerde langs de weg en die hoorde een tik en dat was de laatste mm van de splines van de uitgaande as vd hoofdbak. Die draait dan loos in de inputgear van de tussenbak en dus sta je stil.
Aangezien Johnny een dag of wat later naar UK moest met het ding hebben we daar wel van geleerd dat als de nood hoog genoeg is we in recordtijd een bak met tussenbak kunnen wisselen.
Ik heb nog nooit een tussenbak onder een auto vandaan gehaald voor iets anders dan lekkerij. Kapot heb ik nog niet mee gemaakt.
De enige die ik ooit opgehaald heb die stilgevallen was keerde langs de weg en die hoorde een tik en dat was de laatste mm van de splines van de uitgaande as vd hoofdbak. Die draait dan loos in de inputgear van de tussenbak en dus sta je stil.
Aangezien Johnny een dag of wat later naar UK moest met het ding hebben we daar wel van geleerd dat als de nood hoog genoeg is we in recordtijd een bak met tussenbak kunnen wisselen.
Ik heb nog nooit een tussenbak onder een auto vandaan gehaald voor iets anders dan lekkerij. Kapot heb ik nog niet mee gemaakt.
Edward van Vugt
- Erik Peters
Edward schreef:De enige die ik ooit opgehaald heb die stilgevallen was keerde langs de weg en die hoorde een tik en dat was de laatste mm van de splines van de uitgaande as vd hoofdbak. Die draait dan loos in de inputgear van de tussenbak en dus sta je stil.
Dat kon wel gebeuren met de eerste series LT230 tussenbakken naar ik begrepen heb, maar bij de latere typen zitten er boorgaten dwars door het inputgear, zodat de splines veel beter gesmeerd kunnen worden en het verslijten van de spines niet meer voorkomt. Gewoon goede olie erin.
Groet,
Erik.
P.S. Lees voor de aardigheid deze post even door: viewtopic.php?f=14&t=13285&hilit=tussenbak+Noorwegen
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?f=22&t=13657&start=80#p101475
jbladel schreef:Ik zal binnenkort de remblokken en schijven nog eens goed bekijken. Zijn ook niet de kosten natuurlijk. De wagen zal toch weer op bokken moeten als de tussenbak er tussenuit moet..
Als je nu toch aan de tussenbak gaat klussen dan is mijns inziens een Ashcoft ATB middendifferentieel een aanbevelenswaardige upgrade.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef:Als je nu toch aan de tussenbak gaat klussen dan is mijns inziens een Ashcoft ATB middendifferentieel een aanbevelenswaardige upgrade.
Groeten MarcS
Dit heb ik je eerder horen noemen, zelf een ATB in de bak? Ik ben denk ik redelijk geinformeerd over de voordelen van het ATB, maar ben zeker geïntereseerd om jou mening over de voor en nadelen nogmaals aan te horen.
-
Landmarcs
jbladel schreef:Landmarcs schreef:Als je nu toch aan de tussenbak gaat klussen dan is mijns inziens een Ashcoft ATB middendifferentieel een aanbevelenswaardige upgrade.
Dit heb ik je eerder horen noemen, zelf een ATB in de bak? Ik ben denk ik redelijk geinformeerd over de voordelen van het ATB, maar ben zeker geïntereseerd om jou mening over de voor en nadelen nogmaals aan te horen.
Als ik een en ander tijdig had geweten dan had ik denkelijk nu al een ATB in de tussenbak gehad (hij moest er bij mij toch even af vanwege de beruchte "Puma" tussenas - de bescheiden lekkage is toen wel gelijk verholpen). Als de tussenbak zo voor de hand ligt is de wissel naar een ATB een bescheiden financiële hobbel.
Ik heb ervaring met het tekort schieten van de standaard oplossing met middendifferentieel + ABS/ETC (met name in sneeuw waarin opvries+dooi effecten de grip verpesten, echter ook bij een harde rots-ondergrond met daarop los fijn grind/zand). De beschrijving, en ook de ervaringsberichten geven aan dat een ATB dan een belangrijke verbetering vormt.
Anyway: Als je de tussenbak toch los hebt is de ATB ineens heel betaalbaar (zeker in het licht van wat je verder in de preparatie van je auto hebt gestoken). O ja, de tussenbak mag misschien bomb-proof zijn ... het standaard middendifferentieel is dat niet, dwz dat kan je stuk krijgen door het langdurig te veel te laten werken (de smering is daarop niet berekend), of door DiffLock in te schakelen op het moment dat één wiel stevig doordraait (DiffLock kan je rollend in en uitschakelen, maar niet als één van de wielen doordraait).
Met een ATB hoef je DiffLock alleen nog maar te gebruiken in de aller moeilijkste gevallen, met name bij het wegrijden vanuit een situatie met minimale grip, of wanneer je op een (zeer) steile helling de grip op je voorwielen dreigt te verliezen (of op de achterwielen bij steil dalen).
Groeten MarcS