Ergens juni of juli 2021 had het hulpstuurhuis van m’n 109 series 3 zoveel speling dat ik het verving door een nieuw exemplaar van de firma Britpart. Britpart onderdelen zijn soms goed en soms niet goed, hetgeen ze de illustere bijnaam ‘shitparts’ oplevert. Het nieuwe hulpstuurhuis bleek met veel radiale speling nog beroerder dan mijn oude exemplaar en dus met meer stuurspeling. Vanhier uit ontstond het idee om zelf mijn oude hulpstuurhuis te gaan reviseren.
Dat bleek een potentieel lastige klus te zijn waarbij een soort zelfmoordveer, waar je als je niet zou oppassen, de nog steeds uitstekend Nederlandse medische zorg van nabij zou kunnen mee maken.
Na het nodige uitstel de klus maar eens opgepakt.
De kunst is om de vier halve lagerschalen door de veer gecomprimeerd in het Lagerhuis te krijgen, zonder de fiberglass halve schalen te beschadigen. Dat is het venijn in deze klus.
Voor het beheerst en gelijkmatig inbrengen van het as/lagerschalen/drukkingen en veer samenstel heb ik een opstelling gemaakt waarbij wordt voorkomen dat de veer kan wegklappen en het pakket gecentreerd in het hulpstuurhuis gebracht wordt.
Dat is gelukt door heel rustig de as aan de linkerkant axiaal ruimte te geven met de M10 moer op de draadstang en rechts de as op de duwen met de lijmklem. Het blijft een link klusje met die opgespannen veer en het is veiling op het moment dat de twee gedeelde lagerschalen in het huis zitten en de deksels aan beide kanten vast met elk minimaal twee boutjes.
Voor de smering heb ik voor kogellagervet gekozen ipv olie. Het vet pomp ik erin met een tijdelijke vetnippel tot het vet er aan de onderkant via het meldgat uit komt.
De veer heb ik met een heel stel dunne tiraps stap voor stap op spanning gebracht, deze verwijder je weer bij het inbrengen van de as en lagers. Om wegspringen te voorkomen heb ik de lagerschalen vastgezet met een slangklemmen. Nogmaals het is een klus waar je verdraaid goed op veiligheid moet letten en zorgvuldig te werk gaan. En dan is het te doen.
Het sturen met de Engelse Dame is een heel stuk verbeterd nu de speling in het hulpstuurhuis minimaal is.
109 Series 3, revisie hulpstuurhuis (steering relay)
109 Series 3, revisie hulpstuurhuis (steering relay)
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
- Erik Peters
Re: 109 Series 3, revisie hulpstuurhuis (steering relay)
Ik zou 00 vet gebruikt hebben (het soort dat in automatische vetsmeersystemen gebruikt wordt), dat is dunner dan gewoon kogellagervet en kruipt beter overal tussen. In de fusee's van de Defender wordt ook zoiets gebruikt, al zit daar vaak ook nog molybdeendisulfide bij in.
Maar verder strak werk!
Groet,
Erik.
Maar verder strak werk!
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Ik zou 00 vet gebruikt hebben (het soort dat in automatische vetsmeersystemen gebruikt wordt), dat is dunner dan gewoon kogellagervet en kruipt beter overal tussen. In de fusee's van de Defender wordt ook zoiets gebruikt, al zit daar vaak ook nog molybdeendisulfide bij in.
Maar verder strak werk!
Groet,
Erik.
Dank voor je compliment en de tip om Ep 00 vet te gebruiken, kogellagervet is inderdaad wat aan de dikke kant voor deze toepassing.
Groet
Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
Kijk! Dat is nog eens netjes dat je dat met ons wilt delen.
Typisch een Landrover oplossing voor een Landrover probleem.
Typisch een Landrover oplossing voor een Landrover probleem.