Na een ratelend geluid kreeg ik deze foutmelding. Zal iets met alternator zijn…? Ik dacht misschien een riempje, maar is één grote multiriem, toch? Kan een alternator zulk geluid maken voor hij sterft? Of is dat een spanrol? Heb ik nog geen ervaring mee. Zal weer een rotklus worden. Of valt dat mee?
Bedankt voor input!
Erik
Disco 4 2.7 Storing laadsysteem
Disco 4 2.7 Storing laadsysteem
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
Re: Disco 4 2.7 Storing laadsysteem
Vandaag oude alternator gedemonteerd. Ik zie dat de kern niet meedraait met de poulie.
Zelf tool gemaakt om visco los te krijgen. Je moet grote 36 sleutel hebben ook. Mogelijk met een flinke tik ertegen heb je geen tool nodig. Want zo vast zat het niet. Morgen nieuwe plaatsen en hopen dat probleem opgelost is.
Erik
Zelf tool gemaakt om visco los te krijgen. Je moet grote 36 sleutel hebben ook. Mogelijk met een flinke tik ertegen heb je geen tool nodig. Want zo vast zat het niet. Morgen nieuwe plaatsen en hopen dat probleem opgelost is.
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
Re: Disco 4 2.7 Storing laadsysteem
Op de wat nieuwere auto's is de dynamo inschakelbaar net als een airco. Dat bespaart brandstof maar geeft wel weer een onderdeel dat kan falen.
Maar ratelen heb ik zo'n koppeling nog nooit horen doen. Weer wat geleerd, dank.
Nu hopen dat het dat ook is
Maar ratelen heb ik zo'n koppeling nog nooit horen doen. Weer wat geleerd, dank.
Nu hopen dat het dat ook is
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Disco 4 2.7 Storing laadsysteem
Edward schreef:Op de wat nieuwere auto's is de dynamo inschakelbaar net als een airco. Dat bespaart brandstof maar geeft wel weer een onderdeel dat kan falen.
Maar ratelen heb ik zo'n koppeling nog nooit horen doen. Weer wat geleerd, dank.
Tja, ze bedenken de gekste dingen. De dynamo draait al redelijk weerstand-arm op het moment dat de spanningsregelaar de rotor niet of minimaal bekrachtigt .... de vrijlooppoelie is dus vrijwel zeker niet bedoeld om brandstof te sparen. Kennelijk kan de rotor zo zwaar zijn, en zo rap draaien dat bij een plotselinge afname van het motortoerental de rotor deze afname moeilijk bij kan benen: de vrijlooppoelie voorkomt dit probleem - de rotor draait dan even in vrijloop.
Het ratelende geluid zou dus heel goed het geluid van een hemelende vrijlooppoelie kunnen zijn.
Of die vrijlooppoelie servicable is, of eenvoudig vervangbaar weet ik niet.
Groeten MarcS
PS Ik heb dit niet zelf bedacht, https://www.mvwautotechniek.nl/dynamo/ maakte mij wijzer.
Re: Disco 4 2.7 Storing laadsysteem
Zo gek is het niet wat "ze" bedenken. Mijn vorige bus en de huidige hebben exact hetzelfde blok (CAAC) en bak (DSG) configuratie alleen zit op de huidige een "slimme" dynamo en een start-stop systeem.
De vorige liep 1:12 en deze 1:14. Dat lijkt niet veel verschil maar op jaarbasis kan het een gierigaard als mij uitermate bekoren.

De vorige liep 1:12 en deze 1:14. Dat lijkt niet veel verschil maar op jaarbasis kan het een gierigaard als mij uitermate bekoren.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Disco 4 2.7 Storing laadsysteem
Opgelost. De nieuwe alternator draait de kern wel mee met de poulie. Echter is er een vrijloop mogelijkheid. Dus niet vast één op één overbrenging.
Het geluid gaf aan dat er iets aan het stuk gaan was. Toen het stopte, kreeg ik de foutmelding.
Job done.
Merci jongens! Zalig Pasen
Het geluid gaf aan dat er iets aan het stuk gaan was. Toen het stopte, kreeg ik de foutmelding.
Job done.
Merci jongens! Zalig Pasen
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Disco 4 2.7 Storing laadsysteem
ErikDisco schreef:De nieuwe alternator draait de kern wel mee met de poulie. Echter is er een vrijloop mogelijkheid. Dus niet vast één op één overbrenging.
Denkelijk draait de rotor in de aandrijfrichting één op één mee met de poelie - zodra het motortoerental rap terugvalt (zoals bijv. het het opschakelen naar een hogere versnelling) kan de rotor in vrijloop doordraaien en zo zijn vliegwiel-energie kwijt. De rotor duwt en trekt bij dat terugvallen niet aan de multiriem — dit vermindert de schok-belasting van de multiriem.
Groeten MarcS
Re: Disco 4 2.7 Storing laadsysteem
Zo is het helemaal Marc.
Als iemand ooit mijn tool wil gebruiken, mag je het altijd komen halen. Neemt toch wat tijd om zoiets te ontwerpen en maken, vandaar.
Erik
Als iemand ooit mijn tool wil gebruiken, mag je het altijd komen halen. Neemt toch wat tijd om zoiets te ontwerpen en maken, vandaar.
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten