Koppelingspedaal onduidelijk.
Koppelingspedaal onduidelijk.
Titel ook een beetje onduidelijk, maar ik zal het toelichten: Vanochtend pakte de koppeling ineens heel snel, veel eerder dan ik gewend ben. Omdat het wel werkte en ik op weg moest, met wat kunst en vliegwerk op mijn bestemming gekomen en ook weer thuis. Onderweg uitgebreid kunnen voelen wat er nou precies gebeurde. De koppeling bleef erg laag aangrijpen, maar niet constant even laag. Thuisgekomen even met de hand geprobeerd en het blijkt dat het aangrijpingspunt bovenin de ene keer hoger of lager zit dan de andere keer. Ik denk dat de zuiger die door het pedaal bedient wordt een beetje lek is, het effect ken ik wel van een slechte fietspomp die soms een stukje overslaat voordat er druk opgebouwd gaat worden. Denk ik in de juiste richting?
- Erik Peters
Re: Koppelingspedaal onduidelijk.
Ja, vaker bij de hand gehad. Hoofdkoppelingscilinder.
Oorzaak is het afdichtingsrubbertje dat het gaatje naar het reservoir moet afsluiten bij intrappen van de koppeling.
Dit rubbertje is (deels) vergaan.
Dat wordt alleen maar erger tot het moment dat er helemaal niet meer ontkoppelt kan worden.
Met een Series 3 een keer gehad dat de koppeling het ene moment wel werkte en het volgende moment helemaal niet.
En met een 110 met ingetrapte koppeling wachtend voor een oversteek, begon de auto ineens langzaam te rijden.....
Gewoon een nieuwe hoofdkoppelingscilinder monteren. Wel even opletten dat je zorgt voor ±1 mm vrije slag van het bedieningsstangetje ten opzichte van de zuiger in de hoofdkoppelingscilinder. Dat gaatje naar het reservoir moet wel weer open zijn in rust.
Groet,
Erik
Oorzaak is het afdichtingsrubbertje dat het gaatje naar het reservoir moet afsluiten bij intrappen van de koppeling.
Dit rubbertje is (deels) vergaan.
Dat wordt alleen maar erger tot het moment dat er helemaal niet meer ontkoppelt kan worden.
Met een Series 3 een keer gehad dat de koppeling het ene moment wel werkte en het volgende moment helemaal niet.
En met een 110 met ingetrapte koppeling wachtend voor een oversteek, begon de auto ineens langzaam te rijden.....
Gewoon een nieuwe hoofdkoppelingscilinder monteren. Wel even opletten dat je zorgt voor ±1 mm vrije slag van het bedieningsstangetje ten opzichte van de zuiger in de hoofdkoppelingscilinder. Dat gaatje naar het reservoir moet wel weer open zijn in rust.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Dank voor je reactie. Ik heb net een nieuwe hoofdkoppelingscilinder besteld.
-
Landmarcs
Gerard4t schreef:Dank voor je reactie. Ik heb net een nieuwe hoofdkoppelingscilinder besteld.
Hopelijk heb je het niveau van de koppelingsvloeistof gechecked (en kijk je ook naar een eventueel verlies).
Ik had ooit bij mijn oude Td5 een lekkende hoofdkoppelingscilinder. De koppelingsvloeistof lekte (weinig, zo nu en dan een druppel) langs het koppelingspedaal (ik reed met een kartonnetje eronder). Voor het wegrijden een paar maal de koppeling intrappen hielp de afdichtingen tijdelijk wat beter te laten werken, dat ging heel lang goed — ik heb overigens niet gewacht tot het moment dat ik de koppeling niet meer kon bedienen ... zoiets komt namelijk altijd op een moment dat je dat echt niet kunt hebben.
Ik had dus ook een blikje koppelingsvloeistof en een plastic filmdoosje onder de stoel (dat filmdoosje om de vloeistof op een handzame manier in het voorraadvat te krijgen).
Als je geen lekkage bij het koppelingspedaal ziet en er toch vloeistof verdwijnt dan is het waarschijnlijk de "Slave" die lekt. Verdwijnt er geen koppelingsvloeistof dan heb je het probleem ín de hoofdkoppelingscilinder dat Erik beschrijft.
Groeten MarcS
Hoi Marc, ik heb geen lekkage gezien (wel even gekeken
).
Zojuist even wat verder gekeken. Ik kan geen ernstige lekkage ontdekken, wel moet er iets lekkage zijn, want enige tijd geleden wat het niveau in het reservoir wat gezakt.
Verder kon ik met de hand het pedaal helemaal tot de aansla indrukken, met een beetje pompen werd het weer min of meer normaal.
Nu nog even op zoek naar een filmpje over het vervangen van de hoofdkoppelincilinder.
Verder kon ik met de hand het pedaal helemaal tot de aansla indrukken, met een beetje pompen werd het weer min of meer normaal.
Nu nog even op zoek naar een filmpje over het vervangen van de hoofdkoppelincilinder.
-
Landmarcs
Gerard4t schreef:Zojuist even wat verder gekeken. Ik kan geen ernstige lekkage ontdekken, wel moet er iets lekkage zijn, want enige tijd geleden wat het niveau in het reservoir wat gezakt.
Het reservoir is klein (voor wie nog weet hoe groot een plastic busje is voor een standaard kleinbeeld-film-cassette: een half busje was vaak al genoeg om de lekkage die ik had bij te vullen ... en dat op z'n best/slechtst eens in de maand).
Als de hoofdcilinder lekt dan komt het langs de pedaal naar binnen, let je niet op dan blijft zo nu en dan een druppel lang onopgemerkt.
Of je lekkage van de "Slave" makkelijk zie weet ik niet, ook al zei men indertijd dat die "Slave" ook gaat lekken had ik daar geen problemen.
Overigens zijn er mensen die zeggen dat je beter een flexibel afdakje boven de hoofdcilinder maakt (of eventueel alleen een randje langs de "Wing-Top"). Het is in ieder geval zo dat de hoofdcilinder links-voor net in de drupzone van de "Wing-Top" zit.
Groeten MarcS
PS Het werkt het makkelijkst zonder de motorkap (even iemand charteren om die eraf te pakken). En let op dat je het alarm-schakelaartje onder de motorkap niet molt (eventueel vooraf het ribbel-rubbertje met een stukje duct-tape plat wegplakken).
Ja, inderdaad een klein reservoir, de dop heeft een grotere diameter.
Ik ga in ieder geval de hoofdcilinder vervangen, heb deze al in huis, Kan ik meteen zien waar het gelekt heeft als het daar gebeurt.
Eerst maar met een grote injectiespuit de meeste vloeistof uit het reservoir halen.
Ja, allemaal prut onder de motorkap, ik hou er niet van.
Even wat filmpjes gezien, is nog een aardig werkje.
Inmiddels bedacht dat aftappen van de DOT4 wel handig is. Er wordt wel gesproken over "bleeding", maar zie niet duidelijk hoe men dat doet. Ik zal het maar hetzelfde doen als bij de hydrologische remmen op mijn fiets, van onderaf met een spuit en een slang vullen. Misschien kan ik de leiding vanaf de "slave" tot de koppeling op de hoofdcilinder wel vol laten, dan komt er ook geen lucht in. Het laatste restje lucht zal dan wel tijdens gebruik naar het reservoir gaan.
Ik vind het ook nogal vreemd dat al die mooie techniek zomaar met nattigheid, modder, en nog erger: pekel te maken krijgt, net als de manier hoe alle zaken als dynamo, diverser reservoirs, filters, en degelijke om de motor geplaatst zijn en je vaak iets moet verwijderen of losmaken om ergens anders bij te kunnen. Kan dat niet anders en vooral in een afgesloten ruimte, alleen de radiator er buiten.
Ik ga in ieder geval de hoofdcilinder vervangen, heb deze al in huis, Kan ik meteen zien waar het gelekt heeft als het daar gebeurt.
Eerst maar met een grote injectiespuit de meeste vloeistof uit het reservoir halen.
Inmiddels bedacht dat aftappen van de DOT4 wel handig is. Er wordt wel gesproken over "bleeding", maar zie niet duidelijk hoe men dat doet. Ik zal het maar hetzelfde doen als bij de hydrologische remmen op mijn fiets, van onderaf met een spuit en een slang vullen. Misschien kan ik de leiding vanaf de "slave" tot de koppeling op de hoofdcilinder wel vol laten, dan komt er ook geen lucht in. Het laatste restje lucht zal dan wel tijdens gebruik naar het reservoir gaan.
Ik vind het ook nogal vreemd dat al die mooie techniek zomaar met nattigheid, modder, en nog erger: pekel te maken krijgt, net als de manier hoe alle zaken als dynamo, diverser reservoirs, filters, en degelijke om de motor geplaatst zijn en je vaak iets moet verwijderen of losmaken om ergens anders bij te kunnen. Kan dat niet anders en vooral in een afgesloten ruimte, alleen de radiator er buiten.
-
Landmarcs
Gerard4t schreef:Ja, inderdaad een klein reservoir, de dop heeft een grotere diameter.
Men zegt dat het niet zo nauw komt met het ontluchten van de koppeling: een eventueel luchtbelletje vindt tzt zijn weg naar boven.
Het komt lang niet zo nauw als met de remmen — dat geldt ook voor de koppelingsvloeistof: bij de remmen moet je de vloeistof zo nu en dan vervangen, en dan ook verse vloeistof gebruiken vanwege de hygroscopische eigenschappen. Bij de koppeling zijn die hygroscopische eigenschappen minder zorgelijk: koppelingsvloeistof wordt niet heet (zoals het bij de remmen eventueel zou kunnen na veel remmen), en zelfs als het zo heet zou worden dat er die bij remmen gevreesde dampbellen zouden ontstaan dan is er bij de koppeling nog steeds geen man overboord.
En dan die nattigheid, pekel en modder: Ik ben een groot fan van een "Radiator-Muff" (en polycarbonaat-ruitjes voor de koplampen). Zo'n "Radiator-Muff" houdt erg veel (winterse) viezigheid buiten ... en je hebt dan ook nog eens het voordeel van meer warmte binnen, en geen ijsvorming onder de motorkap (mocht het weer daar aanleiding toe geven).
Zolang je geen zware lasten trekt kan je die "Radiator-Muff" gerust dicht laten totdat de echt voorjaarsweer hebt. Ik zet 'm dicht wanneer de temperaturen langere tijd rond/onder de + 10 zitten, en rol 'm gewoonlijk eind maart/begin april weer omhoog.
Groeten MarcS
PS Een stukje (RVS) gaas achter de plastic grill kan ook geen kwaad. De wellicht iets mindere doorstroming wordt heel snel goedgemaakt door de veel schonere radiator. Het het mag ook 5x5 mm gaas zijn, als het maar de ergste rommel tegenhoudt. Mijn 5x5 mm RVS gaas (met een serieuze draad-dikte) onderschept heel veel insecten, een 5-bij-5 mugje moet enorm z'n best doen om uiteindelijk in de radiator terecht te komen — de meeste vliegjes en mugjes blijven aan het gaas hangen (of fragmenteren).
- Erik Peters
Gerard4t schreef:Misschien kan ik de leiding vanaf de "slave" tot de koppeling op de hoofdcilinder wel vol laten, dan komt er ook geen lucht in. Het laatste restje lucht zal dan wel tijdens gebruik naar het reservoir gaan.
Precies, zo doe ik het wel, na montage van de nieuwe, het reservoir vullen en dan met de hand (door het raam) rustig de koppeling iets indrukken en weer los laten, de aanwezige lucht (in de hoofdcilinder) komt dan in het reservoir omhoog. Dit meermaals uitvoeren, tot er geen bellen meer komen dan iets verder indrukken en vasthouden zodat de lucht in de leiding omhoog kan komen en dan het pedaal weer loslaten (ook een aantal malen).
Voor demontage het dekseltje met de 6 parkers eraf halen. En dan is het wel wat gepruts met de juiste sleutels en doppen om het stangetje en de koppelingscilinder los te draaien.
Ik zou niet van onderaf proberen te vullen, het eerste wat er dan in komt is lucht (en misschien nog wel rommel uit de 'bleed'-nippel). Ik gebruik een 'Eezibleed' (Midlock) voor het verversen van de DOT4 vloeistof. Wel heb ik het slangetje in de schroefdop iets verlengd zodat het reservoir niet te vol zit na het verversen/ontluchten. (Ik laat de band eerst aflopen tot 1,5 bar zodat de druk niet te hoog is en eerst de druk eraf laten voordat je de dop of het tankje losschroeft).
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht