Ben op zoek naar advies over onderhoudsinterval voor mijn Puma 2.4. Ik gebruik de auto eigenlijk uitsluitend voor verre overland reizen (naar Singapore, Tanzania/Kaapstad, Noordkaap etc.) Tussen dit soort reizen (om de paar jaar) wordt de auto nauwelijks gebruikt. Na elke grote trip krijgt de auto uitgebreide onderhoudsbeurt bij LaRo dealer.
Dealer geeft jaarlijks onderhoud aan op kaartje, maar vraag me af of dat echt noodzakelijk en/of zinvol is?
Wat is jullie advies? Eventueel wat wel jaarlijks laten doen?
Onderhoudsinterval Puma 2.4
Onderhoudsinterval Puma 2.4
Defender 110 SW 2.4 TDCi Puma, 2008
- Erik Peters
Re: Onderhoudsinterval Puma 2.4
Onderhoudschema:
Bij mijn auto's kijk ik meer naar de km-stand dan naar het onderhoudschema (ieder jaar), maar ik let wel op de gebruiksomstandigheden, dus bepaalde dingen doe ik (veel) vaker (cardanassen smeer ik bijvoorbeeld iedere 5000 km).
Groet,
Erik
Bij mijn auto's kijk ik meer naar de km-stand dan naar het onderhoudschema (ieder jaar), maar ik let wel op de gebruiksomstandigheden, dus bepaalde dingen doe ik (veel) vaker (cardanassen smeer ik bijvoorbeeld iedere 5000 km).
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wij rijden af en toe een Corsa ui '94 als stationsfiets. Die gaat dit jaar wellicht de 80K aantikken.
Ik kijk dus nóóit alleen naar km stand maar juist ook naar de tijd. Olie die stilstaat wordt ook niet beter, banden net zo min. Van stilstaan slijt de boel harder dan van rijden.
Maar anders dan voor een reis alles nakijken, nieuwe olie en evt banden zou ik niet doen. Ofwel: beter die grote beurt VOOR de volgende reis ipv erna. Want nu staat er een geweldig onderhouden wagen stil en gaat er een wagen met olie die lang stilgestaan heeft mee op reis. Da's een beetje maf.
Verder wegzetten met een zo vol mogelijke brandstoftank en indien mogelijk op assteunen voor de bandjes te ontzien. Dan gewoon een check up voor je weggaat. Meer is nie nodig nie.
Ik kijk dus nóóit alleen naar km stand maar juist ook naar de tijd. Olie die stilstaat wordt ook niet beter, banden net zo min. Van stilstaan slijt de boel harder dan van rijden.
Maar anders dan voor een reis alles nakijken, nieuwe olie en evt banden zou ik niet doen. Ofwel: beter die grote beurt VOOR de volgende reis ipv erna. Want nu staat er een geweldig onderhouden wagen stil en gaat er een wagen met olie die lang stilgestaan heeft mee op reis. Da's een beetje maf.
Verder wegzetten met een zo vol mogelijke brandstoftank en indien mogelijk op assteunen voor de bandjes te ontzien. Dan gewoon een check up voor je weggaat. Meer is nie nodig nie.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
Edward schreef:Maar anders dan voor een reis alles nakijken, nieuwe olie en evt banden zou ik niet doen. Ofwel: beter die grote beurt VOOR de volgende reis ipv erna. Want nu staat er een geweldig onderhouden wagen stil en gaat er een wagen met olie die lang stilgestaan heeft mee op reis. Da's een beetje maf.
't Is "maf", want de auto wegzetten met oude olie lijkt mij nu geen eerste keuze. Als je nieuwe olie weg zet heb je denkelijk minder veroudering. Oude olie langdurig stilzetten heeft mijns inziens als bezwaar dat de verschillende oxidatie- en degradatie-producten in de olie langere tijd kunnen inwerken op het binnenwerk en de keringen, en dat die verschillende oxidatie- en degradatie-producten ook onderling kunnen reageren en dit wellicht tot stroperige afzettingen leidt. Als er bij de assen een kans is dat er water binnengedrongen is is het mijns inziens ook beter die olie na terugkomst te verversen.
Verder wat betreft de onderhouds-intervallen: Die zijn eigenlijk altijd aan de voorzichtige kant (behalve bij zaken als voor het leven gesmeerde versnellingsbakken, daarbij rekenen ze erop dat de levensduur van die versnellingsbak pas bij de tweede of derde eigenaar tegen zijn (vroegtijdige) einde aanloopt.
Anyway, de onderhoudsintervallen zijn in het algemeen afgestemd op de minder gunstige omstandigheden (zoals korte eindjes, motor nauwelijks warm - en/of juist heel zwaar werken). Lange afstanden rijden, zonder extreme belastingen, geeft veel langere intervallen als je kijkt naar de "slijtage" van de olie.
Groeten MarcS