Hoge brandstofdruk Freelander 2 I6 3.2 benzine

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Luke

Hoge brandstofdruk Freelander 2 I6 3.2 benzine

Berichtdoor Luke » 30 Mar 2023, 04:06

Goede avond allen vanuit Brazilie,

Een tijdje niet op het forum geweest, maar hier dan toch met een serieus probleem.

Freelander 2, motor 3.2 benzine

Historie:

Auto startte niet meer, hele lijst aan foutcodes, maar simpelweg kwam het erop neer dat brandstofpomp kapot was.
Pomp is inmiddels vervangen, en de auto loopt, waarbij vermeld moet worden dat de klant een pomp heeft aangeleverd die in mijn optiek inferieure kwaliteit is (merkloze china zooi)
Echter......de brandstof druk is enorm hoog, gemeten net na de pomp: 7,2 bar terwijl normale druk 3,5 a max 4 bar mag zijn.
Scanner geeft als enige DTC code nog P0088 - Fuel rail / System pressure to high, hetgeen dus overeenkomt met de gemeten druk.

Wat ik begrijp is dat het systeem als volgt werkt: druksensor op de rail monitort de druk, druk zelf wordt pulsgewijs / elektrisch geregeld door een controle module, die de pomp aanstuurt , ofwel de pomp werkt met variabele druk.

Nu is mijn vermoeden dat het of de pomp is (wegens inferieure kwaliteit) of de regelmodule, echter ik weet niet hoe ik vast kan stellen welke van de 2 de schuldige is. En kapotte druksensor geloof ik niet zo want de scanner geeft dezelfde gemeten waardes aan als de aangesloten manometer net na de pomp (minimaal drukverschil van 0,2 bar)
De scanner die ik heb vindt geen brandstofpomp regel module.

Als iemand tips heeft die mij in de goede richting brengen zo ik dat bijzonder waarderen

Mvr Gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Re: Hoge brandstofdruk Freelander 2 I6 3.2 benzine

Berichtdoor Erik Peters » 30 Mar 2023, 20:18

Als ik hier https://www.freel2.com/forum/topic27535.html kijk dan zou de ECU de 'regelmodule' voor de brandstofdruk zijn.
Verder heb ik geen idee.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 30 Mar 2023, 20:42

Hoi Erik,

Bedankt voor je reactie,
Heb idd even gekeken bij de link die je stuurde, en hoewel het daar over een te lage druk gaat is het redelijk vergelijkbaar.

Wat ik van de werking van het systeem begrijp is dat de sensor / regelunit op de brandstofgalerij een signaal stuurt naar de regelmodule die de pomp aanstuurt, de pomp werkt dus met variabele drukregeling.
Nu registreert de sensor wel de juiste druk (uitlezing met scanner geeft vergelijkbare waarde aan als drukmeting met manometer net na de pomp, maar de vraag is of hij dat signaal ook doorstuurt naar de regelmodule.

Bovendien kan het ook zo zijn dat de module is overleden en wel de juiste signalen van de sensor krijgt maar daar niet op reageert naar de pomp, en tot slot kan het ook de pomp zijn, vanwege baggerkwaliteit, die geen variabele drukregeling aankan

Dus zeg het maar? sensor? regelmodule? brandstofpomp in tank? :o :D

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 30 Mar 2023, 21:48

Kan natuurlijk ook een draadbreukje of slecht contactje zijn, dat een signaal niet (goed) overkomt.

Groet,

Erik.

p.s. Het zou een Volvo motor zijn die erin ligt.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Luke

Berichtdoor Luke » 08 Apr 2023, 02:37

Even een kleine update, in het kader van het delen van info zodat anderen daar in een later stadium iets an kunnen hebben

De klant kocht dus zelf de vervangende pomp (complete unit oncl filter etc) echter chinese inferieure rommel.
En wat blijkt een pomp die zowel voor Evoque als FL2 geschikt is, met1 vwrschil, voor evoque wordt de pomp constant gevoed in tegenstelling tot de pomp vn FL2
Verschil van 1 extra draadje op de unit in de tank.
Oplossing: hele spul weer uit de tank, draadje doorknippen of beter helemaal weghalen en spul weer terugbouwen. En het spul werkt nu wel zoals het moet voor FL2.

Terug naar “Techniek”