Goedemiddag,
Ik heb een L322 van 2007. Rij hem al enige jaren.
Sinds enige tijd, als de motor enige minuten loop, bij koude motor, komt er zeer veel rook vrij bij mijn auto.
Dit blijft uit een leiding te komen die vlak bij het rechtervoorwiel uitkomt.
Als de auto enige tijd loopt is het daarna weer weg.
Ik heb geen standkachel of iets dergelijks.
Waar is deze leiding van? En vanwaar komt daar nu opeens plotseling rook vrij?
Is het te verhelpen met iets?
Benieuwd naar jullie ervaringen.
L322 - Rook uit leiding bij koude motor
-
JohanFreelander
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09
Re: L322 - Rook uit leiding bij koude motor
beste,
Beetje meer info is wel handig. Wat voor motor? Foto van de leiding?
Groet Johan
Beetje meer info is wel handig. Wat voor motor? Foto van de leiding?
Groet Johan
Defender 130 2002
Re: L322 - Rook uit leiding bij koude motor
Hij heeft een 3.6 v8.
ik lees van veel andere auto's dat het een soort standkachel moeten zijn. DIe hebben vaker een afvoer bij het rechter voorwiel. Maar dat deze nu opeens blauwe rook uitblaast is voor namelijk nieuw.
ik lees van veel andere auto's dat het een soort standkachel moeten zijn. DIe hebben vaker een afvoer bij het rechter voorwiel. Maar dat deze nu opeens blauwe rook uitblaast is voor namelijk nieuw.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: L322 - Rook uit leiding bij koude motor
Drenthe schreef:Hij heeft een 3.6 v8.
ik lees van veel andere auto's dat het een soort standkachel moeten zijn. DIe hebben vaker een afvoer bij het rechter voorwiel. Maar dat deze nu opeens blauwe rook uitblaast is voor namelijk nieuw.
Wellicht een bijverwarmingskachel (een standkachel die niet "stand-alone" draait).
En wellicht is de rook een kwestie van door bijv. vervuiling een minder goede verbranding ?
Groeten MarcS
-
JohanFreelander
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09
Re: L322 - Rook uit leiding bij koude motor
Je zou de standkachel eens een half uur op vol vermogen kunnen laten werken.
En dan later eens kijken of de rook er nog is.
Groet Johan
En dan later eens kijken of de rook er nog is.
Groet Johan
Defender 130 2002
Re: L322 - Rook uit leiding bij koude motor
Veel moderne diesels hebben een dieselkachel voor de verwarming van het interieur. Dit omdat de motor zo efficiënt is dat er te weinig restwarmte is om de cabine warm te krijgen.
Die kachel heeft ook gewoon onderhoud nodig, iets dat vaak geskipt wordt als de wagen bij een universele garage komt voor beurtjes.
Gewoon de kachel eens nazien of idd eens flink warm laten worden zodat ie op z'n minst schoon kan branden. Al kan dat laatste meestal alleen door de auto aan de computer te hangen of de kachel uit te bouwen en stand alone te laten draaien.
Als ie toch uitgebouwd moet kun je hem net zo goed uit elkaar halen en schoonmaken.
Die kachel heeft ook gewoon onderhoud nodig, iets dat vaak geskipt wordt als de wagen bij een universele garage komt voor beurtjes.
Gewoon de kachel eens nazien of idd eens flink warm laten worden zodat ie op z'n minst schoon kan branden. Al kan dat laatste meestal alleen door de auto aan de computer te hangen of de kachel uit te bouwen en stand alone te laten draaien.
Als ie toch uitgebouwd moet kun je hem net zo goed uit elkaar halen en schoonmaken.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: L322 - Rook uit leiding bij koude motor
Als er dan toch het nodige werk aan zit is het wellicht lonend om - als dat redelijkerwijze mogelijk is - de kachelaansturing zo aan te passen dat ie ook zelfstandig als echte standkachel kan draaien. Da's denkelijk dan wel een klusje waar je even voor moet rondvragen naar wie weet wat er zoals mogelijk is.
Groeten MarcS
Groeten MarcS
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten