stappenplan bij Invoer series uit Groot Brittannië

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
RickPrust
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Apr 2023, 18:53

stappenplan bij Invoer series uit Groot Brittannië

Berichtdoor RickPrust » 10 Apr 2023, 19:03

Hallo iedereen!
Toch hier maar een account aangemaakt na een tijdje het internet afgezocht te hebben voor antwoorden op mijn vraag: Wat is de gang van zaken bij het kopen van een oldtimer, bijv. een Series 3, uit Groot Brittannië?
Ik snap dat je daar moet uitkijken met valutawisselingen en dat je, als ik het goed begrijp, alleen 9% btw en geen invoerrechten betaald. Maar hoe zorg ik dat deze 9% betaald word aan de douane (toch?)? en hoe origineel moet alles zijn om geen moeilijkheden te krijgen bij de rdw als je 'm gekeurd wil krijgen; moeten alle nummertjes kloppen, of is een vervangen deel chassis met t zelfde nummer al een probleem?
Nouja, een hoop vragen dus, en ik hoop dat er hier mensen met antwoorden zijn. Een eventueel "stappenplan" zou helemaal ideaal zijn :D
alvast bedankt!
Rick
"A willing man will find a way"

1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: stappenplan bij Invoer series uit Groot Brittannië

Berichtdoor pascal110 » 13 Apr 2023, 08:21

invoeren is nu het zelfde als dat je iets koopt buiten de eu, dus auto import naar de eu.
import moet je btw betalen en bpm, bpm is vrijgesteld, toch ivm leeftijd.
btw, je moet hem al kopen ex btw bij part wordt dit moeilijk soms ook bij bedrijf.
ieder geval je moet 21 betalen over aankoop bedrag, dit kun je doen aan de grens met eu. of hier bij douanekantoor.
aan grens kun je zelf, mits de duanier je bedrag gelooft en zin heeft om jou prive te helpen. kan soms urenduren,
of je stopt aldaar en voert hem in met later in eigenland aangifte, maar dit moet via de aldaar zittende transporteur die instaat voor je borg, meestal moet je hun dan die borg a 2500 euro overmaken voor dat je het form krijgt.
dat waas dan de grens.
rdw auto imp buiten eu, ook niet makkelijk en dan nog dat chassis nr,
ik zeg niet doen, veel moeite enz met risico dat je oudijzer koopt.

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: stappenplan bij Invoer series uit Groot Brittannië

Berichtdoor Landmarcs » 13 Apr 2023, 10:46

Misschien is de beste stap om niet op dat grote eiland naar een Series te zoeken ?

Ik heb geen ervaring, maar ik lees maar al te vaak dat wat daar als "rock solid" wordt aangeprezen hier één bonk roest blijkt.

Geduldig zoeken naar een mooie Spaanse (dus Santana), en dus bij een nieuwere Series wat eigenaardigheden op de koop toe nemen, is wellicht handiger. Spanje is EU - dat scheelt een boel gedoe, het klimaat is er beter - dat scheelt roest ... 't is alleen iets verder weg.

Wat ik nog vergat:  Op het grote eiland zit het stuur meestal aan de "right-side", en hier is dat de "wrong side".

Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 13 Apr 2023, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: stappenplan bij Invoer series uit Groot Brittannië

Berichtdoor dyngo » 13 Apr 2023, 15:13

UK is geen EU meer.
Betekent gewoon een hoop gedoe, niet meer simpelweg op de trailer en naar huis rijden.
Beste laat je dat doen door een bedrijf die daar in gespecialiseerd is.
Dat deden de mensen die Range Rovers uit CH haalden ook.
Mijn CH RR is ook zo gekomen, kosten toen 500 euro voor een auto waarde 500 euro.
Maar hij stond dan wel in NL.
RDW invoeren is simpel, daar maakt het niet uit waar de auto vandaan komt.
Als de papieren maar kloppen en alle kosten betaald zijn.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: stappenplan bij Invoer series uit Groot Brittannië

Berichtdoor Erik Peters » 13 Apr 2023, 19:00

dyngo schreef:RDW invoeren is simpel, daar maakt het niet uit waar de auto vandaan komt.
Als de papieren maar kloppen en alle kosten betaald zijn.

Maar bij een ingevoerde uit Engeland kijken ze wel of je de koplampen hebt aangepast aan rechts rijdend verkeer.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: stappenplan bij Invoer series uit Groot Brittannië

Berichtdoor dyngo » 13 Apr 2023, 22:39

Als dat het enige probleem is ...
De auto moet natuurlijk voldoen aan de NL eisen.
Zo zijn er altijd kleine afwijkingen, zelfs binnen EU.
D eist bijvoorbeeld alarm knipperlichten, B eist een mistachterlamp en in NL moet een nummer in het chassis ingeslagen zijn. Elk land zijn curiositeiten.

pascal110
Berichten: 406
Lid geworden op: 20 Jun 2019, 22:44

Re: stappenplan bij Invoer series uit Groot Brittannië

Berichtdoor pascal110 » 15 Apr 2023, 07:26

RDW invoeren is simpel, daar maakt het niet uit waar de auto vandaan komt
is dat zo daar ben ik van andere meening.
er is wel duidelijk verschil tussen uit of buiten de eu afkomstig.
toch?

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: stappenplan bij Invoer series uit Groot Brittannië

Berichtdoor Landmarcs » 15 Apr 2023, 11:03

pascal110 schreef:RDW invoeren is simpel, daar maakt het niet uit waar de auto vandaan komt
is dat zo         daar ben ik van andere mening.
er is wel duidelijk verschil tussen uit of buiten de eu afkomstig.

In ieder geval is er één duidelijk verschil:
Bij een binnen-EU-auto met deugdelijke papieren wordt die auto gewoon geaccepteerd zoals ie is (op details als koplampen na).
Goedkeur in een EU land is goedkeur in Nederland, zelfs de APK wordt overgenomen.

Bij een buiten-EU-auto met deugdelijke papieren is er meer kans dat er op- en aanmerkingen zijn (er is dus meer ruimte voor "details" of ernstiger — het kan dus om meer gaan dan alleen die koplampen).

En dan Zwitserland:  Ik ken de precieze inhoud van de verschillende verdragen niet, maar Zwitserland heeft zich verregaand gelijkgeschakeld met de EU-regels.   Dit was indertijd een optie bij de Brexit, maar de hard-lines in het UK wilden zich expliciet maximaal afzetten tegen de EU-regels*.

*  Het UK trad in 1973 toe tot de EU.   Toentertijd heerste er al een diepgewortelde weerstand tegen "Europe", en vreesde men de "bemoeizucht" van "Europe", en vreesde men ook de "invasie" vanuit het "continent" (in de 27 jaar EU lidmaatschap is dit nooit beter geworden).   Het leek op het gevoel dat ze 150 jaar na Napoleon alsnog aan Napoleon onderworpen zouden worden.  
Zo was er bijvoorbeeld de vrees voor het metrische stelsel ... de jampotten zouden metrisch worden, en dat zou de traditionele Britse tafelschikking omverwerpen.   Dat we sinds mensenheugenis op het continent met jampotten van precies 453 gram leefden, en dat die jampot-maat Napoleon overleefde weten ze vlgs mij nog steeds niet op het grote eiland (inmiddels zie je meer en meer jampotten van 400 en 370 gram, een slimme actie van de jamfabrikanten ... ze verkopen kennelijk liever meer glaswerk).  
Dat de typisch Britse Marmite nog heel lang in typisch Britse inhoudsmaten op het continent verkocht werd (of dat Cees Buddingh er een wereldberoemd gedicht over schreef) wisten ze ook niet — wel kloegen ze over de Marmite tekorten en de prijsstijgingen die het gevolg waren van de Brexit


Groeten MarcS

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: stappenplan bij Invoer series uit Groot Brittannië

Berichtdoor dyngo » 15 Apr 2023, 16:04

Omdat die potjes marmite in NL gemaakt werden (Unilever).
Overigens komt de 'english marmalade' die ik wel eens bij de plusmarkt haal tegenwoordig uit Ierland ..

En dan die autos:
Maakt niet uit waar de auto vandaan komt.
We hadden het over series 3, dus oldtimers.
Daar is het beleid erg gemakkelijk.
Kan me voorstellen dat nooit in NL ingevoerde autos een probleem vormen.
Waarscheinlijk moet je dan iets meer moeite doen.
RDW is met oude autos erg schappelijk geworden.
Kon mijn Triumph Courier die normaal 36 pk heeft zonder problemen officieel als 6 cylinder 135 pk invoeren (TR6 motor)
Ook verlengde Range Rovers (ambulance, brandweer 4x6), perkins en Nissan diesel, er kan veel meer dan in het meeste buitenland.

RickPrust
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 Apr 2023, 18:53

Re: stappenplan bij Invoer series uit Groot Brittannië

Berichtdoor RickPrust » 17 Apr 2023, 14:36

okay, hoop reacties van allerlei kalibers... nog een paar dingetjes om duidelijker te maken welke situatie ik in zit en wat ik al verder te weten ben gekomen:
ik ben zeker niet op zoek naar een perfecte series, maar echt een project. Budget is niet groot genoeg om hier in Nederland een leuk project te vinden, en voor wat ik gezien heb in Engeland wel. Ik heb vorige week met de RDW gebeld, en naar wat ik daarvan begrepen heb, is het zo simpel als een afspraak maken bij een RDW-kantoor, de auto daar heen brengen, en dan krijg je een factuur van de douane toegestuurd over de btw en bpm. Snap het hele idee met daar geen btw betalen niet helemaal though, is dat gewoon kostenbesparing? ga vandaag nog ff een mailtje naar de douane doen om daar nog wat dingen te vragen, kijken wat die zeggen.
ik snap dat ik beter hier in Nederland kan kijken, en dat ga ik ook nog meer doen, maar Engeland/Groot Brittannië lijkt een goede optie als ik mijn eigen bevindingen en de helft van de andere reacties zie....
"A willing man will find a way"

1973 Land Rover Series 3 "Lightweight" FFR 2.25 benzine


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten