Weet iemand misschien wat de functie is van de transmission tie rod assembly tussen een Series 3 versnellingsbak en het chassis?
De Haynes workshop manual over dit onderdeel “If a tie rod is fitted between the chassis and the gearbox […]” suggereert hiermee dat het er niet noodzakelijkerwijs op hoeft te zitten.
Ik vraag dit omdat er onder m’n Series 3 een soort zelfgemaakte starre draadstang met aan één kant rubber bussen zit die sterk afwijkt van de originele versie (zie plaatje hieronder) en voor een zeer starre verbinding tussen de bak en het chassis zorgt, wat volgens mij niet ok is.
Alvast dank,
Groet,
Peter
Transmission Tie Rod op versnellingsbak Series 3?
Transmission Tie Rod op versnellingsbak Series 3?
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
- Erik Peters
Re: Transmission Tie Rod op versnellingsbak Series 3?
Geen idee.
De Series 3 (uit 1973) die ik gehad heb, had dit zeker weten niet (en dat was een stationwagen).
Alleen 2 'ophang'rubbers links en rechts aan het chassis. Motor en bak hingen op 4 rubber blokken.
Groet,
Erik
De Series 3 (uit 1973) die ik gehad heb, had dit zeker weten niet (en dat was een stationwagen).
Alleen 2 'ophang'rubbers links en rechts aan het chassis. Motor en bak hingen op 4 rubber blokken.
Groet,
Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
-
Landmarcs
Weel240 schreef:Weet iemand misschien wat de functie is van de transmission tie rod assembly tussen een Series 3 versnellingsbak en het chassis?
De Haynes workshop manual over dit onderdeel “If a tie rod is fitted between the chassis and the gearbox […]” suggereert hiermee dat het er niet noodzakelijkerwijs op hoeft te zitten.
Ik vraag dit omdat er onder m’n Series 3 een soort zelfgemaakte starre draadstang met aan één kant rubber bussen zit die sterk afwijkt van de originele versie (zie plaatje hieronder) en voor een zeer starre verbinding tussen de bak en het chassis zorgt, wat volgens mij niet ok is.
Weten doe ik weinig als het om de Series gaat.
De functie van een dergelijke "Tie Rod" is ook niet makkelijk te benoemen omdat het kennelijk een facultatief deel is.
Denkelijk is het een extra voorziening om reactie-krachten op te vangen, wellicht zijn er omstandigheden waarbij de gebruikelijke ophanging in rubberblokken ontoereikend (b)leek.
Een vervangende constructie met één star en slechts één flexibele ophanging lijkt mij in ieder geval geen goed idee.
Groeten MarcS
PS LandRover kende wel meer facultatieve onderdelen. Mijn 1999 HardTop had géén stabilisatorstangen, mijn 2010 Hard Top had ze voor en achter (terwijl de folder met de specs die stangen expliciet voor alléén de Heavy Duty HardTop versie vermeldde). In het dagelijks gebruik (zonder zware ladingen) bleek de auto veel beter te rijden zonder de stabilisatorstang achter. NB Mijn 1999 Defender reed prima zonder enige stabilisatorstang, het relatief zware Td5 blok was daarin denkelijk een factor.
Bij sommige Series 3 zit ie erop, bij andere niet. Enige referentie die ik heb is dat er bij 2 Stawags opzit en een hardtop en pick up niet. Dus wellicht is het een luxe dingetje. verschil merk ik niet met rijden......

Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Stangetje maar geheel weggehaald, met het rijden on-road merk je vrijwel geen verschil.
Het lijkt of er wat minder trillingen zijn, maar dat is subjectief met misschien de wens als vader van de gedachte.
Voorlopig laat ik het zo, bedankt en groet, Peter
Het lijkt of er wat minder trillingen zijn, maar dat is subjectief met misschien de wens als vader van de gedachte.
Voorlopig laat ik het zo, bedankt en groet, Peter
'Beauty is in the eye of the beholder'
2005 Volvo XC90V8
2005 Volvo XC90V8
-
Landmarcs
Weel240 schreef:Stangetje maar geheel weggehaald, met het rijden on-road merk je vrijwel geen verschil.
Een (partieel) star stangetje geeft natuurlijk trillingen door.
Wellicht schudt de versnellingspook meer bij met name off-road zonder een "Transmission Tie Rod" ?
Dat zou dan ook de reden van het bestaan ervan kunnen zijn.
Groeten MarcS
Bij Triumph spitfire is er een staadraad tussen chassis en versnellingsbak voor de USA markt.
Dit zou zijn dat bij een ongeval motor en auto bij elkaar blijven (motor niet naar voren vliegt).
Eén van de vele safety en milieu aanpassingen van UK autos bestemd voor USA in de 70er jaren.
Misschien is diet ook zoiets ?
Dit zou zijn dat bij een ongeval motor en auto bij elkaar blijven (motor niet naar voren vliegt).
Eén van de vele safety en milieu aanpassingen van UK autos bestemd voor USA in de 70er jaren.
Misschien is diet ook zoiets ?
-
Landmarcs
dyngo schreef:Bij Triumph spitfire is er een staadraad tussen chassis en versnellingsbak voor de USA markt.
Misschien is dit ook zoiets ?
Ahh ... dat klinkt als een heel plausibele verklaring.
Dwz. ik kan me nauwelijks voorstellen dat het je lukt om met een Series zo'n klapper te maken dat de motor+versnellingsbak zich van het chassis losmaakt en zelfstandig verder gaat. Mocht deze Houdini-act wel lukken dan is zo'n "Tie Rod" denkelijk weer onvoldoende om werkelijk iets te betekenen — het is zeker en vast wel weer genoeg om aan de safety-regels te voldoen.
Groeten MarcS