pascal110 schreef:RDW invoeren is simpel, daar maakt het niet uit waar de auto vandaan komt
is dat zo daar ben ik van andere mening.
er is wel duidelijk verschil tussen uit of buiten de eu afkomstig.
In ieder geval is er één duidelijk verschil:
Bij een binnen-EU-auto met deugdelijke papieren wordt die auto gewoon geaccepteerd zoals ie is
(op details als koplampen na).
Goedkeur in een EU land is goedkeur in Nederland, zelfs de APK wordt overgenomen.
Bij een buiten-EU-auto met deugdelijke papieren is er meer kans dat er op- en aanmerkingen zijn
(er is dus meer ruimte voor "details" of ernstiger — het kan dus om meer gaan dan alleen die koplampen).
En dan Zwitserland: Ik ken de precieze inhoud van de verschillende verdragen niet, maar Zwitserland heeft zich verregaand gelijkgeschakeld met de EU-regels. Dit was indertijd een optie bij de Brexit, maar de hard-lines in het UK wilden zich expliciet maximaal afzetten tegen de EU-regels*.
* Het UK trad in 1973 toe tot de EU. Toentertijd heerste er al een diepgewortelde weerstand tegen "Europe", en vreesde men de "bemoeizucht" van "Europe", en vreesde men ook de "invasie" vanuit het "continent" (in de 27 jaar EU lidmaatschap is dit nooit beter geworden). Het leek op het gevoel dat ze 150 jaar na Napoleon alsnog aan Napoleon onderworpen zouden worden.
Zo was er bijvoorbeeld de vrees voor het metrische stelsel ... de jampotten zouden metrisch worden, en dat zou de traditionele Britse tafelschikking omverwerpen. Dat we sinds mensenheugenis op het continent met jampotten van precies 453 gram leefden, en dat die jampot-maat Napoleon overleefde weten ze vlgs mij nog steeds niet op het grote eiland (inmiddels zie je meer en meer jampotten van 400 en 370 gram, een slimme actie van de jamfabrikanten ... ze verkopen kennelijk liever meer glaswerk).
Dat de typisch Britse Marmite nog heel lang in typisch Britse inhoudsmaten op het continent verkocht werd (of dat Cees Buddingh er een wereldberoemd gedicht over schreef) wisten ze ook niet — wel kloegen ze over de Marmite tekorten en de prijsstijgingen die het gevolg waren van de Brexit Groeten MarcS